НОВАЦІЇ

Податкові зміни з наступного року полегшать роботу підприємців

Реформу вітчизняного податкового законодавства було розпочато у грудні 2010 року, коли Президент України підписав прийнятий Верховною Радою Податковий кодекс, який ще називають «податковою Біблією». Проте запеклі дискусії навколо законопроекту розпочалися ще в червні того року, коли він був презентований.

Першу редакцію кодексу, ухвалену Верховною Радою у листопаді 2010 року, Президент повернув до парламенту для повторного розгляду. Тоді Віктор Янукович вказав на те, що пропонований документ не захищає прав усього українського суспільства.

Пропозиції врахували

В остаточний варіант кодексу, що набув чинності 1 січня торік, внесли кілька важливих нововведень, спрямованих на підвищення привабливості України для національних та іноземних інвесторів.

До числа його основних переваг належить зокрема скорочення кількості видів загальнодержавних податків з 29 до 17. Документом передбачено поступове зниження ставки податку на прибуток підприємств з 25% до 16%: у 2011 році його скоротили до 23%, цього року — до 21%, у 2013-му цей показник становитиме 19%, а починаючи з 2014-го буде 16% — ця ставка стане однією з найменших у Європі.

У зв’язку із внесенням змін до документа з 1 січня 2013 року платники податку подаватимуть податкову декларацію з податку на прибуток лише один раз на рік зі сплатою щомісячних авансових платежів.

Податковим кодексом також запроваджено процедуру автоматичного відшкодування ПДВ, яка передбачає, що податок має бути повернуто компаніям у 23-денний термін з часу подання відповідної заявки. У разі затримки з поверненням ПДВ на відповідну установу буде накладено штраф обсягом 120% від ставки рефінансування Національного банку України.

Тут окремо слід наголосити, що новий кодекс на найближчі 10 років зменшує податковий тягар для легкої, суднобудівної та авіабудівної промисловості, а також для готельного бізнесу. Повністю звільняє від сплати ПДВ будівництво об’єктів доступного житла та житла, що будують за державні кошти. Наслідком такого стане суттєве зниження цін на житло у середній та нижній цінових категоріях і заохочення притоку інвестицій у цю галузь.

Поступові кроки реформи

Насамперед податкові зміни спрямовані на переорієнтацію діяльності Державної податкової служби України (ДПСУ). Головний акцент зроблено на розвитку сервісних функцій та спрощення процедур адміністрування.

По-перше, для підприємців полегшено стартові умови. Спрощено процедуру реєстрації нових платників ПДВ. Обсяг необхідних для цього документів скоротився втричі. Жорстко лімітовані терміни розгляду поданих заяв — не більш як 6 днів.

Впроваджують видачу свідоцтва платника ПДВ в електронній формі. Це дасть можливість не просто прискорити видачу свідоцтва, а й повністю усунути людський фактор, ризики будь-яких корупційних проявів.

По-друге, податкова максимально відсторонена від діяльності платників. З точки зору підприємця, високий рівень сервісу — це коли платник якомога рідше особисто спілкується зі своїм інспектором. Для створення такого формату стосунків потрібно розвивати дистанційні електронні сервіси. На початку 2011 року 39% платників ПДВ звітували в електронному вигляді. На 1 січня 2012 року — вже 90%. На сьогодні — понад 95%.

Крім цього, відкрито Центр сертифікації ключів цифрового підпису. На відміну від багатьох країн світу, цю послугу надають безкоштовно, а створення електронного кабінету платника податків дасть змогу надавати дистанційні податкові послуги в режимі реального часу. Кожний платник зможе в режимі он-лайн контролювати свій стан розрахунків із бюджетом, формувати звітність тощо. Передбачено об’єднання платежів: плати за користування надрами й рентної плати за нафту, природний газ і газовий конденсат, що видобувають в Україні.

По-третє, ДПСУ працює над удосконаленням податкового законодавства та створенням законодавчих передумов для підтримки бізнесу. Для цього вдосконалено спрощену систему оподаткування, скасовано податкову накладну в паперовому вигляді. Також зменшено ставки єдиного податку для цих груп. Тепер платники єдиного податку, які є платниками ПДВ, будуть сплачувати 5% від доходу, а неплатники — 7%.

По-четверте, впроваджено послугу податкового аудиту через новий онлайн-сервіс для підприємців — «Податковий асистент». На постійній основі, через Інтернет ДПС України буде повідомляти платникам про податкові ризики, виявлені податківцями під час моніторингу їхньої господарської діяльності. Підприємцям запропонують самостійно усунути недоліки до офіційного подання звітності. Виправлення розбіжностей заздалегідь буде більш конструктивним.

По-п’яте, на сьогодні в системі органів податкової служби України для комфортного обслуговування великого бізнесу працює Центральний офіс з обслуговування великих платників податків, якому підпорядковані 10 територіальних спеціалізованих інспекцій.

По-шосте, податкова ініціювала та затвердила 36 узагальнюючих податкових консультацій, темами яких стали ті питання, з яких платники найчастіше зверталися за роз’ясненнями до податкової.

