ПЕРСПЕКТИВА

Потяги на електротязі вигідні як перевізникам, так і пасажирам
 

Цього року Укрзалізниця затвердила програму електрифікації залізниць на 2011—2016 роки, згідно з якою передбачено підведення струму під 1562 км залізничних колій. Передусім це стосується напрямків, на яких відбудеться розмежування пасажирських і вантажних поїздів та на дільницях впровадження швидкісного руху. Йдеться про ділянки Полтава — Красноград — Лозова (176 км), Долинська — Миколаїв — Херсон — Вадим — Джанкой (394 км), Миколаїв — Колосівка (105 км) та інші.

 Окрім того, що впровадження в життя цієї програми дасть змогу на третину прискорити рух і на 35% знизити собівартість перевезень, вона ще й окупиться. Обсяг капітальних інвестицій, який становить майже 17,3 млрд грн, дасть економію коштів до 2 млрд уже на фінішній прямій. Середній термін окупності капітальних вкладень становитиме понад вісім років.

Електрички обкатають колії для швидкісних потягів. Фото з сайту lvivtrains.at.ua

Україна за довжиною електрифікованих залізниць посідає 10 місце серед країн світу і 6 — в Європі. Нині з 22 тис. км колій струм підведено до 10,5 тис. Частка таких дільниць від загальної експлуатаційної довжини колій становить 45,5%. Щоправда, частка електротяги у загальному вантажообігу сягає майже 90%.

У доцільності програми і в її окупності сумніватися не доводиться. Нещодавно електрифіковано дільницю Полтава – Кременчук – Бурти, тож щорічна економія на експлуатаційних витратах сягне 110 млн грн. 15 листопада 2011 року цим маршрутом рушив у перший рейс електропоїзд. За розрахунками фахівців, капітальні інвестиції, вкладені цьогоріч в електрифікацію та комплексну модернізацію дільниці Мала Перещепинська – Кременчук (731,3 млн грн), окупляться менше, ніж за шість років.

— Ми говоримо про багатоцільову програму, — цитує висловлювання віце-прем’єр-міністра Бориса Колеснікова його прес-служба. — Насамперед ми економимо дизельне пальне, яке імпортуємо, та використовуємо електроенергію, що виробляється в Україні. По-друге, скорочуємо кількість викидів, тобто покращуємо екологію. По-третє, через Полтаву піде швидкісний рух на Харків і Донецьк, і вже за півроку на залізничному вокзалі Полтави зустрічатимемо перші швидкісні потяги.

 Слова віце-прем’єра підтвердив генеральний директор Укрзалізниці Володимир Козак. Він запевнив, що до 1 березня 2012 року електрифікують 176 км ділянки Полтава — Лозова. Виконання цих робіт дасть змогу з’єднати 1500-кілометровий маршрут Львів — Київ — Полтава — Донецьк для швидкісних поїздів. Він також подякував енергетикам (АК «Харківобл?енерго» та ПАТ «Полтаваобленерго») за великий обсяг робіт, проведених у вкрай стислі терміни.

Скажімо, електрифікація дільниці Полтава — Кременчук була виконана без будівництва стаціонарних тягових підстанцій у комплексі із зовнішнім енергопостачанням, а за допомогою пересувних тягових підстанцій на станціях Кременчук і Кобеляки. Обидва обленерго також активно сприяли у підключенні своїх тягових підстанцій і переобладнанні переходів ліній електропередач через колії та надавали максимальну допомогу у вирішенні технічних питань щодо підключення на напрямку Полтава – Красноград –Лозова – Донецьк стаціонарних тягових підстанцій у Краснограді, Сахновщині та Карлівці, де нині тривають роботи з електрифікації та підготовки до швидкісного руху.

 За вагомий внесок у виконання робіт з електрифікації дільниці Полтава – Кременчук і проявлений при цьому високий професіоналізм багато працівників отримали державні та галузеві нагороди.

ДОВІДКА «УК»

Напрямок Полтава — Кременчук є частиною стратегічно важливого залізничного ходу Тополі — Куп’янськ — Основа — Люботин — Полтава — Кременчук — Бурти — Користівка — Знам’янка (далі Одеса, Миколаїв) для перевезень транзитних вантажів у напрямку зі Сходу до чорноморських портів та подальшого їх транспортування морем. Електрифікація дільниці Полтава — Кременчук є необхідною умовою для розмежування вантажного та пасажирського руху з метою впровадження швидкісних пасажирських поїздів.