ЕКОНОМІКА КАТАСТРОФ

Злиття МАУ та «АероСвіту» загострить боротьбу авіастраховиків за цього клієнта і змінить розклад сил на ринку 

Вікторія КОВАЛЬОВА, 
Іван ШЕВЧУК,
«Урядовий кур’єр»

13 лютого цього року пасажирський літак Ан-24 авіакомпанії «Південні авіалінії», що виконував чартерний рейс Київ — Донецьк, зазнав аварії в Міжнародному аеропорту Донецька імені Сергія Прокоф’єва. На його борту перебувало 52 людини — пасажири, які їхали на матч 1/8 фіналу Ліги чемпіонів «Шахтар» — «Боруссія», і члени екіпажу. У момент авіакатастрофи загинули п’ятеро пасажирів, ще 26 було відправлено до медичних установ.

Як повідомив «УК» заступник генерального директора авіакомпанії Василь Іванов, наприкінці травня «Південні авіалінії» надали страховій компанії «ГУТА-Україна» весь пакет документів, необхідних для прийняття рішення про настання страхового випадку та виплату відшкодувань страхових сум. Своє рішення страхова компанія має прийняти не пізніше, як до кінця липня.

Раніше гендиректор компанії «Південні авіалінії» Юрій Молод інформував, що кожен пасажир був застрахований на 170 тисяч гривень, які отримали б його родичі в разі загибелі. Для постраждалих під час аварії сума компенсації залежатиме від серйозності травм — гроші нараховують як відсоток повної страхової суми.

Перерваний політ

В СК «ГУТА-Україна»   «Урядовому кур’єру»  повідомили, що станом на 21 червня цього року компанія  не може приступити до проведення страхового розслідування у зв’язку з браком для цього підстав: авіакомпанія «Південні авіалінії» не надала передбачений договором страхування комплект документів. «Питання про виплату страхового відшкодування та його розміри буде вирішено за результатами проведення вищевказаного страхового розслідування, про що складуть страховий акт у передбачені договором страхування терміни», — підкреслюють в компанії.

При цьому Закон «Про страхування» у статті 20 зобов’язує  протягом двох робочих днів, як тільки стане відомо про настання страхового випадку, вжити заходів щодо оформлення всіх необхідних документів для своєчасного здійснення страхової виплати або страхового відшкодування страхувальнику. Дивно і те, що СК «ГУТА-Україна» нема у списку провідних авіастраховиків країни в журналі «Форіншурер»  (входить у трійку найбільших інтернет-ЗМІ на страхову тематику в СНД). Хоч її основний акціонер «ГУТА-Страхування» (Російська Федерація) входить у топ-20 найбільших страховиків Росії за зборами страхових премій і обсягом статутного капіталу, вона не стала надавати про себе інформацію, бо, можливо,  похвалитися особливо нічим. 

«Страхування ризиків авіації загального призначення має специфіку і вимагає від фахівців компаній, що здійснюють страхування за цим різновидом, великого досвіду в авіаційному андеррайтингу, перестрахуванні та врегулюванні збитків. Страхові суми за цими ризикам значні й вимагають не тільки ємності страхового ринку, а й ємності перестраховиків-нерезидентів», — каже президент Ліги страхових організацій України Наталія Гудима.

За оцінкою  страхової групи «ТАС», ємність авіаційного ринку України становить кілька мільярдів гривень.  Авіаційним страхуванням у нашій країні активно займаються близько півсотні страховиків. «Але проблема в тому, що обов’язкове авіаційне страхування в Україні є «обов’язковим» лише на період отримання ліцензій і дозволів контролюючих органів. Як наслідок — страховики збирають менше третини платежів можливих обсягів», — зазначає начальник управління страхування вантажів, морських та авіаційних ризиків  страхової групи «ТАС» Тетяна Власко.

Катастрофічні страхові випадки можуть виявитися критичними для страховика і негативними для страхувальника, якщо страхова компанія буде не в змозі своєчасно здійснити виплату відшкодування через недостатність власних фінансових ресурсів, досвіду та відсутності спеціалістів.

За даними компанії «УНІКА», страховий платіж може становити  від 1 тисячі гривень за страхування відповідальності під час експлуатації повітряних суден типу Ан-2 і до $100 тисяч за страхування міжконтинентального лайнера.