Це зокрема питання щодо адміністрування податку на прибуток підприємств, ПДВ, податку на доходи фізичних осіб, спрощеної системи оподаткування, організації та проведення перевірок платників податків тощо.

Усі проекти узагальнюючих податкових консультацій попередньо пройшли стадію обговорення з громадськістю та отримали схвальну оцінку.

Бізнес оцінив новації

Про це свідчать результати соціологічного опитування, яке провели представники компанії Research&Branding Group. Якщо під час першого дослідження бізнесмени скаржилися на великі витрати часу на подання документації до органів ДПС та брак належної інфраструктури для електронного звітування, то в третьому кварталі активний розвиток відповідних сервісів зробив цю проблему неактуальною. Тепер інвестори очікують на зниження кількості податків, скорочення документації та спрощення алгоритмів обчислення і адміністрування податків. А ці очікування бізнесу цілком збігаються з планами податкової.

Тому говорити про негатив податкових реформ для економіки недоцільно. Більше того, інноваційні проекти щодо спрощення процедури адміністрування податків відзначили й міжнародні експерти Світового банку. За результатами Doing Business, Україна поліпшила рейтинг на 15 пунктів і посіла 137 місце зі 185 країн (бізнес-рейтинг 2012 року — 52 місце).

Наша країна лідирує в регіоні Центральної Європи та Східної Азії, зафіксувавши позитивні реформи у сферах «створення підприємств» (зростання з 116 позиції до 50); «оподаткування» (з 183 до 165); а також «реєстрація власності» (зі 168 місця на 149).

Крім цього, Україна посіла шосте місце серед країн Європи та Центральної Азії за найбільш значне поліпшення оподаткування за останній рік. У податковій сфері України міжнародні експерти Світового банку та Міжнародної фінансової корпорації високо оцінили впровадження можливості електронного надання даних та оплати податків для середніх і великих підприємств. При цьому якщо раніше автори доповіді налічували 135 податкових платежів і зборів для середнього підприємства, на обслуговування яких витрачалося 657 годин на рік, то станом на 1 червня ц. р. кількість платежів скоротилася до 28, а витрати часу — до 491 години на рік.

Наступного року буде продовжено роботу над спрощенням процедур сплати податків та подання податкової звітності. Податкова система має перетворитися у максимально просту систему, в якій людський ресурс і матеріальні витрати спрямовують не на облік і спілкування з податковою службою, а на операційну діяльність і стратегічний розвиток економіки держави.

КОМПЕТЕНТНО

«Електронне спілкування з податковою позитивно вплине на бізнес-клімат у країні»

Олександр ОХРІМЕНКО,
президент Українського
аналітичного центру:

— Однією з головних проблем нашої податкової системи протягом багатьох років був складний процес адміністрування податків. Багато про це говорили, ще більше сперечалися, але реальні зрушення в цьому процесі почалися тільки в 2012 році, коли реальністю стала можливість здавати звіти в податкову в електронному вигляді. Може, не так швидко і гладко, як хотілося б, але процес електронної здачі звітів у ДПС запущений і тепер його можна розширювати та вдосконалювати. В ідеальному варіанті необхідно, щоб процес спілкування між представниками бізнесу і співробітниками податкової був максимально переведений в систему електронних звітів та консультацій. Це дасть можливість зробити податкову систему більш ефективною та в цілому позитивно вплине на бізнес-клімат у країні.

2012 рік фактично став роком стимулювання розвитку середнього і малого бізнесу. Реформування системи спрощеного оподаткування дало змогу істотно спростити роботу цього підприємницького сегмента. Бізнес отримав чіткі і зрозумілі системи класифікації видів спрощеного оподаткування, які розділяють дрібний і середній бізнес і тим самим усувають ті перекоси й конфлікти, які породжувала стара система спрощеного оподаткування.

Якщо це справді малий бізнес, то для нього фактично встановлене дуже низьке податкове навантаження, до мінімуму зведена податкова звітність та скасовані всі зайві і неоднозначні збори і платежі. Фактично створені умови для того, щоб особи, які працюють самостійно або з дуже мінімальним залученням трудових ресурсів, не несли великих витрат, пов’язаних зі сплатою податків. Дрібний бізнес, дрібні податки, мінімальний контроль — це логічно і це реалізовано в багатьох країнах світу.

Протягом 2012 року довелося кілька разів вносити зміни до системи спрощеного оподаткування середнього бізнесу. В процесі податкового контролю ДПС сама помітила, що багато положень Податкового кодексу тільки створюють проблеми бізнесу. Тому в цей час, після всіх змін в Податковому кодексі, середній бізнес отримав можливість без істотних обмежень займатися більшістю видів виробництва, надавати роботи та послуги, залучати більшу кількість співробітників, при цьому залишаючись платником за спрощеною системою. Знижено податкове навантаження на сплату податку на прибуток. Вирішене питання реєстрації спрощенців як платників ПДВ.

Справді, на цей час середній бізнес в Україні отримав певну преференцію з точки зору податкового законодавства, щоб стимулювати його розвиток. І хоча ефект від таких преференцій можна буде побачити в наступному році, основа закладена. В Україні необхідно створювати й підтримувати середній клас, якщо ми хочемо бути справді європейською країною.