Попри різке скорочення обсягу замовлень для машинобудівних підприємств та складні часи для машинобудівної галузі загалом,   «Електроважмаш» продовжує виконувати поточні замовлення, дбаючи та нарощуючи енергетичну безпеку держави. І хоча портфель замовлень в єдиного в Україні розробника і виробника турбогенераторів і гідрогенераторів для  електростанцій, устаткування для залізниць

і міськелектротрансу, великих електричних машин далекий від критичного «похудіння», заводчани вже нині заклопотані пошуком нових партнерів та відпрацюванням нових ринків збуту. Вектор цього пошуку спрямований перш за все у Європу.

На шальках терезів, які б засвідчили переваги та авторитетність вітчизняного промислового гіганта, —  поступальний динамічний розвиток «Електроважмашу», абсолютно позитивна кредитна історія і стабільні замовники. До цього колектив підприємства йшов не один день, впроваджуючи нові технології, модернізуючи виробництво та створюючи привабливі умови для залучення інвестицій.

Визнання саме в двері не постукається

— Наше підприємство, як відомо, було засновано більш ніж 60 років тому і має багату історію і традиції, — розповідає перший заступник директора заводу Дмитро Костюк. — Якщо  говорити про наші турбогенератори — це агрегати 200—300 МГВ, а якщо про гідрогенератори, то наше підприємство саме розробляє їх і виготовляє кінцевий продукт. Для цього маємо власне конструкторське бюро. На сьогодні наш завод працює над третім гідрогенератором-двигуном для Дністровської ГАЕС —  найбільшої гідроакумулюючої електростанції у Європі, яка входить у структуру нашого стратегічного партнера  — державну енергогенеруючу компанію  «Укргідроенерго». Ми впевнені, що свої гідрогенератори по праву можна назвати унікальними виробами, оскільки самі їх спроектували,  виготовили, поставили  і запустили у виробництво.

Твердження Дмитра Костюка, безперечно, стосується і нинішнього виробу електроважмашівців. Машина для  Дністровської ГАЕС була повністю спроектована та виготовлена робітниками «Електроважмашу». Діаметр гідрогенератора-двигуна становить більш ніж 12 метрів, потужність — 421 МВт, а маса — близько 1750 тонн. Окрім виконання цього замовлення на сьогодні заводчани працюють над  виготовленням гідрогенератора для  Кременчуцької ГЕС, виробляють запасні частини, здійснюють ремонти та сервісне обслуговування, в тому числі для Дніпровської ГЕС.

Чимала частка продукції припадає і на експорт. Зокрема нині в цехах «Електроважмашу»  виготовляється турбогенератор для Екібастузької  ДРЕС, що в Казахстані.

За 6 місяців 2013 року «Електроважмаш» продав продукції більш ніж на 937 мільйонів  гривень, а за аналогічний період цього року дохід підприємства становив трохи більше мільярда гривень.

— Зростання, безумовно, є, але в порівнянні з планом воно недостатнє. Адже цього року ми сподівалися реалізувати продукції на 2,4 мільярда гривень, тобто за друге півріччя нам потрібно заробити 1,4 мільярда гривень. Це надскладне завдання, — каже директор заводу Володимир Глушаков.

Нині варто зауважити, що тут не в пошані меседжі щодо «проблем непідйомних», а ось коли йдеться про завдання, навіть надскладне, то шукають шляхів його вирішення.

Триває відвантаження генератора в цеху ДП «Електроважмаш». Фото прес-служби «Електроважмашу»

На європейський ринок — із власними розробками

Щоб забезпечити необхідний обсяг замовлень і стабілізувати ситуацію на підприємстві, спричинену війною на сході країни та агресивною політикою північного сусіда, керівництво «Електроважмашу» веде активні переговори з потенційними вітчизняними та зарубіжними замовниками, партнерами. Акценти, звісно, превалюють у західному напрямі, тим паче, що вже склався успішний досвід співпраці з партнерами з Європи. Так, «Електроважмаш» проводив сертифікаційні випробування продукції для таких компаній, як Alstom і Caterpillar. Вони були необхідні зарубіжним компаніям для сертифікації їх продукції з метою реалізації на ринку СНД.

Ці роботи, що забезпечують контроль якості та прийняття виготовленої продукції, ДП завод «Електроважмаш» проводив у власному  випробувальному центрі тягового виробництва. Процес випробувань складається з перевірки електродвигунів за основними технічними характеристиками, а також з випробувань їх за механічними і максимально припустимими параметрами, за напругою і струмом.

