Фото info.dv-com.net

На своєму досвіді краяни відчули невизначеність заборони ввезення в Україну автівок, які мають екологічний стандарт нижчий від «євро-5».

— Волинь географічно сприяє такому бізнесу — перегону машин з-за кордону і їх першій реєстрації в Україні. За неофіційними даними, тільки на митному посту «Луцьк» за три місяці 2016-го зареєстрували 900 автівок (за цей період 2015-го їх було удвічі більше). Та загалом в області, діляться інформацією фахівці, можна сміливо говорити про зниження кількості ввезень на 35—40%, — розповідає керівник громадської організації «Всеукраїнська асоціація імпортерів автомототехніки» Юрій Матчук.

Звісно, і 50-відсоткові суми перевиконання надходжень митних платежів, які справляють під час оформлення товарів на території Волині на ремонт доріг краю, стали значно меншими.

А за нинішніх «правил гри» довести те, що транспортний засіб можна ввозити, мусить сам автоімпортер. До того ж велика частина виробників світового рівня завчасно готувалася до нових стандартів, тож і старіші машини відповідають вимогам. А ще закон вибив з українського ринку нових автівок тих імпортерів, для яких цей стандарт досі не обов’язковий.

Окрім того, уточнює Юрій Матчук, є важливий нюанс: і старші машини, які свого часу з конвеєрів сходили зі стандартами «євро-2» чи «євро-3», за кордоном уже давно пройшли переобладнання під «євро-5» чи «євро-6», однак не мають про це відмітки, яка б відповідала законодавству України, а отже — теж не можуть до нас потрапити.

Автоімпортери чи потенційні власники вживаних машин уже навіть готові були погодитися на тестування. Але в Україні немає жодної лабораторії, що може визначити, якому показнику «євро» відповідають викиди автомобіля. Найближче, де це можна зробити, — у Варшаві. Однак коштуватиме послуга до 6 тисяч євро за одну машину.

І хоч як дивно, нині, визнають у керівництві Волинської митниці, найкращий варіант — вирішити питання внесення змін до техпаспортів не в Україні (бо, повторюся, тут це нереально), а за кордоном. Бо в нас усе категорично: не буде позначки про «євро-5» — машина на митну територію України не потрапить.

Нещодавно начальник Волинської митниці Дмитро Якобчук наголосив, що навіть поява лабораторій не дуже допоможе.

— Насамперед потрібні зміни в законодавстві, щоб автівки, у техпаспортах яких показників екологічності не зазначено, змогли потрапити на експертизу, перетнувши кордон України. Бо це поки що неможливо, — наголошував він.

Тож, згідно із законом, нині єдиний документ, який може бути підставою для в’їзду вживаного авто, — сертифікат виробника транспортного засобу. В усіх інших випадках митниця складатиме картки відмови у пропуску машини на територію України.

А наші законотворці, очевидно, не розуміють, що купити авто рівня «євро-5» далеко не по кишені пересічному українцеві. Бо коштують вони розмитнені від 5—7 тисяч доларів (на бюджетні моделі). Той, хто хоче дешевшу машину, мусить шукати прийнятну пропозицію на внутрішньому ринку.

Із 2018-го Україна запровадить «євро-6». Тоді теоретично ми зможемо купувати лише 3-4-річні іномарки. Нині їхня вартість в Україні — приблизно 10—12 тисяч доларів.

Проте затверджуючи зміни до законодавства та коментуючи їх, владні мужі вперто мовчать про те, що якість українського бензину відповідає стандарту «євро-3», а тому використовувати його для автомобілів класу «євро-5» заборонено. Та влада цим не переймається, як і станом наших доріг.

Ольга СОЛОВЕЙ
для «Урядового кур’єра»