Не з-під батога, а в діалозі та співпраці має будуватися в Україні нова система охорони здоров’я — за європейським зразком. У цьому впевнений профільний міністр Олег Мусій. «Наказовим методом зверху діяти не буду. Без співпраці з вами буде те, що й нині, — звернувся він до лікарів під час робочої поїздки до Дніпропетровська. — Якщо держава вас переконає, ви станете промоутерами і головними агітаторами цих змін. Передусім — діалог із суспільством, інформаційно-роз’яснювальна кампанія, зокрема через опікунські ради, громадські організації».

Про те, що діалог налагоджується, говорить такий факт: за півтора місяця від оприлюднення нової концепції на сайті МОЗ вона набула вже чотири версії. Ці зміни відбулися завдяки активності громадськості.

Нині розроблена міністерством концепція подана на затвердження у Кабінет Міністрів. За словами Олега Мусія, у жовтні-листопаді маємо вийти на поетапну реалізацію плану дій. Відповідну стратегію українським експертам допомагають писати закордонні — з Грузії, Естонії, Голландії.

Якими ж бачать зміни в системі охорони здоров’я у МОЗ? Це питання особливо нагальне для Дніпропетровщини, яка як пілотний регіон стала таким собі «піддослідним кроликом» у так званій медичній реформі. Насамперед передбачається демонополізація і децентралізація. Зокрема перехід на суспільно-адміністративну модель управління. Тобто, поряд з державними органами управління і департаментами на місцях управлятимуть і професійні корпорації — лікарське самоврядування. Кожен лікар може бути долучений до системи управління. І, як у всьому цивілізованому світі, лікар отримуватиме ліцензію, а медичні заклади — акредитацію. Також діятимуть медсестринське і провізорське самоврядування. За словами міністра, найближчим часом Верховна Рада має затвердити відповідні закони.

Серйозною складовою є зміна системи підготовки кадрів. Готувати лікарів пропонується у три етапи, загалом 12—13 років. Концепція передбачає й демонополізацію фінансування галузі. Нині воно йде з держ?бюджету, решту доплачуємо з власної кишені. Тому обов’язково потрібне запровадження бюджетно-страхової моделі медицини. Але вона має бути пов’язана із змінами до Податкового кодексу і зменшенням податкового навантаження.

«Це зменшення єдиного соціального внеску до 30%, це диференційована шкала цього соціального внеску після двох чи трьох мінімальних зарплат до 10% тощо. Якщо будуть послаблені податки, зможемо ввести десь 7% — на охорону здоров’я і запровадити для цього загальнодержавний фонд здоров’я. Тільки після зменшення податків загалом запрацює ринковий механізм, а не той базар, який маємо сьогодні», — пояснив Олег Мусій. Він сподівається, що парламент днями ухвалить відповідні зміни у податкове законодавство, а медичне страхування можна буде запровадити у 2016—2017 роках.

Звісно, міністр отримав від медиків і журналістів багато запитань. Наприклад, людей турбувало, яка доля очікує педіатричну службу? Керівник міністерства відповів, що вона обов’язково залишиться. Ця служба існуватиме у тому вигляді, як є, до 2020 року, а то й пізніше — поки не з’являться фахівці, які зможуть надавати відповідні послуги на первинному рівні. Сімейні лікарі здобуватимуть спеціалізацію не шість місяців, а два роки. Причому педіатрія буде суттєвою складовою.

Помилкою медичної реформи на прикладі Дніпропетровщини Олег Мусій вважає бездумне закриття медичних закладів. «Так, багато з них треба закривати. Коли маємо 40 ліжок, а зайняті 10, платимо за повітря. Але закриття можливе тільки після того, як будуть надаватися послуги, буде побудована амбулаторія. Територіальна громада має право вирішувати, чи потрібен медичний заклад», — зазначив міністр.

Відповів Олег Мусій і на запитання, пов’язане з чутками про його відставку, а також з державними закупівлями. За словами міністра, його «поливають брудом» політичні замовники, яким він перекрив корупційні канали. «Через політичні інтриги зриваються тендери, — заявив очільник МОЗ. — Як член Кабінету Міністрів я обстоюю позицію уряду». Як розповів Олег Степанович, нині із 40 державних медичних програм критична ситуація по семи, в яких у найближчі місяці потрібно закупити медикаменти. Чинне законодавство не дає змоги закуповувати ліки дорожче, а за торішніми цінами їх уже купити нереально. Міністерством запропонований механізм, який урегулює цю ситуацію, його має погодити Кабмін.