Негатив від того, як інспектор ДАІ на виїзді з міста зупинив моє авто, зник одразу після розмови з ним. Спека, гамір потоку автотранспорту, а поряд із патрульною автівкою — щойно зупинена новенька спортивна «Хонда». За її кермом кремезний чолов’яга. Його просять дихнути в алкотестер, мене ж зупинили, щоб допоміг (відповідно до затвердженої законом процедури) засвідчити результат. Після того як прилад від видиху водія клацнув, міліціонер дістав течку із бланками протоколів і почав оформляти «перебування за кермом у нетверезому стані». Можна тільки здогадуватися, куди прямував водій, що змусило його нехтувати безпекою всіх навколо і де б дала збій його сповільнена алкоголем реакція.

З упевненістю можна сказати лише одне: боротьба з нетверезими водіями — це ще один фронт в Україні, на якому щодня гинуть і калічаться сотні людей. З 1 січня по 31 травня в Україні під впливом оковитої вже загинуло 112 людей, травмовано понад тисячу.

У розмові із правоохоронцями Черкащини з’ясовую: кількість виявлених на дорозі друзів зеленого змія останнім часом поступово знижується. Може, це перші позитивні наслідки спільних зусиль? Але досвідчений інспектор, сумно посміхаючись, додає: на жаль, пити за кермом менше не стали, просто зменшилася кількість патрулів — нині хлопці по черзі їдуть у зону АТО. Тому й статистика «позитивна». Отож радіти поки що рано.

Не завжди можна похвалити автоінспекторів за їхню роботу. Як свідчить практика, чи не кожен автовласник, учасник руху має чим їм справедливо дорікнути. Але те, що саме вони намагаються поставити перепону злочинній практиці водіння в нетверезому стані, тільки підвищує їхній авторитет. Приміром, на Черкащині за шість місяців цього року інспектори зупинили 2317 алкогольних «камікадзе» за кермом. Неабияка роль тут і громадських організацій. За рішенням начальника обласної ДАІ Ярослава Чубатюка створено спільні з активістами патрулі. Тож коли в сіті даівців потрапляє наприклад п’яний водій при погонах чи з крутим посвідченням, йому вже не відвертітися.

Трапляється, що виявляли водіїв «із запашком» і за кермом маршрутних автобусів. А днями область шокував резонансний випадок: в одному з райцентрів водія легковика двічі протягом дня зупинили нетверезим за кермом.

Не знаю як ви, а я нізащо не хотів би опинитися на дорозі поряд з ось такими «камікадзе». І ті правоохоронці, які ставлять бар’єр на їхньому шляху, по суті, рятують усіх нас від смертельної небезпеки. За це й знімаю капелюх перед дорожніми інспекторами, яким від усіх останнім часом дістається на горіхи.

Нині правоохоронна система перебуває у процесі реформування. Безперечно, зміни не за горами й на наших дорогах. Услід за столицею нові патрульні незабаром з’являться й на вулицях інших міст і сіл. Незважаючи на ∂рунтовну підготовку, їм зовсім непросто знайти своє місце в системі суспільних відносин. Отож допоможімо їм своєю доброзичливістю, розумінням вимог закону, зокрема й під час дорожнього руху. Можливо, багатьом із нас доведеться платити штрафи, адже звичка поводитися на дорозі розгнуздано ще живуча. Це й не дивно, адже укорінювалася вона роками безкарності. Проте я впевнений: поводитися культурно, толерантно ми швидко навчимося. Варто тільки захотіти.

На Черкащині ж, вирішивши не чекати загальнодержавної реформи ДАІ, вже привчають державтоінспекторів працювати по-європейськи.

«Беремо за основу пілотні проекти, які реалізують на Київщині та Одещині, — розповідає очільник області Юрій Ткаченко. — Нинішня ДАІ має перетворитися з карального органу на сервісну службу. Нічого зупиняти автівки без причини! Інспектори повинні бути в тих місцях, де в них є потреба, а не в кущах. Приміром, ми бачили потрібну роботу інспекторів під час нещодавньої зливи, коли вони справді регулювали рух. Даівці мають бути там, де водії влаштовують незаконну парковку, й оперативно реагувати на інші порушення». Справедливо, тож що тут додаси?!