ПЕРСПЕКТИВА

Триває обговорення Національної стратегії розвитку галузі на 2012–2021 роки

Педагоги з різних куточків країни готуються до проведення III Всеукраїнського з’їзду працівників освіти, який відбудеться в столиці вже наприкінці жовтня. Під час цього масштабного заходу освітяни розглянуть кілька важливих питань. Зокрема Національну стратегію розвитку освіти в Україні на 2012–2021 роки. «Підготовку документа координує робоча група, до якої увійшли фахівці Міністерства освіти і науки, молоді та спорту й члени гуманітарної ради при Президентові України, — розповідає директор Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Олександр Удод. — Нині триває обговорення проекту стратегії — заплановано проведення понад тридцять «круглих столів», секційних засідань освітян. Адже найголовніше — докладно проаналі- зувати текст та врахувати всі конструктивні пропозиції, щоб максимально конкретизувати його зміст».

На думку організаторів, завдяки проведенню такої кількості заходів усі освітяни стануть співавторами документів, які виносяться на розгляд з’їзду: не лише Національної стратегії розвитку освіти, а й Закону України «Про вищу освіту», державного стандарту основної і старшої школи. Адже публічне обговорення – унікальна можливість почути тих, хто працює і навчається в системі освіти. З іншого боку – це своєрідний «відкритий мікрофон», який охоплює всі регіони країни та зарубіжні інституції, які працюють в освіті. 

Так, під час проведення одного з «круглих столів» у Національній академії педагогічних наук України вчені наголосили, що в тексті стратегії слід зазначити конкретні дати впровадження окремих програм, а також перспективні кількісні показники — скажімо, співвідношення комп’ютерів до кількості учнів у класі. Зокрема, за словами віце-президента цієї організації Володимира Лугового, потрібно уявити, якою буде освіта через 10 років та врахувати нові тенденції — перехід школярів і студентів на електронний формат навчання.

Академік-секретар відділення загальної педагогіки та філософії освіти Ольга Сухомлинська наголосила, що слід розв’язати проблему забезпечення учнів шкільними підручниками, а вчителів — навчально-методичними посібниками. Внести до тексту документа положення про соціальний статус педагогів та підвищити кваліфікаційні вимоги до підготовки студентів педагогічних спеціальностей пропонує головний науковий співробітник Інституту педагогіки Олександра Савченко.

За словами Олександра Удода, важливо, що в обговоренні Національної стратегії розвитку освіти та інших документів візьмуть участь старшокласники (учасники першої Всеукраїнської олімпіади з педагогіки і психології) та студенти-першокурсники педагогічних вищих навчальних закладів. Оскільки саме ці молоді люди – майбутні педагоги, які вже незабаром працюватимуть за обраним фахом. 

До речі, як зазначають у прес-службі Інституту інноваційних технологій і змісту освіти, до обговорення проекту Національної стратегії розвитку освіти долучилися й експерти Ради Європи, які надіслали своє бачення майбутнього документа. Вони наголосили, що важливий аспект — упровадження в нашій країні Національної рамки кваліфікацій, яка відповідатиме загальній європейській. Також експерти звертають увагу на вдосконалення законодавства та структури системи освіти, забезпечення якості освіти, розширення та доступ до неї, розвиток культури навчання.

«У документі справедливо наголошується на значних труднощах, з якими стикаються жителі сільської місцевості та люди з особливими освітніми потребами. Ми вважаємо, що значної уваги потребує становище громадян з менш сприятливих соціально-економічних груп, а також представників національних меншин», — йдеться у зверненні. Окрім цього, Рада Європи уважно стежить за підготовкою проекту Закону України «Про вищу освіту». Загалом долучитися до обговорення можна на офіційних сайтах Міносвіти та Інституту, де розміщено текст проекту Національної стратегії розвитку освіти на 2012–2021 роки.