Микола КРУГЛОВ, 
голова Миколаївської облдержадміністрації  

Свого часу, з 1995 по 1999 рр., Микола Круглов уже очолював обласну структуру виконавчої влади. Завдяки його зусиллям було збережено всі суднобудівні заводи і значну частину працюючих. Він брав безпосередню участь у розробці законів "Про державну підтримку суднобудівної промисловості в Україні" та "Про спеціальну економічну зону "Миколаїв". У ті роки саме позиція голови облдержадміністрації сприяла становленню нинішніх підприємств-лідерів .

 

Міст, потрібний півдню країни

- Миколо Петровичу, з чого розпочали цього разу?

- Визначив перелік питань, що потребують безвідкладної уваги влади. Вирізнив з-поміж них оперативні та стратегічні. Одне з таких стратегічних не вирішується роками: будівництво мостового переходу через Південний Буг у Миколаєві на міжнародній автомобільній дорозі М-14 Одеса-Мелітополь-Новоазовськ. Траса пролягає вздовж Азовського та Чорного морів, забезпечує зв'язки між великими промислово-адміністративними центрами та морськими портами півдня країни. На жаль, питання "зависло".

Щоправда, є рішення, ухвалені попереднім урядом, але ніхто ніяких дій з їх реалізації не розпочинав. Ми направили відповідне звернення Президентові, який неодноразово бував у обласному центрі і знає про існуючу проблему. Розробили відповідну схему: Україна залучає кредит, запропонований урядом Японії, японці ж добирають виконавців, розробляють проект, здійснюють будівництво. Ми на цьому етапі спостерігачі. Після завершення будівництва наші труднощі - його окупність, обслуговування тощо.

Та, на жаль, упущено багато часу. По суті, треба все починати з "нуля". Зокрема й тому, що проект спершу не зовсім правильно назвали: "Об'їзний міст у м. Миколаєві". І дехто "вчепився" за цю назву, мовляв, якщо міст відноситься до комунальної власності, то самі все й вирішуйте. Загальнодержавне значення мостового переходу, його роль у розвитку морегосподарського комплексу півдня країни залишились непоміченими.

- А японці не відмовляються від своїх намірів? Чи не виникають в них сумніви, що Україна "потягне" проект?

- Друга сторона підтверджує свої умови. Днями відбулася зустріч у Києві з представниками Японії, які виявили готовність сприяти в реалізації проекту.

 

Область море годує

- Які перспективи морегосподарського комплексу?

- Саме він є основою економічної бази Миколаївщини. І наш обласний центр засновувався як місто-порт, місто суднобудівників. Зі стабільним розвитком галузі ми пов'язуємо збільшення надходжень до бюджету, підвищення інвестиційної привабливості краю. Якщо вона почне здавати позиції, компенсувати брак надходжень від цього буде просто нічим.

Зазначу, що підприємства галузі забезпечують 80 відсотків усіх податків. Тож на одній з перших своїх нарад я звернувся до керівників підприємств із заявою: всі конфлікти, що мали місце між суб'єктами морегосподарської діяльності, мають бути припинені раз і назавжди. Ми нікому не дозволимо знижувати економічну привабливість області серед вантажо- та судновласників. Ми можемо гідно конкурувати на українському та міжнародному рівні.

Сьогодні успішно працюють і державні, й приватні підприємства цієї галузі. Це СП ТОВ "НІБУЛОН", спеціалізований морський порт "Октябрськ", ДП "Дельта-лоцман", Миколаївський морський торговельний порт, ТОВ "Морський спеціалізований порт "НІКА-ТЕРА". "НІБУЛОН" планує вкласти 300 мільйонів доларів на днопоглиблення річки Південний Буг, будує власний флот. Порти "Октябрськ" та "НІКА-ТЕРА" збираються збільшити вантажопотоки за рахунок білоруських вантажів. До речі, генеральний план розвитку порту "Октябрськ" передбачає будівництво ще чотирьох-п'яти причалів.

- Чи з'явиться на Миколаївщині ще один порт?

- Йдеться про спорудження унікального для країни порту в районі Очакова. Проект, в який вкладає кошти серйозний інвестор, уже пройшов всі необхідні узгодження і восени буде презентований громадськості. Це будівництво неминуче потягне за собою розвиток інфраструктури і залізничні та автомобільні під'їзні колії, нові робочі місця.

З другого боку, коли буде відновлено рух суден по Дніпру, то через Дніпро і Дунай сюди доставлятимуться вантажі, в тому числі і контейнерні, відкриються перспективи заходу великих суден. Збільшиться вантажопотік, зростуть відрахування до бюджетів усіх рівнів.

- Проекти і справді значущі. Та жителі нашої області нині переймаються значно буденнішими справами. Люди хочуть вчасно отримувати заробітну плату, мати комфортні умови життя, бути впевненими в майбутньому.

- Їх можна зрозуміти. Тож з перших днів перебування на посаді я взяв під особистий контроль питання погашення заборгованості з виплати заробітної плати. Вже за добу після тієї наради з керівниками районів працюючим було виплачено в рахунок погашення боргу 11 мільйонів 800 тисяч гривень. А що їм заважало зробити це раніше? Пояснив керівникам всіх рівнів: ніхто не буде змушувати працювати. Не бажаєте, не вмієте захищати інтереси людей, бути професіоналами у справі - нам з вами не по дорозі.

Нині працює постійно діюча комісія, члени якої стежать за дотриманням законодавства щодо оплати праці, стану фінансової дисципліни, виконання зобов'язань перед бюджетом на підприємствах області. Сьогодні повністю ліквідовано заборгованість на двадцяти підприємствах, скорочено на 24-х.

Є проблеми з газифікацією окремих населених пунктів. Зокрема, продовження будівництва газопроводу-відводу на Снігурівку. Це найпроблемніше питання для району. У Міністерстві палива та енергетики, НАК "Нафтогаз Україна" підтвердили, що цього року отримаємо необхідні кошти і реалізуємо проект.

Зауважу, що подекуди важливі соціальні проекти просто "розсипаються" з єдиної причини -безвідповідальності. Свого часу в Первомайському районі почали прокладати газопровід, коли там знищували ракетні шахти. Згодом все стихло, труби чомусь викопали і порізали. Тепер доводиться все відновлювати. Подібне було і в Єланці в 2005-му. Незважаючи на існуючу там проблему водопостачання, викопали водопровідні труби, порізали і продали. І ніхто за це не відповів. Нині отримали підтримку уряду, щоб знову прокладати там водопровід. Адже людям потрібна вода.