ЛІКНЕП 

Журналіст, який висвітлює економічні теми, має бути фінансово грамотним

Олексій СУХОРУКОВ
для «Урядового кур’єра» 

На недавній передачі про інтернет-трейдинг на телеканалі «Інтер», де йшлося про обман на форексі, на телеекрані демонстрували графіки… фондової Української біржі та інформацію з регульованого біржового ринку, хоч до торгівлі на форексі ці дані не мають жодного стосунку. Та, на жаль, більшість журналістів не відрізняє біржовий ринок (торгівля цінними паперами. — «УК») від форексу (торгівля валютами різних країн).

Рекламні пріоритети

Безглуздість ситуації полягає в тому, що держава, з одного боку, намагається регулювати рекламу фондового ринку, а з іншого — на діяльність і рекламу форекс-контор заплющує очі. Хоч сьогодні через вади валютного регулювання жоден українець не може законно інвестувати за кордон, але при цьому в усьому Києві майже на всіх теле- і радіоканалах форексники рекламують вихід на іноземні біржі. Таке враження, що журналістам однаково, звідки беруться гроші на таку рекламу, а чиновникам і зовсім не вигідний чесний ринок — їм цікавіше, щоб розвивалися незаконні схеми.

Чомусь телеканали не приділяють належної уваги фінансовій тематиці, хоч ринок цінних паперів дуже важливий для розвитку економіки країни. Підприємства реального сектору мало користуються інструментами фондового ринку, а цінами на акції компаній цікавляться лише кілька десятків тисяч людей. У проекті «Програми розвитку фондового ринку до 2015 р.», підготовленому Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, запропоновано передбачити на телеекранах України ефірний час для висвітлення актуальних питань розвитку фондового ринку і корпоративного управління в нашій країні.

Почнімо  з фондової азбуки

Та поки що постійних професійно зроблених телевізійних програм про фондовий ринок в Україні майже немає. Виняток становлять кілька обмежених у часі проектів, спонсорованих Українською біржею та найактивнішими брокерами. Це, наприклад, «Біржова азбука» на Першому діловому, «Персональні інвестиції» на 24 каналі, «Фінансовий ранок» на 5 каналі. Зрозуміло, що силами тільки біржі й брокерів проблеми не розв’язати. Потрібна комплексна підтримка держави не тільки в частині популяризації фондового ринку, а й щодо законодавства, яке стимулювало б його розвиток загалом. Ринок, який розвивається і надає можливості для заробітку громадянам країни, звісно, має привертати увагу ЗМІ, зокрема і телеканалів. З’являться нові цікаві проекти — канали самі звертатимуться до експертів по коментарі і з проханнями про участь у передачах.

Показово, що за кордоном робочий день звичайних громадян починається з перегляду котирування акцій на біржі, з якими вони знайомляться завдяки інформації на телебаченні та в газетах.

Доки влада не захоче використовувати потенціал фондового ринку для залучення інвестицій в економіку, ситуація не зміниться. За нормального підходу фондовий ринок може зібрати гроші, яких вистачить реальному сектору на розвиток інфраструктури ринку і ЗМІ, які із задоволенням висвітлюватимуть проблеми і досягнення на фондовому ринку.

ДОВІДКА «УК»

Форекс — це позабіржовий міжбанківський ринок, де щоденно у великій кількості торгують валютами різних країн. Цього ринку в Україні не регулює жоден фінансовий регулятор, хоч такі операції мають характер фінансової послуги. Своїх фінансових показників форексники не оприлюднюють. В Україні кілька тисяч людей щороку серйозно заробляють на міжнародних коливаннях валют. Водночас через непрозорість ринку часто клієнти втрачають свої кошти. 

Ринок цінних паперів (РЦП) в Україні створено згідно із Законом «Про цінні папери та фондову біржу», ухваленим 18 червня 1991 р. Його регулює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку. В 2011 році обсяг біржових контрактів з цінними паперами на РЦП збільшився майже вдвічі порівняно з даними 2010 р. — до 235,84 млрд грн. У березні 2009-го Українська біржа запустила ринок заявок у режимі он-лайн для торгівлі акціями українських компаній для інтернет-трейдерів. Нині в Україні налічується 10 тисяч інтернет-трейдерів.