ОСВІТНІ ПРОГРАМИ

Найбільш успішні компанії вважають за краще самостійно готувати фахівців

Для цього вони створюють спеціальні програми, мета яких — знайти потрібних людей з достатнім рівнем освіти й забезпечити їм високий рівень мотивації. Чи не правда, звучить досить сміливо в країні, де безробіття, за офіційними даними, становить 2%, а за неофіційними — майже кожен десятий працездатний українець змушений перебувати у стані пошуку хоч якогось заробітку, щоб прогодувати свою сім’ю. Люди талановиті її, зазвичай, знаходять. Але зустрічають з відкритими обіймами наших інженерів, програмістів, лікарів знову ж — здебільшого — не у власній вітчизні. Тому проблема відтоку мізків уже давно переросла з розряду порожніх балачок у біду національного масштабу.

Юристів більше, ніж токарів

Інтеграція України в європейську економіку вимагає якнайшвидшої модернізації нашого виробництва. Тільки тоді ми станемо конкурентоздатними. А модернізувати його, як виявляється, майже нікому.

«Юристів і маркетологів у нас більше, ніж токарів та електрозварників. Бухгалтер і менеджер отримують зарплатню вищу, ніж шахтар і металург», — обурився на одному із засідань Кабміну Прем’єр-міністр Микола Азаров. Він підкреслив, що уряду потрібно привести ситуацію з підготовки кадрів у відповідність до потреб ринку праці. За його словами, минулого року вищі навчальні заклади випустили 656 тисяч бакалаврів, спеціалістів, магістрів. Із 94 тисяч магістрів 28 тисяч отримали економічну освіту, понад 8 тисяч — юридичну і стільки ж пройшли підготовку менеджерів. При цьому, за словами Прем’єра, для галузей, які уряд визначив як пріоритетні, спеціалістів підготовлено у кілька разів менше. «Наприклад, біотехнологія — 120 магістрів, фармація — 182, електроніка — 324, прилади — 156, легка промисловість — 147. Для будівництва підготовлено 1115 спеціалістів з повною вищою освітою.

Мультинаціональні компанії, які працюють на українському ринку і мають достатньо високий рівень виробничої культури, підбору й заохоченню потрібних спеціалістів традиційно приділяють надзвичайно багато уваги. Не відстають тепер від них і українські компанії, які прагнуть до стабільного розвитку.

Наталія Стрелкова вручає спеціальний приз за проект професійного розвитку для молоді. Фото Володимира ЗАЇКИ

Наші не гірші

— В Україні представлено чимало великих міжнародних компаній з не менш великими брендами, які мають інколи столітню історію. Варто зазначити, що на такому солідному фоні українські компанії, незважаючи на порівняно невеликий період діяльності, мають цілком достойний вигляд. Динаміка розвитку українського ринку більш ніж вражає, і якщо проводити паралелі з Європою, де формування базових HR-принципів завершилось у минулому столітті, то можна сказати, що українські компанії сьогодні мають можливість застосовувати кращі методики, спираючись на реальні результати, —свідчить директор з персоналу компанії «Метінвест» Наталія Стрєлкова.

Отже, цієї осені відбулася знакова подія для українських фахівців по роботі з персоналом, яку її учасники назвали новою ерою у сфері НR-інструменті — церемонія нагородження премії «HR-БРЕНД», яку організував Міжнародний кадровий портал hh.ua в партнерстві з «Метінвестом». Такий захід проходить уже п’ять років у Росії. Тепер і в Україні «ейчари» — професійні «кадровики» — мають можливість продемонструвати свої здібності у справі залучення найкращих на свої підприємства.

Щоб обрати найкращі проекти, організатор премії — компанія «HeadHanter Україна» — залучила визнаних фахівців з підбору персоналу: директора з персоналу ТОВ «Метінвест Холдинг» Наталію Стрєлкову, голову загальних ресурсів холдингу «AGL» Іветту Делікатну, генерального директора компанії «Хадсон в Україні» Олексія Юрченка та інших.

Знакова подія

З представлених у номінаціях проектів кожен був цікавий по-своєму. Втім, кожен з них містить безцінний скарб — рецепт успіху. Компанія «Систем кепітал менеджмент» у рамках програми «Сучасна освіта» дала старт проекту FormulaS, відповідно до якого топ-менеджери Групи СКМ та запрошені спікери проводять майстер-класи якісно нового рівня для українських студентів.

Генеральний директор «HeadHanter Україна» Марина Маковій, виступаючи перед гостями церемонії нагородження премії «HR-БРЕНД», сказала: «Це знакова подія для всього українського ринку. Ми хочемо показати, що українські компанії можуть ефективно управляти персоналом».

Організатори премії планують зробити її щорічною і дуже сподіваються, що надалі учасників і цікавих проектів буде більше, адже без людського чинника нічого не відбувається — не працює обладнання, не генеруються ідеї, немає прогресу. Отже, ставитись до нього треба бережливо, шанобливо, відповідально.

Перспективна мета цієї ініціативи — задовольнити кадровий голод великих українських та міжнародних компаній завдяки інноваційним кадровим програмам і довести, що українські  HR-фахівці можуть не тільки ефективно керувати персоналом, а й створювати для себе кадровий резерв. Тож будуть задіяні будь-які програми, що створюють продуктивну базу для спілкування та виваженого навчання тих, хто прагне розвитку і кар’єрного зростання. Спеціалісти отримають великі можливості розпочати і продовжити кар’єру, компанії — отримати сумлінних людей, які готові працювати.

Компанія «Метінвест» обрала проект компанії «Комфі» саме тому, що він спрямований на розвиток взаємодії з персоналом і є зразком розвитку кадрових спеціалістів від юнака до справжнього фахівця.