Зловживання виявили на 94% перевірених об'єктів

Аудит національної економіки, розпочатий ГоловКРУ ще у березні нинішнього року за дорученням Президента та Прем'єр-міністра, добігає кінця. Обсяги фінансових порушень і зловживань, вчинені протягом понад двох років, вражають. Органи державної контрольно-ревізійної служби з початку року перевірили понад 10,7 тис. підприємств, установ та організацій і знайшли порушення фінансово-бюджетної дисципліни на 10,1 тис.

- За цей час ми виявили фінансових порушень та розкрадання бюджетних коштів на майже 53 млрд грн, - повідомив на прес-конференції в УНІАНі голова ГоловКРУ Петро Андреєв. - З цієї суми втрати фінансових і матеріальних ресурсів становлять майже 30 млрд грн. Ще понад 15 млрд грн бюджет недорахувався через неефективні управлінські рішення. Цих коштів вистачило б, аби розв'язати чимало соціальних проблем.

Керівник відомства не зміг назвати жодної сфери економіки та держуправління, де б не процвітали зловживання та корупція. Як управляли в "ручному режимі" бюджетними коштами, він показав на прикладі Держказначейства. Його колишній керівник щодня визначав обсяги і напрямки видатків з держбюджету, надаючи усні вказівки начальникам територіальних відділень. Це призвело до невиконання видаткової частини бюджету, зростання кредиторської заборгованості, невідшкодування в повному обсязі ПДВ і спричинило додаткове навантаження на держбюджет 2010 року на понад 5 млрд грн.

Державний борг України торік виріс на 96,3 млрд грн і на початок року становив 227 млрд грн, що на 33,9 млрд перевищує граничний розмір, встановлений законодавством.

Окрім того, за окремими рішеннями уряду зовнішні запозичення в сумі 36,1 млрд грн, отримані від Міжнародного валютного фонду, та 3,2 млрд грн від Міжнародного банку реконструкції та розвитку, надані на підтримку рекапіталізації банківського сектору і реструктуризацію банків, використали на поточні витрати держбюджету. Не за цільовим призначенням спрямували й кошти, отримані від продажу квот парникових газів за Кіотським протоколом (їх частково спрямували на покриття дефіциту Пенсійного фонду).

Чимало проблем і в сфері держзакупівель. Через непрозорі корупційні схеми "відмивалися" значні суми. У 2008-2010 роках Кабмін схвалив майже 60 постанов, згідно з якими не поширювалося положення про закупівлю за державні кошти на придбання окремих товарів, робіт і послуг. Водночас Мінекономіки надало погодження на закупівлю в одного учасника та торгів з обмеженою участю без наявності повного пакета документів і відсутності умов для застосування таких процедур на понад 1 млрд грн.

Проведення закупівель за неконкурентними процедурами часто призводило до неефективного і неекономного витрачання коштів. Скажімо, Міністерство охорони здоров'я придбало ліки і медобладнання переважно в іноземних виробників і виключно через посередників, що призвело до зростання вартості щонайменше вдвічі і додаткових витрат на 41,4 млн грн.

Низку зловживань викрили контролери і в банківському секторі. Зокрема у ПАТ "Родовід Банк" виявлено порушень і недоліків на понад 22,6 млрд грн. Одне з них - погашення заборгованості позичальників через взяття на баланс (прийняття у власність) заставленого майна. Окрім того, з іпотеки безпідставно вивели ліквідне майно позичальників вартістю понад 10,8 млрд грн (готель, офісні та інші нежитлові приміщення). І це далеко не єдина багатомільйонна афера як цього банку, так і ПАТ АБ "Укргазбанк", ПАТ АКБ "Київ".

Зазнали втрат і стратегічні запаси держави. Про оборудки в Аграрному фонді наша газета вже писала. Однак не ліпші справи і в Держкомрезерві. Там збитків нарахували майже 4,2 млрд грн. Скажімо, аж у 547 підприємствах, які в Держкомрезерві значилися зберігачами, контролери не виявили матеріальних цінностей (зберігачі були ліквідовані, відсутні за адресами або ж не мали цінностей). Тобто безповоротно втрачено 2,4 млрд грн. Мільярдні суми фігурують і при реалізації та закупівлі матеріальних цінностей.

- Ревізія Держрезерву показала, що фактично вимиті всі ресурси, - повідомив очільник ГоловКРУ. - Приміром, компанія "Бабусині рецепти", яка не вела господарської діяльності й зареєстрована за місяць до оборудки, взялася поставляти м'ясо в Держрезерв. Як тільки на неї перерахували понад 500 млн грн, наступного дня компанії не стало. Але ж вона не могла щезнути без допомоги державних чиновників, які сиділи на цих схемах.

За словами Петра Андреєва, керівники державних підприємств та установ мають сміливість не допускати державних контролерів, і їм часто доводиться звертатися за допомогою до міліції.

- Я не можу змиритися з тим, що міністр, котрий відповідає за діяльність підприємств по своїй вертикалі, не застосовує жодних заходів до керівників, які не допускають на підприємства контролюючі органи. Значить, він разом з ними сидить у тих самих схемах. Такому міністрові не місце в уряді, - заявив головний державний контролер.

На основі матеріалів аудиту національної економіки він підготував звернення на ім'я Президента, в якому просить главу держави взяти під особистий контроль хід розслідувань і доведення справ до суду. Тільки він назве винних.