Торік, за оцінкою Національного  бізнес-рейтингу  в  Україні, ДП «Завод «Електроважмаш» за основними  показниками   діяльності  визнано лідером  серед великих і середніх  вітчизняних підприємств  і нагороджено  Національним сертифікатом та медаллю «За перемогу». І нині, попри складну економічну ситуацію в країні та різке зниження  обсягу замовлень у машинобудівній галузі,  єдиний в  Україні розробник  і виробник  турбогенераторів і гідрогенераторів для  електростанцій,  комплектного  електрообладнання для залізниць і міськелектротранспорту, великих електричних машин постійного струму й надалі виконує поточні  замовлення,  нарощуючи  енергетичну безпеку держави. Як підприємство зустрічає професійне свято — День енергетика, власний кореспондент «Урядового кур’єра» попросив розповісти виконуючого обов’язки директора ДП «Завод «Електроважмаш»  Дмитра КОСТЮКА.

— Дмитре Васильовичу, нинішній рік — дуже складний для вітчизняних підприємств — добігає кінця.  З якими результатами  завершує його «Електроважмаш»?Виконуючий обов’язки директора ДП «Завод «Електроважмаш»  Дмитро КОСТЮК

— Я б сказав  досить упевнено, без боргів. Це стосується і заробітної плати, і соціальних виплат,  і наповнень до бюджету. У нас немає жодного протермінованого кредиту, а це означає, що ми повністю дотримуємося взятих на себе зобов’язань перед банками.  Це дає підстави говорити, що й наступного року працюватимемо.  За дев’ять місяців поточного року ми  виготовили  продукції майже на півтора мільярда гривень, а реалізували — майже на мільярд гривень з третиною. І хоча остаточні висновки робити передчасно, оскільки не маємо повної фінансової картини за  дванадцять місяців,  розуміємо: нинішній рік буде гіршим, ніж попередній.  На це  вплинуло чимало факторів: ситуація у країні і в  світі загалом. Плюс курсова різниця, яка була драматичною нинішнього року.  Пережити її нормально  не могла економіка жодного  підприємства. Що стосується  «Електроважмашу», то ми втримали завод,  який  працює стабільно, і  понад п’ятитисячний колектив забезпечений  робочими місцями. Це основне  наше досягнення.  Уже сформовано портфель замовлень  на наступний рік, вартість якого становить  як мінімум півтора мільярда гривень.

— Що робите на підприємстві, аби якість продукції, яку виробляєте, відповідала  сучасним світовим і європейським  стандартам?

— Ми постійно вдосконалюємося.  Цим переважно опікується  власне конструкторське бюро, у якому близько 400  фахівців. Наприклад,  за останні п’ять років  тільки в моторному і генераторному виробництвах  розроблено 27 принципово  нових виробів, з-поміж яких тягові агрегати, різні види двигунів тощо. Підприємство  перейшло на принципово нову якісну сировину і матеріали, які застосовують у виробництві ізоляційних матеріалів, підшипників. Це дало нам змогу, попри всі політичні чвари, й  досі бути на ринку Росії. Адже деяка продукція, на щастя для нас і  на  жаль для наших конкурентів,  не має альтернативи.

— Але ж це не означає, що  «Електроважмаш» не  планує переорієнтувати  виробництво  з російського на європейські ринки?  Як відбувається цей процес?

— «Електроважмаш» має успішний досвід співробітництва  з європейськими  партнерами.  Зокрема проводили  сертифікаційні  випробування  продукції для таких компаній, як Alstom і Caterpillar. У Фінляндію постачали двигуни для електро- і теплопоїздів, а в  Болгарію відвантажили  підйомний механізм для одного із металургійних комбінатів. З усіма країнами (зокрема Балканського півострова), де встановлено наше обладнання, підтримуємо постійні контакти. Зараз ведемо переговори щодо співпраці з компаніями Угорщини та Сербії. Але важливо розуміти, що Європа веде політку протекціонізму на користь свого виробника. Щоб прорватися на європейський ринок у прямому сенсі, «Електроважмашу» необхідна  допомога держави. Бо перше, що стромляє нам палиці в колеса на цьому шляху, — торгове фінансування. Це нормальна практика, коли держава допомагає своїми фінансами у просуванні вітчизняного виробника — надає сприятливі кредити. Суттєво допомогла б і участь перших осіб держави у зустрічах  міжнародного рівня — так званих бізнес-делегаціях, бізнес-форумах  тощо. Щоправда, нині крига дещо скресла — ми відчули підтримку Міністерства економічного розвитку і торгівлі України під керівництвом  Айвараса Абромавічуса. Завдяки активізації процесів у промисловій політиці, якою опікується заступник міністра Руслан Корж, уперше за багато років на такі зустрічі почали запрошувати й «Електроважмаш». Ці зустрічі додають нам шансів у налагодженні прямих контактів з потенційними замовниками. Важливо розуміти й те, що наша  продукція  була орієнтована  на певні  вироби  чи на конкретні гідро- й  теплостанції,  що передбачає технічну специфікацію, зокрема комплектацію. А  в Європі  такого поняття, як комплектація, немає. Там  є виробники, які  поставляють на  ринок уже готові вироби — електро- чи дизель-поїзди тощо. До того ж ми — не члени Європейської асоціації вільної торгівлі і, відповідно, на будь-якому тендері  програємо, оскільки  не маємо права подавати заявки.  Тож нам бракує конкурентних переваг для  швидкого розв’язання проблеми з переорієнтації виробництва.

