ПЕРСПЕКТИВИ 

Вітчизняному споживачеві електроенергії пропонуватимуть обирати  її  постачальника
 

Згадайте кінець минулого століття, 90-ті  роки, коли електроенергію давали погодинно, і це попри те, що Україна мала атомні станції, теплові, гідропотужності, але світло в будинках вимикалося постійно… Український енергетичний ринок потребував реформування, і дуже швидкого. Уже на початку 2000-х років  було ухвалено кілька важливих рішень і програму енергетичного розвитку держави до 2030 року, які стабілізували ситуацію.

Проте будь-який процес потребує вдосконалення. На часі — ключова реформа ринку електроенергії, продиктована новими реаліями. Адже Україна зобов’язалася запровадити ринкові правила торгівлі електричною енергією при вступі до Європейського енергетичного співтовариства, учасником якого вона є з лютого 2011 року. Ми поставили дуже амбітні цілі під час реформи енергоринку. За три роки маємо пройти шлях, на який іншим державам потрібно було десятиріччя. Перший крок у напрямку реформування — законопроект «Про засади функціонування ринку електричної енергії України», про який ішлося на «круглому столі» «Україна на шляху до європейських правил роботи ринку електроенергії». Участь у ньому взяли міжнародні й вітчизняні експерти, а також  розробники документа.

Подих колишніх проблем

«Ще нещодавно в енергетиці було дуже багато проблем: величезні неплатежі, дебіторська і кредиторська заборгованість, втрата обігових коштів, бартерні форми розрахунків, вексельні операції з наповнюваністю 10—40%, величезні наднормативні втрати електроенергії, фізично і морально застарілі технології та обладнання, екологічні проблеми, кадрові питання. І найголовніша проблема — брак сприятливого інвестиційного клімату», — каже розробник законопроекту народний депутат України, член Комітету Верховної Ради України з питань ПЕК, ядерної політики та ядерної безпеки Ігор Глущенко.

Розпочаті 10—12 років тому реформи в енергетиці України вселили надію. Тоді це була прогресивна форма: оптовий ринок — єдиний покупець. Тоді ж, у 2002 р., постановою Кабінету Міністрів затверджено концепцію розвитку оптового ринку електроенергії України. Було означено проблемні питання (їх налічувалося 28), після вирішення яких ми могли перейти до ринку прямих контрактів, спотового ринку.

Що сталося за десять років? А нічого за великим рахунком. Так, деякі проблеми було нівельовано. Із платежами вийшли на монетарну форму розрахунків. Але накопичилися і стали турбувати енергетиків та й загалом реальний сектор економіки України такі проблеми, як адмінресурс під час формування тарифів, відсутність інвестиційного клімату — стримування тарифів, тарифоутворення на рівні витрат. 

«Нині головна проблема в енергетиці — це перехресне субсидування, яке стало серйозною загрозою для економіки  держави.  Запропонований на розгляд парламенту законопроект — це не революція, не шокова терапія.  Це серйозна робота з формування інвестиційного клімату, яка забезпечить приплив капіталовкладень. Ми вже знаємо сьогодні проблеми, пов’язані з покриттям пікових навантажень. Нині Україна — ще експортна держава. Завтра вона може перетворитися на імпортозалежну в частині енергозабезпечення споживачів», — констатував розробник документа.

Всі реформи в енергетиці робляться заради споживачів. Фото надане Хмельницьким обленерго

Що дасть нова реформа

«Насамперед  населення України зможе вільно обирати постачальника електроенергії із січня 2016-го, а промислові підприємства — вже цього року. Ухвалення цього документа стане важливим кроком до лібералізації енергетичного ринку, так само, як це відбулося у країнах Європи 12—15 років тому.  Планується, що українці зможуть купувати електроенергію в компаній з найнижчими цінами та з найкращими умовами обслуговування — так само, як це роблять під час вибору постачальника послуг Інтернету чи мобільного зв’язку. При цьому всі споживачі електроенергії будуть більш захищені перед енергокомпаніями», — зазначив директор Центру обробки інформації у сфері ПЕК «Енергобізнес» Олексій Чернявський.

Крім того, за його словами,  будь-яке домогосподарство за допомогою сонячних панелей на дахах та вітрогенераторів на своїх земельних ділянках зможе виробляти та продавати надлишкову електроенергію, як це відбувається у Нідерландах, Німеччині, Бельгії, Франції, Іспанії та інших розвинених європейських країнах. Для малих підприємств відкриються нові перспективи із надання послуг з енерготрейдингу, енергоефективності та енергозбереження. 

У свою чергу підприємства матимуть можливість закуповувати електроенергію в енергогенеруючих компаній за прямими договорами без посередників. У разі ухвалення законопроекту вітчизняні заводи зможуть домовлятися з електростанціями про найбільш оптимальні тарифи та графіки споживання електроенергії. Підприємства вже не переплачуватимуть за електроенергію для дотування населення та закладів бюджетної сфери, погіршуючи власну економіку та конкурентоспроможність. Ці функції буде покладено на Фонд розподілу вартісного дисбалансу, що перерозподілятиме надлишкові доходи виробників електроенергії. Тобто у новій моделі енергоринку збережено механізм спеціальних тарифів для найменш забезпечених споживачів.

