АНОНС

 

22-30 жовтня Київ стане кіностолицею – її презентуватиме 41-й міжнародний фестиваль «Молодість»

Цьогорічна «Молодість» через скромний бюджет  відкриється невеличкою церемонією, без гучних світових знаменитостей на червоній доріжці. «Дивімося фільми, зірки будуть там», – завважив гендиректор «Молодості» Андрій Халпахчі.

 «Земля забуття»: на ній покинуте напризволяще за «Лічені дні» ціле місто, заросле дикими хащами дерев, кущів і велетенських бур’янів. Заходжу в один «Дім». Ось «Маленька кімната». На стіні хилитається на гвіздку від протягів портрет: на ньому «Шалено щаслива» жінка. Та чи завжди вона бачила себе ось такою «У дзеркалі»? Відчиняю двері в інше помешкання будинку. Воно нагадує собою «Кімнату самогубців»: скрізь розкидані на підлозі «тіла» речей, іграшок, рештки розтрощених меблів. Ці нематеріальні свідки чиїхось життів без людей втратили сенс  до подальшого існування… Хочеться розридатися, переконати себе, що це лише сон. Але ж ні… Яке «Бидло» винне в тому, що в країні з’явилося місто-цвинтар? Переводжу «Подих» у дворі, де височезні «Акації» оточили його, мов охоронці: але що вже вони тепер бережуть? 

Торкаюся їх прощальним поглядом і біжу до авто так швидко, ніби за мною женуться сто левів. Тут немає даішників, тож можна не звертати увагу на спідометр…

 

Ця розповідь, яку неможливо назвати вигадкою, бо надто реально вона пов’язана з Чорнобильською катастрофою, сплелася в моїй уяві лише із назв 12 кінострічок із 14 країн, які змагатимуться між собою в Києві на 41-му міжнародному кінофестивалі «Молодість» за звання найкращого в категорії повнометражних фільмів. Один із них, «Земля забуття» французької режисерки Мігаль Боганім, справді пов’язаний з Чорнобилем, він — кінодітище Франції, Німеччини, Польщі й України, але оскільки знімався на нашій території, крім російської, й українською мовою, а виконавиця головної ролі — наша співвітчизниця Ольга Куриленко, то, як зауважив програмний директор кінофестивалю Денис Нікітенко, «ми трактуємо його як український».

Каннський переможець «Крос» Марини Вроди та «Поза грою» Наталі Пятигіної – українські конкурсанти серед короткометражок. А в категорії студентських робіт із 17 країн чотирьох континентів з-поміж 26 учасників Україну презентує лише Мирослава Хорошун, представляючи кіношколу університету імені Карпенка-Карого стрічкою «Фактор Фелліні». Зате численний хор наших молодих режисерів і їхніх творчих надбань — у конкурсній програмі «Панорама українського кіно».

«Завжди було великим акцентом нашого фестивалю польське кіно, – наголосив гендиректор «Молодості» Андрій Халпахчі, – а цього разу, коли Польща нині головує в Євросоюзі, він особливий. Вже втретє «Молодість» відкривається фільмом Єжи Гофмана. Колись – «Вогнем і мечем» та «Старою баснею», тепер – «Варшавською битвою. 1920».  Акцент своєї країни на «Молодості» деталізував директор Польського інституту в Україні Ярослав Годун, повідомивши, що днями відбулася міжнародна прем’єра «Варшавської битви.1920» у Лондоні, і розповівши про п’ять документальних  стрічок із позаконкурсної програми. У них — погляд на сучасність та новітню історію Польщі в ракурсі рок-музики, моди, ігор та іграшок, альпінізму й сексуального життя. Можна дізнатися, зокрема, про дитячі забави Леха Валенси і як умудрялися польські альпіністи пізнавати в 70-80-х роках Гімалаї, якщо подорож туди коштувала тисяч доларів, а зарплату вони мали 20 євро, в перерахунку на цю нинішню валюту.

За словами Дениса Нікітенка, «цьогорічна новизна «Молодості» в тому, що до категорії студентських робіт прийняті фільми, зняті за цифровими технологіями, за якими майбутнє». Завдяки цим технологіям, до речі, повернуті майже з небуття німі стрічки: «народжену» 1918 року «Маню. Історію працівниці сигаретної фабрики» з польською зіркою світового кіно Полою Негрі в головній ролі; один із найвизначніших шедеврів українського німого кіно — психологічну драму Георгія Стабового «Два дні», першу українську стрічку (знята в 1920-х), яку визнали на світовому рівні), озвучену в 1932 році. Та й фільм-відкриття Єжи Гофмана «Варшавська битва. 1920» — теж крутий технологічно: вперше на території Польщі знятий із застосуванням 3D.

Прем’єра фестивалю — спеціальна програма «Звуки Молодості»: це «Маня. Історія працівниці тютюнової фабрики» в супроводі Вроцлавського камерного оркестру, «Жертвоприношення» Андрія Тарковського в супроводі New Era Orchestra, фільм «Два дні» з саундтреком Dj U-Ra.

Якщо порівняти 41-шу «Молодість» із новою книжкою, коли одразу зазираєш до першої сторінки й останньої, щоб дізнатися, чим же завершиться її сюжет, то про що фільм Єжи Гофмана, яким кінофестиваль відкриється, трохи відомо: про останній етап Російсько-Польської війни, розпочатої СРСР, — битву, яка тривала з 12 по 25 серпня 1920 року під Варшавою, а його провідна тема, втім, не історія, а любов.  А от про закінчення нинішньої «Молодості» нічого не скажеш: який фільм-переможець демонструватиметься в одному залі кінотеатру «Київ», дізнаємося не одразу, а що за стрічка-сюрприз чекає на перегляд в іншому залі — звісно, теж поки що в таємниці…