Виготовлення турбогенератора потужністю 550 мегават для Екібастузської ГРЕС. Фото з архіву «Електроважмашу»

— Цьогоріч  «Електроважмаш» отримав сертифікат відповідності  міжнародного стандарту залізничної промисловості IRIS. Які переваги дає цей документ?

— Отримання сертифіката IRIS дає змогу нашому підприємству відповідати високим стандартам асоціації UNIFE і відкриває ширші перспективи співробітництва з тими самими європейськими та іншими компаніями. Одне слово, цей документ свідчить про те, що продукція «Електроважмашу» відповідає всім міжнародним стандартам якості, яких потребує замовник. Скажімо, компанія «Трансмашхолдинг» складала тепловоз із американським дизель-генератором, але тяговий агрегат  брала наш, бо він якісніший, витриваліший, ніж інші його аналоги.

— Недавно ваше підприємство поставило турбогенератор для Екібастузської ГРЕС. Які подальші перспективи співпраці з Казахстаном?

— Для нас ринок цієї країни дуже цікавий. З Республікою Казахстан у нас широке і багатоаспектне співробітництво не лише в галузі енергетики, а й у гірничо-металургійній  промисловості. Сподіваємося на співпрацю й у секторі залізничного транспорту. У цій країні  дві станції вже використовують наше  обладнання: ТЕС «Аксу» і вже згадана  Екібастузська  ГРЕС. Ми відвантажили  перший  турбогенератор  потужністю  550 мегават за останні майже 20 років.  Цей контракт  виграли  спільно з «Турбоатомом», який постачає  турбінне обладнання, а «Електроважмаш» — генераторне. Це один із прикладів  успішної кооперації двох українських підприємств у галузі енергомашинобудування.

— Дмитре Васильовичу, а яка продукція «Електроважмашу» затребувана в Україні? 

— Насамперед, безперечно, енергетичне обладнання. Нині активно беремо участь у реконструкції та будівництві гідро?електростанцій, які здійснює компанія «Укргідроенерго». Вже поставили  три гідрогенератори для  найкрупнішої  гідроакумулюючої   станції в Європі — Дністровської ГАЕС.  Також  долучилися до реконструкції  гідро?електростанцій Дніпровського каскаду, де встановлено наше гідрогенеруюче обладнання. Це досить великий обсяг роботи, і цей тендер, як і на реконструкцію  Кременчуцької станції, ми виграли на конкурсі у китайського виробника, оскільки за ціною і якістю були конкурентоздатнішими. За критеріями конкуренто?здатності складатимемо й подальші плани.

Володимир ГАЛАУР,
«Урядовий кур’єр»

ДОСЬЄ «УК»

Дмитро КОСТЮК. Народився  у травні 1983 року.  У 2004-му з відзнакою закінчив Запорізьку  державну інженерну академію за спеціальністю «Економічна кібернетика». У 2006 році закінчив магістратуру провідного вищого навчального закладу України Києво-Могилянської академії за спеціальністю «Економічна теорія». Працював у «А.Е.S. Київобленерго», компаніях «Маєрск», ДТЕК, «Укратомпром». З січня 2012-го — заступник директора зі стратегії та маркетингу ДП «Завод «Електроважмаш». З квітня 2013 року — перший заступник директора ДП «Завод «Електроважмаш», а з серпня 2015-го — виконуючий обов’язки директора ДП «Завод «Електроважмаш».

ДОВІДКА «УК»

Свій початок підприємство бере у квітні 1946 року, як  завод тепловозного електрообладнання на базі авторемонтних майстерень, а сучасну назву отримує аж у 1959 році.

У листопаді 2015 року рейтингове агентство «Кредит-Рейтинг» підтвердило кредитний рейтинг ДП «Завод «Електроважмаш» на рівні uaA (прогноз — стабільний). Позичальники з рейтингом «uaA» характеризуються високим рівнем кредитоспроможності в порівнянні з іншими українськими позичальниками.

За підсумками аудиту система менеджменту підприємства визнана відповідною міжнародному стандарту залізничної промисловості IRIS. Світовий рівень якості продукції заводу підтвердили фахівці міжнародної сертифікаційної організації «ДЕКУЕС».

ДП «Завод «Електроважмаш» спеціалізується на розробці і випуску гідрогенераторів, гідрогенераторів-двигунів, турбогенераторів для теплових і атомних електростанцій, електродвигунів для приводів прокатних станів, шахтних підйомників, водяних насосів зрошувальних каналів, тягового електрообладнання для залізничного та міського транспорту. Продукція поставляється в Індію, Казахстан, Панаму, Мексику та інші країни по всьому світу.