ДОСЛІДЖЕННЯ 

Кореспондент «УК» з’ясував ситуацію  на ринку бензинів і поцікавився в експертів можливими варіантами його стабілізації   

Ситуація з ціноутворенням на внутрішньому ринку нафтопродуктів досягла певної критичної межі. Уряд країни терміново розглядав це питання на своєму засіданні у середу.

Глава уряду наголосив, що останніми днями на світових ринках визначилася тенденція до значного подорожчання нафти, що потягнуло за собою й ціни на українському ринку, які зростають мов на дріжджах.

— Нам треба гнучко реагувати на такий виклик. Адже ростуть ціни і збільшується мито на нафту, яка ввозиться в Україну. Це робить нафтопереробку на вітчизняних заводах нерентабельною. Через таку ситуацію уже зупинились нафтопереробні заводи в Лисичанську й Одесі. Зменшились загальні обсяги переробки нафти в Україні, — зауважив Микола Азаров.

Стабілізувати роботу нафтопереробних підприємств і активізувати ринок нафтопродуктів пропонували  двома шляхами: створенням умов для ввезення нафти в мінімальному обсязі — 1 мільйон тонн та знизити акциз на світлі нафтопродукти. Від останнього Кабмін відмовився у той же день, про що після засідання уряду журналістам повідомив заступник міністра енергетики та вугільної промисловості Володимир Макуха. З його слів, це питання розглядалося, але було відхилене на користь альтернативних варіантів стабілізації цін на ринку. Зокрема,  внутрішніх інтервенцій нафтопродуктів на ринку і створення умов для ввезення нафти. Він також повідомив, що уряд розглядає можливість тимчасового скасування податку на додану вартість на імпорт нафтової сировини в Україну.

Зажурився водій: скільки ж завтра коштуватиме бензин? Фото Олександра ЛЕПЕТУХИ

Бензин дорожчає

Вартість бензину в Україні збільшується з кожним днем. Так, лише за два тижні березня ціна літра популярного А-95 зросла з  10,3 до 10,7 грн і найближчим часом може перескочити позначку в 11 гривень і більше. Передумов такого розвитку ситуації кілька і всі вони були попередньо відомі і прогнозовані.  Наприклад Юрій Корольчук, експерт Інституту енергетичних досліджень, переконаний, що ціни на бензин зростають об’єктивно, адже на світових ринках підвищуються ціни на нафту. 

«В Україні ціна на бензин залежить від імпортних нафтопродуктів, тобто  від ціни на бензин, який завозять з Білорусії, Польщі, Румунії, Литви. У цих країнах ціна на пальне швидко реагує на світову тенденцію. Нині подорожчання бензину — це прогнозований процес. Упливає на ціноутворення і початок  весняної посівної кампанії, і прагнення керівництва деяких вітчизняних  НПЗ та групи приватних трейдерів відстояти введення мита на імпорт нафтопродуктів плюс ціна на пальне, яка виросла до 10,7 грн за літр, а найближчим часом може перескочити позначку 11 грн і наблизитись до 11,2 грн за літр», – констатує експерт. На його думку, споживачі готові платити до 12 грн за літр бензину. «Це ще терпимо. Коли ціна бензину перескочить позначку 12 грн за літр, тоді буде критична ситуація — різко зменшиться споживання пального. Постраждають як споживачі, так і виробники», — констатує Юрій Корольчук.

Щодо закриття Лисичанського НПЗ і деяких інших заводів, то це не сильно впливатиме на ціну бензину в Україні, наголосив експерт, назвавши щонайменше дві причини припинення ними роботи. По-перше, власники заводу хочуть, щоб держава дозволила їм і надалі не платити мита при ввезенні нафти. По-друге, вони спільно з Міненерговугілля активно лобіюють введення мита на імпортні нафтопродукти. Зупинка Лисичанського заводу має створити своєрідний тиск на владу. «Підозрюю, що галас, здійнятий з приводу зупинки заводу, абсолютно неприв’язаний до ціни на бензин в Україні. Це непов’язані процеси. Теоретично припустимо, що при зупинці цього заводу вивільнилася частина ринку нафтопродуктів. Думаю, що її дуже швидко займуть інші імпортери і на ціну це дуже не вплине», — каже експерт.

Диктату ринок не сприйме

Високі ціни операторам ринку невигідні навіть більше, ніж споживачам, переконані експерти ринку нафтопродуктів. У споживача є вибір: замість машини він може пересісти на громадський транспорт, а операторам потрібно втримувати свою мережу. Тому вони працюють у кращому разі на мінімумі доходу.  Якщо уряд піде адміністративно-командним шляхом регулювання ринку, це лише ненадовго відстрочить підвищення цін. Оператори  почнуть працювати у збиток, і на ринку накопичуватиметься так зване відкладене подорожчання. І коли-небудь воно спрацює у  вигляді бомби сповільненої дії, кажуть одні експерти. Інші, навпаки, нагадують, що навесні минулого року уряд уже випробував метод зниження акцизів у період екстремального зростання цін, і це дало змогу стабілізувати ситуацію.

«Рішення про зниження ставки акцизу на нафтопродукти навіть гіпотетично не могло бути прийняте Кабміном, бо це спричинило б величезне недонадходження до держбюджету», — таку думку в коментарі висловив експерт з енергетичних питань Геннадій Рябцев. За його словами, будь-які адміністративні методи регулювання цін на нафтопродукти матимуть негативні наслідки.

Цікавий варіант стабілізації цін на ринку нафтопродуктів запропонував директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн:  «Тут має бути застосований комплексний підхід, коли податок для споживачів пального буде зменшуватися, а для видобувачів  нафти — збільшуватись. Сьогодні відбулося різке зменшення рентної плати з видобутку нафти, через що держбюджет недоотримає майже 5 млрд гривень.  Сума колосальна. Якщо держава знову повернеться до старої моделі оподаткування нафти, то ці гроші можуть бути мобілізовані як компенсатор на ринку нафтопродуктів, або для дотацій сільського господарства».

Ситуація навколо подорожчання нафтопродуктів цікава й тим, що складається враження, наче подорожчання нафти стало великою несподіванкою для Міненерговугілля. Схоже, відомство вирішило втримувати нинішні ціни на бензин і дизельне пальне всіма можливими методами, зокрема й реанімацією питання про введення імпортних мит на нафтопродукти.

У профільному міністерстві не помічають жодних інших проблем, існуючих на ринку: ані контрабанди, ані «бодяги», ані «старих» стандартів. Упливати на ринок вони намагаються, лише знижуючи податки або вводячи мита. А треба було б приділяти більшу увагу питанням розвитку конкуренції на ринку нафтопродуктів, дотримання стандартів якості продукції, диверсифікації поставок сировини, а також стимулюванню розвитку нафтопереробки. Тоді уряд не шукав би в екстреному порядку виходу зі складної ситуації.