Торік валові премії з авіаційного страхування зросли на 18,9% до 309,7 мільйона гривень. Збільшенням потоку авіапасажирів Україна зокрема завдячує проведенню Євро-2012. Зростанню премій сприяє перебування літаків у лізингу в західних компаній, в яких страхова сума прив’язана до твердої валюти, тому ціни зростають через зміну валютного курсу.

Ще один чинник їхнього збільшення — оновлення парку повітряних суден (ПС) та збільшення страхових сум ПС із КАСКО (зокрема і так званої малої авіації, куди входять фактично безцінні приватні гелікоптери та бізнес-джети на 3—7 пасажирів).

До збільшення страхових внесків призвели зміни в авіазаконодавстві, які  поступово підвищують до європейських стандартів страхові суми з відповідальності перед третіми особами, пасажирами, вантажовласниками. За прогнозом страхової компанії «УНІКА», у 2013 р. тенденція до зростання валових премій зберігатиметься на рівні 5—10%.

Потрібно врахувати те, що за шість місяців цього року ринок  авіаперевезення значно знизився. За словами Т. Власко, українські аеропорти (особливо збудовані до Євро-2012) працюють від сили на 30—40%  потужності. Відповідно знижується попит в авіастрахуванні та страхові платежі.

Закони стримують ринок

Страховики кажуть, що останні, варті уваги зміни було запроваджено для внутрішніх перевезень/ рейсів лімітів за Монреальською конвенцією (від 28 травня 1999 року). «А після набуття чинності наказу Мінінфраструктури №735 від 30 листопада минулого року, яким було затверджено нові «Правила повітряних перевезень пасажирів і багажу», за суттю, відбулося чергове збільшення лімітів страхового відшкодування під час страхування відповідальності перед третіми особами та пасажирами. Так Україна зробила ще один крок до уніфікації нашого і європейського законодавства», — констатують спеціалісти СК «УНІКА».

У Державіаслужбі «УК» повідомили, що найближчим часом нова редакція проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку і правил проведення обов’язкового авіаційного страхування цивільної авіації» буде спрямована на повторне погодження до відповідних міністерств. 

Цікаво і те, що вітчизняні страховики вважають ситуацію щодо авіастрахування в Україні  кращою порівняно з нашим найближчим сусідом — Російською Федерацією. Причини цього — менші обсяги ринку і його краща керованість, ліпша статистика збитковості й відсутність великих катастроф протягом останніх десяти років.

ДОВІДКА «УК»

В Україні, за даними Державіаслужби, станом на 30 травня цього року 36 компаній мали сертифікат експлуатанта авіакомпанії згідно з вимогами ОРS1 і виконують транспортні польоти, 48 мали сертифікат експлуатанта авіакомпанії, які виконують авіаційні роботи. На ринку авіаційного страхування в Україні найактивніше укладають договори обов’язкового авіаційного страхування цивільної авіації 20—22 страховики.

КОМПЕТЕНТНО

Максим САВИЧЕНКО,
заступник начальника
департаменту ключових клієнтів
і брокерів страхової компанії  «УНІКА»:

— В усьому світі є практика обов’язкового страхування лише відповідальності експлуатанта/перевізника перед третіми особами, пасажирами, вантажовласниками. В Україні, попри це (особливість українського авіастрахування), на законодавчому рівні затверджено вимогу в обов’язковому порядку страхувати самі повітряні судна, екіпаж з авіаційним персоналом і працівників замовника авіаційних робіт, а віднедавна — ще й  відповідальність аеропортів перед третіми особами. Така вимога з’явилася завдяки набуттю чинності редакції оновленого Повітряного кодексу кілька років тому. Проте на практиці цей вид обов’язкового страхування ще не впроваджено.

Вячеслав ЧЕРНЯХОВСЬКИЙ, 
голова комісії зі страхування
товариства фінансових аналітиків:

— Основні авіапарки страхуються шляхом тендеру, а тендери влаштовують найвідоміші світові брокери в Україні, тому тема демпінгу в цьому виді страхування  повністю надумана. За таким страхуванням завжди (!) стоїть перестрахування на закордонних ринках у компаній з високим рівнем довіри до їхньої платоспроможності. Але перестрахування рік у рік дедалі важче знайти через те, що вітчизняний парк старішає. Крім того, історично склалося, що деякі страхові компанії жорстко прив’язані до певних авіапарків. Наприклад, компанія «АероСвіт» традиційно страхувалася в СК «УНІКА» (Кредо-Класик). Тому злиття МАУ та «АероСвіту» підніме конкуренцію за цього клієнта до небес і може змінити розклад сил на ринку авіастрахування.