КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ 

Після запровадження Росією із сьогоднішнього дня відповідного спецмита українські авто для наших північних сусідів подорожчають
 

Ейфорія з приводу ратифікації нашою державою Договору про зону вільної торгівлі з країнами СНД (парафована поки що лише Білоруссю і РФ) закінчилася дуже швидко й холодним душем. Прибічники цього документа одноголосно стверджували: відтепер торговельні війни з нашим північно-східним сусідом відійшли в небуття, тож буде створено паритетні умови в торгівлі, товарообіг значно збільшиться, держбюджет отримає додаткові мільярди гривень. А як наслідок маємо введення Російською Федерацією з 1 вересня утилізаційного збору (відповідну постанову підписав російський прем’єр) — 30% за кожен транспортний засіб, який ввозиться до Росії, так і виготовлений на її території. Виняток становитимуть особисті автомобілі біженців і переселенців під час їхнього повернення на батьківщину, машини дипломатів та членів їхніх сімей, раритетні авто, тобто ті, з моменту випуску яких минуло більш як 30 років, а також автомашини, які ввозять з держав — членів Митного союзу.

Як знайти компроміс

«Введення Росією утилізаційного збору на ввезення українських автомобілів — легкових пасажирських, вантажних, автобусів — може завдати істотного удару по національному автовиробництву, зробити вітчизняні транспортні засоби неконкурентоспроможними», — так прокоментував цей документ президент УСПП Анатолій Кінах. Додавши, що в 2011 році Україна виробила майже 98 тис. автомобілів різного типу, приблизно 30% з яких було експортовано в Росію. «Утилізаційний збір може зробити вітчизняні авто на 10—12% дорожчими і призвести до серйозних втрат на автомобільному ринку. Необхідно активізувати переговорний процес на міждержавному, міжурядовому рівні і знайти оптимальне рішення щодо цього збору», — констатував А. Кінах.

Він також заявив, що це питання слід погоджувати, враховуючи умови Договору про зону вільної торгівлі (ЗВТ) СНД, який набуде чинності з 23 вересня. «Україна і Росія повинні будувати свої відносини на основі схвалених документів, міжнародних правил та стандартів, і необхідно докласти зусиль, щоб довести це на практиці», — підкреслив А.Кінах.

В уряді України вважають, що введення Росією цього збору не узгоджується з нормами Договору про ЗВТ СНД. Таке одностороннє рішення суперечить і Договору Євразійської комісії, згідно з яким саме комісія є єдиним постійно діючим регулюючим органом Митного союзу і Єдиного економічного простору.

 У свою чергу, як повідомив УНІАН кілька днів тому, міністр торгівлі Євразійської комісії Андрій Слепньов вважає, що введення збору на автомобілі не суперечить міжнародним торговим угодам. «Росія вводить збір, і в цьому плані вона має право його вводити. Питання внутрішніх зборів не належить до інтеграційної теми, його введення не йде врозріз із нормами договору про ЗВТ СНД. Якщо хтось вважає, що це обмеження суперечить цим вимогам, то, по-перше, потрібно спочатку побачити документ, по-друге, необхідно відповідним чином провести консультації. Ми поки що навіть не маємо затвердженого документа, тому будь-які коментарі із цього приводу не мають жодного практичного підгрунтя», — констатував А. Слепньов. 

 Відпрацьоване авто — яблуко розбрату. Фото з сайту 5car.ru

Є претензії, ми вислухаємо

У країн Євроазійського економічного простору (ЄЕП) також є до України деякі питання з приводу торгівлі автомобілями. «Ми обговорювали, як знизити негативний ефект від дії цього збору на взаємну торгівлю. Ми теж маємо занепокоєність стосовно підготовлюваних рішень української сторони щодо торгівлі автомобільною продукцією. Наше завдання — досягти компромісу, аби бар’єри тут не виникали», — заявив А. Слепньов.

Тут ідеться про те, що Україна планувала ввести спецмито на імпортні автомобілі, аби зберегти вітчизняний автопром і збільшити робочі місця відповідно до програми розвитку цієї галузі.

«У нас федеральним законом перелік пільг встановлено (тільки для держав — членів Митного союзу передбачені). Чи суперечить це ЗВТ, я не готовий говорити», — так прокоментував ситуацію заступник начальника головного управління федеральних митних доходів і тарифного регулювання Федеральної міграційної служби (ФМС) Росії Рустам Хакімов, повідомляють інформагентства. Він також зазначив, що федеральним законом не передбачено винятків для автомобілів, вироблених в Україні. Ставки утилізаційного збору регулюватиме окрема постанова уряду, яка з’явиться протягом найближчих днів. ФМС уповноважена стягувати цей збір із транспортних засобів, вироблених у Росії виробниками, які не прийняли на себе зобов’язання з безпечної утилізації, а також під час ввезення транспортного засобу в Росію фізичними і юридичними особами за винятком тих, хто звільнений від його сплати. Тобто членів Митного союзу.

