НОВАЦІЇ

У метрополітені колишньої першої столиці замінять звичні жетони  на паперові квитки

Аж не віриться, але вже до кінця нинішнього року з Харківського метро зникнуть усі пластмасові жетони, якими  користувалося не одне покоління жителів та гостей міста. Натомість пасажирам міської підземки запропонують користуватися паперовими білетами. Головна перевага цієї новації, як запевнив  генеральний директор комунального підприємства «Харківський метрополітен» Михайло Карамшук, в її економічності. Вартість виготовлення одного жетона становить 0,68 грн, у той час як паперового квитка в кілька разів менше. Крім того, за рік на обслуговування жетонів метрополітен витрачає 25 млн грн, а ось обслуговування паперових квитків обійдеться в п’ять разів дешевше. Отож завдяки впровадженню оплати за проїзд паперовими квитками метрополітен зможе істотно заощадити.

Оплату за проїзд можна буде здійснити з будь-якого ай-боксу. Фото автора

Михайло Карамшук назвав ще одну істотну перевагу, яка значно вплинула на заміну жетонів. Паперовий квиток діятиме лише в день його придбання. А це значить, що для шахраїв, котрі вже набили руку на підробці проїзних документів, задача значно ускладниться. 

— Якщо хтось вважає, що зможе власноруч зробити ксерокопію паперового квитка, то такий номер у нього не пройде, — говорить керівник метрополітену, — оскільки програма забезпечує зчитування квитка під час його пред’явлення на проході. Після цього всі аналогічні штрих-коди не працюватимуть, і ніхто не зможе пройти з фальшивим  квитком. 

Нове «розумне» обладнання для продажу економічних квитків обійшлося метрополітену, звичайно ж,  у копієчку. На нього  витратили близько 30 мільйонів гривень: майже 12 мільйонів коштувало програмне забезпечення,  а решта коштів пішла на автомати і автоматичні контрольні пункти, в яких вже не буде турнікетів. Але фахівці метрополітену твердо переконані, що затрати виправдані. Відмова від використання жетонів та обслуговування всієї жетонної системи дасть змогу метрополітену заощаджувати  щороку від 4 до 6 млн грн. Встановлювати обладнання почнуть уже в квітні, а завершать до Євро-2012.

До речі, паперові квитки — зовсім не перший крок до новацій в метро. Пасажири вже звикли сплачувати за проїзд нещодавно введеною електронною безконтактною карткою, якою користується наразі майже 50% харків’ян. Такою формою розрахунку послуговуватимуться ті, хто регулярно користується підземкою. Для тих харків’ян чи гостей міста, які спускаються в метро час від часу, більш прийнятною буде форма оплати за проїзд паперовими квитками. Оскільки Харківський метрополітен найбільш активно шукає шляхи розв’язання гострих проблем пасажироперевезень, то саме він став  базовим підприємством для залучення системи єдиного квитка в міському транспорті. Після «обкатки» в метро її запровадять у трамваях, тролейбусах і автобусах.

Модернізувати наявну автоматизовану систему оплати за проїзд  комунальному підприємству «Харківський метрополітен» міська влада доручила ще наприкінці минулого року. Як розповів директор департаменту транспорту і зв’язку Харківської міськради Сергій Дульфан, «ця система дуже непроста і перший її етап ми визначили для метрополітену. Вона передбачає як зміну носія оплати за одну поїздку, так і картки, які будуть змінені для того, щоб не створювати черги в метрополітені. Це буде схоже на оплату за розмови по мобільних телефонах, тобто оплату за проїзд можна буде здійснити з будь-якого ай-боксу».

Деякий час в метро паралельно використовуватимуться жетони, квитки, старі і нові картки. Турнікети також переобладнуватимуть поетапно, тому харків’яни, як обіцяють керівники підземки і міська влада,  не відчують незручностей. Не вплинуть, за їхніми запевненнями,  ці нововведення і на вартість проїзду в Харківському метро.

 — Говорити про зниження вартості проїзду в умовах постійного зростання середньої заробітної плати, вартості енергоносіїв та інших складових не можна, — резюмував Сергій Дульфан. — Але те, що це дасть змогу скоротити темпи підвищення, — однозначно.