КОНКУРС

П’ять днів лялькарі з усієї країни плели в Черкасах казкове мереживо своїх вистав

На конкурс до Черкас завітали театри ляльок зі Львова, Івано-Франківська, Дніпропетровська, Донецька, Кіровограда, Запоріжжя, Хмельницького та Рівного. Це вже друга зустріч такого рівня в Черкасах, коло учасників якої зросло вдвічі. Приїхало багато заслужених майстрів, за плечима яких чималий досвід роботи з дітьми та дорослими. Вони й поділилися з колегами своїми досягненнями, досвідом активізації творчої самовіддачі обмінялися актори, режисери, сценографи. Йшлося як про репертуар театрів, акторську майстерність, так і про більш приземлені речі — тісні приміщення, які в більшості для театральних вистав не пристосовані, не мають належної акустики та світлового обладнання, про низькі заробітки  творців вистав. На жаль, говорили лялькарі, у нас немає закладу, де б навчали мистецтва лялькарства, придумувати та майструвати театральну ляльку тощо.

Але вони оптимісти, тож, попри все, продовжують творити на сцені диво. Тут і опера, й мюзикл, і вистава-роздум, і жартівливе дійство. Велику різноманітність сценічних жанрів, високу майстерність продемонстрували учасники фестивалю. Активно обговорювали, приміром, виставу Хмельницького академічного обласного театру ляльок «Оленка та Іванко» за народною казкою.

— Це непроста вистава, — поділилася думками директор Черкаського академічного обласного театру ляльок Любов Величко. — Вона спонукає до роздумів про місце в житті. У ній чудово підібрано музичний супровід, втілено прекрасний режисерський задум, запам’ятовується акторська гра.

Фестиваль «Мереживо казкове» — конкурсний, а його родзинкою вперше в Україні стало те, що до складу журі увійшли не запрошені метри, а представники театрів-учасників, що, з одного боку, підкреслило довіру організаторів фестивалю до самих учасників, а з другого — піднесло вагомість нагород, адже отримати визнання й відзнаку з рук побратимів по мистецтву особливо почесно. 

Олександр Шило (Пан Коцький) та Франческа Барабаш (Лисичка)
у вокальному дуеті у виставі Рівненського академічного
обласного театру ляльок «Пан Коцький». Фото з сайту ifteatr.org.ua

Черкаський театр, неодноразовий переможець різноманітних конкурсів, цьогорічний дипломант Всесвітнього фестивалю театрів ляльок у місті Ченду (КНР), теж узяв участь у фестивалі. Проте господарі, як і годиться, показували свою роботу поза конкурсом. Ідейний натхненник такого підходу до організації фестивальних заходів художній керівник Черкаського академічного обласного театру ляльок Ярослав Грушецький вважає, що театр ляльок компактних форм (а саме це диктують параметри невеличких сцени й зали черкаського театру) є перспективним напрямом розвитку лялькового мистецтва. 

Високу художню майстерність продемонстрували лялькарі з Дніпропетровська, які показали виставу «Про Василину Прекрасну й Кощія Безсмертного» за п’єсою Юрія Боганова у постановці знаменитих Валерія Бугайова з Курська та дніпропетровця Віктора Нікітіна.

Донеччани вразили творчим потенціалом у виставі «Дорога до Віфлеєма» за п’єсою білоруського драматурга Сергія Ковальова, поставленій головним режисером театру Анатолієм Поляком у співдружності з Віктором Нікітіним. Її визнано найкращою.

Творчий тандем черкасців Ярослава Грушецького й Каріни Чепурної ще раз довів високий рівень режисури й художньо-постановочного вирішення виставою «Йшла собака через міст» за мотивами українського дитячого фольклору та віршів українських поетів.

Творчий запал театральних колективів, який вони продемонстрували на конкурсі, означає, що попереду на нас чекають цікаві зустрічі в нових виставах. Символом же фестивалю стала лялька-мотанка, яку розробила головний художник черкаського театру Каріна Чепурна. Вона й нагадуватиме його учасникам про незабутні зустрічі на Тарасовій землі.