Світовий досвід  і нова модель

Наприклад, Естонія подібну реформу розпочала в 2004 році, але  населення зможе обирати постачальника електроенергії лише із січня 2013-го. У Нідерландах лібералізація ринку відбулася 12 років тому, нині це одна з найбільш енергоефективних країн. У Німеччині лібералізація почалася в 1998-му, що протягом 5 років привело до зниження енерготарифів на 30%, а зараз ця країна є лідером з розвитку альтернативних джерел електроенергії. Але на українському енергоринку накопичилася критична маса проблем — від зношеності основних фондів до перехресного субсидування, — що зволікати з реформою вже просто не маємо права.

ДОВІДКА «УК»

Проект закону «Про засади функціонування ринку електричної енергії України» зареєстровано у Верховній Раді 6 червня 2012 року. Основна його мета — лібералізація оптового ринку електроенергії та створення ефективного конкурентного середовища на енергоринку.

Необхідність реформування українського оптового ринку електричної енергії вперше було задекларовано постановою Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2002 року №1789 «Про схвалення Концепції функціонування та розвитку оптового ринку електричної енергії України».

КОМПЕТЕНТНО

                                   
Розета КАРОВА, 
представник секретаріату 
Європейського енергетичного
співтовариства (ЄЕС):

— Енергетичну нормативну базу, яка існує в Україні, секретаріат ЄЕС розглядає як застарілу, що  вимагає змін і не відповідає зобов’язанням України перед ЄЕС і директивам Євросоюзу. Ваша модель енергоринку не використовується в Європі. Ми вважаємо, що цей законопроект підготовлений вчасно. Балансуючий ринок та ринок «на добу вперед» — це приклади виконання зобов’язань перед ЄЕС. Секретаріат ЄЕС задоволений тим, що Україна готова лібералізувати оптовий ринок електроенергії. Інвестори отримають сигнал про ринкові тарифоутворення.

Водночас секретаріат ЄЕС має зауваження щодо окремих положень законопроекту. Зокрема у документі слід чітко закріпити, на який період старе законодавство буде чинним паралельно з новим і коли нова модель повністю набере чинності.

                                   
Дмитро ГЛАЗКОВ, 
спеціаліст Світового банку 
з впровадження енергетичних
та інфраструктурних проектів: 

— Світовий банк вважає дуже важливим ухвалення закону «Про засади функціонування ринку електричної енергії». Його потрібно приймати, попри деякі зауваження. У Світового банку (СБ) є рекомендації щодо поліпшення закону: фахівці СБ проаналізували документ і підготували 25-сторінковий  технічний висновок з рекомендаціями щодо його доопрацювання, який  направлено до Комітету Верховної Ради з питань ПЕК, ядерної політики та ядерної безпеки.  СБ почав  ініціювати реформи в енергетичному  секторі України з 2007 року і вже вклав у цей процес значні кошти.  

                                   
Юлія КОВАЛІВ, 
координатор Координаційного центру
з упровадження економічних 
реформ при Президентові України: 

— Відповідно до програми економічних реформ Президента, лібералізація енергетичних ринків є одним із ключових елементів реформ. Щодо електроенергетики, то програма передбачає перехід від моделі оптового ринку до ринку двосторонніх договорів, балансуючого ринку і біржі електроенергії. Координаційний центр з упровадження економічних реформ при Президентові України підтримує розроблений законопроект. Позитивним моментом документа є підвищення прозорості як ціноутворення, так і загалом ведення бізнесу на ринку електричної енергії. По суті, цей законопроект  є концепцією щодо реформування енергоринку, яка дає поштовх і регулятору, і міністерству, й іншим органам розробляти підзаконні нормативні правові акти, які будуть чинні вже під час введення нової моделі ринку. 

                                   
Кшиштов РОГУЛЬСЬКИЙ, 
директор з розвитку ринків 
СПГ Infovide-Matrix:

— Хотів би нагадати, що всі реформи впроваджуються не стільки для того, щоб створити конкурентне середовище серед енергетиків, скільки для клієнтів. У Євросоюзі закон починається зі слів «клієнт має право...». Усі акти, які ми обговорюємо, спрямовані на те, щоб створити конкурентне середовище, аби клієнт мав право вибору.  Ніколи в жодній країні не вдавалося створити найкращий закон у світі. Наприклад, у Польщі ми змінюємо цей закон приблизно три рази на рік, а раз на три роки його переписують наново, цього року буде вже вчетверте.  Ринок змінюється, розвивається, змінюються тисячі умов, які потрібно врахувати. У Польщі сім років фізичні особи взагалі не брали участі в ринку, а тепер щомісяця до 20 тисяч клієнтів-фізосіб змінюють постачальників електроенергії. Тут  головне — стартувати, почати  реформи, а вдосконалювати законодавство завжди можна.