Прем’єр Микола Азаров заявив, що введення 30% утилізаційного збору на автомобілі призведе до значного скорочення постачання українських автомобілів до Росії й навпаки. На думку експертів, відтепер українські автівки у Росії подорожчають на 10—12%.

«Наші відносини з РФ ніколи не будувалися на таких принципах. Тому не змушуйте нас вводити санкції у відповідь — це до доброго не доведе», —наголосив Прем’єр-міністр. За його словами, він уже порушив це питання перед своїм російським колегою Дмитром Медведєвим. Також Микола Азаров сказав, що глава уряду РФ обіцяв доручити відповідним відомствам вивчити це питання, зокрема щодо українських автовиробників. У нас цим питанням займається Мінекономрозвитку.

Під час брифінгу після засідання Кабміну міністр економічного розвитку і торгівлі Петро Порошенко, коментуючи цю ситуацію, повідомив, що Україна запропонувала чотири плани дій. «Думаю, що один із них Росія сприйме. Мені здається, що всі вони мають досить серйозні юридичні об∂рунтування для схвалення», — сказав урядовець.

Міністр також висловив сподівання, що переговори з цього питання завершаться вже найближчим часом. Проте у підписаній постанові пільг для українських автомобілів не передбачено.

ОФІЦІЙНО

Рішення української Міжвідомчої комісії із зовнішньої торгівлі щодо підвищення мит на імпортні автомобілі й далі перебуває на стадії доопрацювання.  Про це на брифінгу повідомив міністр економічного розвитку і торгівлі України Петро Порошенко. «Ми його допрацьовуємо з урахуванням висловлених зауважень наших основних торговельних партнерів», — сказав урядовець. При цьому він  не уточнив, коли можна чекати оголошення остаточного рішення, проте зазначив, що воно набуде чинності через 60 днів після офіційного оприлюднення рішення міжвідомчої комісії.

КОМПЕТЕНТНО

                                   
Олег НАЗАРЕНКО, 
Всеукраїнська асоціація
автоімпортерів і дилерів:     

 Торговельні війни — це  завжди погано. На мою суб’єктивну думку, нинішня ситуація була зумовлена пропозицією вітчизняної Міжвідомчої   комісії з міжнародної торгівлі ввести спецмито на  імпортні автомобілі, зокрема російського виробництва. Фактично планувалося значне обмеження  ввезення імпортних авто. Думаєте, це комусь сподобається?!  Особливо Росії.

 Аби гратися в такі ігри,  треба мати сильні позиції, а ми, на жаль, їх не маємо. Образно кажучи,  ми дістаємо зброю, в якій навіть немає набоїв. Які можуть бути погрози Росії, що введемо спецмито на ваші автомобілі для того, аби зберегти наші робочі місця?

Наша організація звернулася до  російського міністерства економіки, до посольства Росії не вводити утилізаційний збір, а провести переговори про скасування цих обмежень.  При цьому Російське посольство було дуже здивоване, чому асоціація автоімпортерів захищає автовиробників України. Ми хочемо, щоб наші виробники продавали нашу продукцію по всьому світу й не хочемо, аби російський ринок для нас закрився. Адже росіяни купували наші недорогі автомобілі, а з введенням збору вони здорожчають на 12%.

Ми не бачимо підстав для введення спецмита. До речі,  якщо це буде зроблено, то європейські країни теж можуть ввести певні санкції, лише стосуватимуться вони інших галузей вітчизняної економіки.

ЕКСПЕРТНА ДУМКА

Вадим АКАТОВ,
фахівець автомобільного ринку: 

— Цей закон — пряма загроза для українських виробників автомобілів. Проблема полягає в тому, що цей збір їм доведеться платити відразу, а для їхніх конкурентів — російських автозаводів — передбачено можливість звільнитися лише письмовою гарантією про подальшу утилізацію вироблених автомобілів.

Тобто російським автозаводам офіційно дозволили поки що не платити утилізаційний збір «живими» грошима. Відповідно продукція українських автозаводів подорожчає відразу ж на розмір утилізаційного збору.

Базова ставка утилізаційного збору за нову легкову машину може становити 20-45 тисяч рублів, за вантажну — залежно від категорії — 150-400 тисяч рублів.