БЕЗПЕКА РУХУ

Водії матимуть право самостійно оформлювати документи на нескладні ДТП

Кому в столиці чи інших українських великих містах не знайома ситуація, коли посеред проїжджої частини та ще й у час "пік" зупиняються два автомобілі - хтось комусь подряпав крило, розбив стоп-сигнали або трохи прим'яв бампери... Не з'їжджаючи з місця, починаються "розборки", виставляються аварійні знаки і всі - не лише учасники пригоди, а й ті, кому "пощастило" опинитися в той момент на цій ділянці дороги, - чекають на наряд Державтоінспекції. Інакше не можна, без їхньої участі документальне оформлення навіть найпростішої ДТП неможливе. Буває, затори розтягуються на кілька кілометрів...

Днями глава держави скріпив своїм підписом Закон "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дорожньо-транспортних пригод та виплати страхового відшкодування", покликаний змінити звичний порядок оформлення невеликих ДТП у бік спрощення цієї процедури. Йдеться про так званий європротокол, суть якого полягає в тому, що водії зможуть самостійно, без виклику ДАІ і за взаємної згоди визначити винного, скласти схему дорожньо-транспортної пригоди, домовитися про відшкодування і роз'їхатися, не створюючи незручностей для інших учасників руху. Звичайно, за певних умов: коли немає фізично постраждалих осіб, коли в "сторін" є поліси автоцивілки, коли водії не вживали спиртного чи не були під якимось іншим "кайфом".

Спеціалісти в цій царині відразу відзначили очевидні плюси узаконених новацій. Насамперед, від того, що коли страждає лише "залізо", винний може уникнути не такої вже й простої адміністративної відповідальності, адже зараз навіть за незначну подряпину чужого автомобіля інспектор ДАІ до суду відбирає права, а суд може "впаяти" або штраф від 340 до 425 гривень, або позбавити тих самих прав на півроку-рік. А ще від відчутної економії часу при складенні тієї самої схеми ДТП - при взаємній згоді водії заповнять спеціальний бланк протоколу з прикладеними до нього типовими схемами ДТП та інструкцією щодо його заповнення. До речі, чисті бланки таких протоколів можна буде роздрукувати з Інтернету або отримати у страховиків і возити з собою про всяк випадок.

Усі сходяться на тому, що запровадження такого європротоколу, названого, мабуть, від подібної практики в багатьох країнах Європи, вигідне насамперед винуватцям невеликих аварій. А от потерпілому все-таки надійніше буде... дочекатися автоінспектора, стверджують реалісти. Мовляв, мало що, а раптом його візаві згодом передумає і відмовиться визнавати той самий "бездаішний" протокол. Тим більше, що не всі водії здатні точно оцінити завдану шкоду, яка може виявитися більшою, ніж здавалося. Найправильніше -викликати аварійного комісара страхової компанії, але це, знову ж таки, втрата часу.

Скептики застерігають: через таку спрощену процедуру можуть виникнути проблеми і з виплатою страховки. Кажуть, що страховикам потрібні для цього підстави, якими є довідка ДАІ і рішення суду, отже, може виникнути певна правова колізія. Словом, сумнівів вистачає. Дарма, що означений закон має набрати чинності лише через півроку. За цей час Моторне (транспортне) страхове бюро повинне розробити форму бланка європротоколу, а уряд його затвердити. Очевидно, будуть унормовані й інші "вузькі" на сьогодні питання. І потім не варто забувати, що оформлення європротоколу -лише право, а не обов'язок учасників пригоди.

У свою чергу юристи прогнозують, що нова схема реально запрацює не раніше, ніж через три-п'ять років, поки водії переконаються, що врегулювати таку збиткову ситуацію можна буде й таким цивілізованим чином. Врешті-решт, ота сама цивілізація мусить колись запанувати й у нас.