За інформацією Антимонопольного комітету України (АМКУ), кількість припинених порушень у вигляді антиконкурентних дій органів влади з 2009 по 2013 рік зросла майже в 3,3 раза — до 1940. «Основною причиною такого зростання є не досить жорсткі санкції щодо винних у порушеннях. Як свідчить нинішня ситуація, лише великі фінансові санкції та кримінальне переслідування винних у вчиненні таких дій може зупинити це зростання», — вважає партнер юридичної компанії FCLEX  В’ячеслав Краглевич. 

Характерне порушення законодавства про захист економічної конкуренції — встановлення органом самоврядуванння необгрунтованих тарифів на послуги з вивезення сміття. Фото з сайту vestnik.in.ua

Потрібні реальні кроки  

Цікаво, що згідно з українським законодавством, на органи місцевого самоврядування, які здійснююють антиконкурентні дії, не накладаються штрафи, адже їх довелося б платити з держбюджету. На думку В’ячеслава Краглевича, цей рік стане переломним, оскільки через поточні рішення органів державної влади та місцевого самоврядування суспільство зрозуміє, що «заяви про відмову від антиконкурентних дій» — не популістські декларації, а реальні кроки для створення конкурентного середовища в Україні. І воно безболісно зможе функціонувати з будь-якими економічними партнерами як на Заході, так і на Сході.

За даними АМКУ, найчисленнішою групою порушень, скоєних державними органами, були випадки створення для них умов у сфері законодавства про захист економічної конкуренції чи їх легітимації внаслідок дій чи бездіяльності органів влади та самоврядування. Серед фігурантів характерних справ, розглянутих торік Антимонопольним комітетом України  щодо порушення законодавства про захист економічної конкуренції,   — органи самоврядування у Харківській, Дніпропетровській,  Івано-Франківській, Кіровоградській областях. Але якоїсь стійкої тенденції в регіональному розрізі, як запевняють в АМКУ, не існує.

Наприклад, адміністративна колегія Харківського обласного територіального відділення АМКУ визнала дії виконавчого комітету Дергачівської міської ради порушенням законодавства про захист економічної конкуренції. Вони полягали у створенні умов для скоєння КП «Центр зовнішньої реклами» порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді зловживання монопольним (домінантним) становищем на ринках. А саме: встановлення таких цін реалізації товару, які не можна було б встановити за умови існування значної конкуренції на ринках послуг з підготовки матеріалів для узгодження місць розміщення спеціальних стаціонарних конструкцій.

Крім того, адміністративна колегія Дніпропетровського обласного територіального відділення АМКУ визнала дії виконавчого комітету Верхівцевської міської ради порушенням законодавства про захист економічної конкуренції і зобов’язала виконавчий комітет припинити їх. Порушення полягали у встановленні економічно необгрунтованих тарифів на послуги із вивезення твердих побутових відходів. Зокрема йшлося про  розміщення цих відходів з рентабельністю в розмірі, що перевищує рівень, який обмежено нормативно-правовими актами. Це створювало умови суб’єктам господарювання для скоєння порушень законодавства про захист економічної конкуренції.

А Луганська міська рада не проводила всупереч вимогам законодавства протягом 2011—2012 років конкурси на визначення перевізників на міські автобусні маршрути загального користування. Це могло призвести до викривлення конкуренції.

На шляху до Європи

Фахівці запевняють, що наша держава досягла значного прогресу у розробленні конкурентного законодавства. «Її досвід у цьому напрямі є одним з найвагоміших у сучасному світі згідно з висновками авторитетної світової організації — Конференції Організації Об’єднаних Націй з торгівлі та розвитку (ЮНКТАД)», — зазначає перший заступник голови АМКУ Рафаель Кузьмін. На його думку, в частині запозичення позитивного європейського досвіду задля запобігання антиконкурентним діям органів влади, органів місцевого самоврядування корисним є застосування підходів з адвокатування конкуренції.

Але, як свідчать останні події в нашій країні, чудова теорія, на жаль, не впливає на практику… 

«Україна має самостійно збудувати власний механізм недопущення антиконкурентних дій з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування, який передусім працюватиме на створення конкурентного середовища саме всередині нашої держави. Проте цей механізм обов’язково повинен мати певні важелі, що спроможні будуть оперативно зупинити негативні процеси, які загрожують економічній безпеці держави», — вважає В’ячеслав Краглевич.

І поки що, на жаль, доводиться вчитися на помилках своїх, а не чужих…Тому серед першочергових завдань уряду — реформа місцевого самоврядування. Вона спрямована на демонтаж дії централізованої влади, яка була сформована протягом останніх чотирьох років. Відповідальним за швидкий пакет реформ з місцевого самоврядування буде віце-прем’єр Володимир Гройсман. За словами Прем’єр-міністра Арсенія Яценюка, права потрібно віддавати в регіони. Адже люди обирали обласні, районні ради, й ці органи повинні мати відповідні повноваження.

ПРЯМА МОВА

Володимир ГРОЙСМАН,
віце-прем’єр міністр України:

— Саме хибна регіональна політика останніх років є однією з причин виникнення складної політичної ситуації в Україні. Надмірна централізація влади й абсолютна втрата зв’язку з людьми призвели до надзвичайно негативних явищ у регіонах.

Відтепер уряд здійснюватиме таку політику, в результаті якої громадяни відчують: чиновники на місцях працюють за абсолютно новим принципом. Вони повинні повернутися обличчям до людей, а кращого рецепта, ніж розвинуте місцеве самоврядування, просто немає. Першочерговими кроками у цьому контексті повинні бути максимальна передача повноважень на місця, в тому числі фінансових ресурсів, внесення змін до Податкового кодексу, максимальне скасування непотрібних адміністративних послуг тощо.

Сьогодні також доцільно відходити від практики формування загальнодержавних програм. Ці можливості потрібно віддати в регіони, на рівень територіальних громад. При цьому важливо створити інструмент, який дасть змогу громадам самостійно заробляти кошти. Найближчим часом будуть відновлені консультації з європейськими колегами щодо реформи місцевого самоврядування. Європа має серйозний досвід у цій сфері, який ми можемо врахувати при напрацюванні власної моделі місцевого самоврядування. Представники місцевої влади глибоко усвідомлюють необхідність збереження територіальної цілісності і суверенітету нашої держави.