ЦІНОУТВОРЕННЯ

Експерти вважають, що оператори мобільного зв’язку і надалі підвищуватимуть тарифи на свої послуги 

Останніми місяцями вітчизняні мобільні оператори потроху підвищували тарифи на свої послуги, мотивуючи це зростанням інфляції та вартості електроенергії, яку вони широко використовують у своїй діяльності.

Так, саме про чималу частину операційних витрат зв’язку через використання електроенергії нещодавно заявляв директор з маркетингу «Київстару» Тарас Пархоменко.

Відгукнулися всі

Першим «громом серед ясного неба» стали новини від компанії «Київстар» та «Астеліт», які ще в березні збільшили вартість SMS- та MMS-повідомлень приблизно на 20-30%. Крім того, «Астеліт» підвищив суму обов’язкового щомісячного поповнення, а «Київстар» почав вводити щоденну абонплату в низці своїх тарифних планів. Наприкінці минулого тижня прес-служба компанії повідомила, що з 1 червня вона більше не надаватиме 40 безкоштовних хвилин на дзвінки іншим операторам.

Останньою «відгукнулась» МТС. Компанія заявила, що  з 1 червня вартість внутрішньомережевих і міжмережевих дзвінків абонентів зросте на 50 і 20% відповідно до 0,75 грн за хв. та 1,2 грн за хв. у тарифних планах «Супер МТС», «Max Enegry» та «Народний». При цьому компанія не змінюватиме показників свого  тарифного трафіку. За словами керівника відділу із зв’язків з громадськістю  Вікторії Рубан, більшість абонентів це нововведення не зачепить, оскільки вони не виходять за межі передплачених хвилин у пакеті.

Які ж насправді причини такого подорожчання мобільного зв’язку в Україні?

Як вважає заступник директора дослідницької компанії  GfK Ukraine Гліб Вишлінський, на це фігурантів ринку спонукало, насамперед, погіршення економічної ситуації у країні та зростання інфляції. «Справді, в Україні останнім часом істотно зросла вартість електроенергії (більш ніж на 13%), що вдарило по прибутках операторів, адже без неї неможливий зв’язок. Але причини у збільшенні цін на послуги лежать значно глибше. Зокрема не  зростає абонентська база, яка значно розширює можливості для отримання більших прибутків. Це відбувається в тому числі через те, що споживачі почали набагато менше купувати нові дорогі телефони, поповнюючи їх новими SIM-картками», — зазначає він.

Але Г. Вишлінський бачить ще одну дуже важливу передумову для зростання цін, яка загальмувала розвиток операторів і не дала їм шансів для збільшення своїх доходів та підтримання мереж у доброму стані. Так, на його думку, влада свого часу гальмувала видачу ліцензій операторам  на розвиток зв’язку третього покоління.

Це не змова

Директор аналітичного департаменту  ІК Сoncorde Capital Олександр Паращій також розуміє операторів і намагається навіть стати на їхній захист. «У 2004-2008 рр. компанії шаленими темпами збільшували свої абонентські бази і такими самими темпами зменшували вартість послуг. Звісно, що таке не могло тривати досить довго, адже доходи операторів почали знижуватися. Найпростіший шлях — збільшення тарифів. Тим більше, що зараз «Укртелеком» заробляє (на немобільному зв’язку) на одному клієнтові до 42 грн на місяць, а оператори сотового зв’язку — лише 37 грн. Такого бути не повинно. До того ж, зауважте, що за останній рік «Укртелеком» збільшив тарифи на місцевий зв’язок на 25%, а мобільні оператори взагалі зменшували вартість послуг», — констатує він.

Але слід додати:  О. Паращій сам зазначає, що рентабельність мобільного зв’язку нині становить близько 50%. А це дуже непоганий показник для західних країн, де не женуться за надприбутками, як в Україні.

Цікаво, а чи немає своєрідної картельної змови того ж «Укртелекому» із операторами, і взагалі що з цього приводу скаже Антимонопольний комітет?

Аналітик ІК Сoncorde Capital не вважає це будь-яким проявом змови, адже, за його словами, компанії підвищували тарифи не одномоментно всі, а поступово (хоча і про це вони могли чудово домовитися).

А з приводу рентабельності — О. Паращій упевнений, що це особиста справа будь-якої компанії. Це правильно. Але ця особиста справа неабияким тягарем потім лягає на простих українців. Утім,  Г. Вишлінський не переймається з цього приводу. «Так, людям психологічно буде важко сплачувати за новими тарифами. Але за нашими підрахунками, до 50% українців взагалі пасивні і не переймаються зростанням цін на будь-що», — додає він. Правда, за його ж словами, інші 50% шукатимуть більш вигідних операторів, експериментуватимуть тощо. Приміром, чимало людей купуватимуть телефони на дві SIM-картки і користуватимуться послугами двох операторів одразу, що дасть змогу значно зекономити.