А нині заводчани опікуються реалізацією більш амбітних планів — ведуть підготовчі роботи до сертифікації на відповідність Міжнародному стандарту залізничної промисловості IRIS. Цей сертифікат дасть змогу підприємству відповідати високим стандартам асоціації UNIFE, а значить, відкриє ширші перспективи у співпраці українських машинобудівників з європейськими компаніями. UNIFE — це асоціація найбільших європейських компаній, які спеціалізуються на випуску продукції для рухомого залізничного складу. Входження в цю асоціацію означає, що компанія дотримується всіх необхідних європейських норм і стандартів у процесі виробництва продукції. А продукція таких виробників вважається

найконкурентоздатнішою. Її членами нині є такі відомі компанії, як ABB, Alstom, Siemens, які на ринку мають значні конкурентні переваги порівняно з «Електроважмашем». Проте це реалії дня сьогоднішнього…

Сповідуючи принцип, що двері, в які не стукають, не відчиняються, керівництво підприємства намагається використовувати всі можливості для просування продукції на європейський ринок. Дізнавшись про авторитетну галузеву виставку Inno?Trans, що мала проходити в Німеччині, на заводі вирішили взяти в ній безпосередню участь. Тож з 23 по 26 вересня «Електроважмаш» демонстрував у Берліні свої розробки у сфері виробництва тягового обладнання для міського та залізничного транспорту. Представники підприємства провели кілька робочих зустрічей, під час яких обговорювалася можливість розширення співробітництва з існуючими партнерами та налагодженні співпраці з новими партнерами.

— На сьогодні поки що зарано робити висновки про співпрацю, треба провести ще багато роботи, перш ніж буде результат, але перспективи обнадіюють, — каже  перший заступник директора Дмитро Костюк. — Стратегічний інтерес для нас представляє також Бразилія. Ця держава має нереалізований гідропотенціал — близько 40 тисяч МВт. Це приблизно дорівнює 80% енергоринку України. Тому ми докладаємо максим зусиль для того, щоб налагодити співробітництво з енергогенеруючими компаніями Бразилії та встановити міцні партнерські відносини.

Тяговий генератор виробництва ДП «Електроважмаш»

Конкурентоспроможність — в оновленні виробництва

Якщо відверто, то вже давно, особливо в роки економічної кризи, не доводилося чути, а тим паче бачити, як державне підприємство не «проїдає» все зароблене, а спрямовує частину коштів на розвиток. Тобто, на своє безхмарне майбутнє.

Підприємство активно проводить модернізацію виробничої бази для того, щоб якість продукції, яка випускається, відповідала сучасним світовим стандартам.

За останніх два роки «Електроважмаш» закупив 21 новий верстат. Лише за перше півріччя минулого року  «Електроважмаш»  інвестував у нове устаткування 56 мільйонів гривень. Щорічно на ці ж потреби, згідно з програмою модернізації виробництва, підприємство готове  витрачати по 80 мільйонів гривень.

Нове устаткування багатофункціональне, тобто здатне виконувати декілька операцій. Так, італійський Verus, який було встановлено в цеху тепловозоремонтних генераторів, охоплює всі види обробки: виконує фрезерні, свердлильні, різьблення-нарізні, різьблення-фрезерні, розточувальні операції.

Це оброблювальне обладнання, за словами директора «Електроважмашу» Володимира Глушакова, обійшлося заводу в 2 мільйони євро. Однак саме воно, працюючи у три зміни, вивільняє від роботи близько 8—10 застарілих верстатів. Крім цього, на одному цьому новітньому обладнанні виконується водночас кілька операцій. Тож строк його окупності дуже швидкий. 

У цьому ж цеху розмістили ще один новий тайванський центр «Buffalo». Спеціально навчений працівник легко може впоратися з його керуванням. І робота відбувається дуже жваво, а головне, що будь-які помилки стосовно людського чинника тут практично неможливі. Цей центр виконує механічну обробку — тобто все, що стосується зняття стружки. Він повністю робить фрезерні, розточувальні, свердлувальні та різьбонарізні операції. Оснащення його системою «Renishaw» дає змогу контролювати ще й розміри деталей  після обробки. А ще новий центр вміє сам замінювати інструмент і працює повністю в автоматичному режимі.

Не залишилися поза увагою й інші напрями виробництва «Електроважмашу». Для того щоб заводчани могли робити більше продукції для гідро-, тепло- та атомних електростанцій, оновлюють устаткування і в корпусі виробництва турбогенераторів. Закуплено також німецький токарно-карусельний верстат 25FR3 для обробки деталей корпусів генераторів та двигунів.

— Модернізація виробництва забезпечує високі стандарти якості обладнання українського машинобудівного підприємства та значно зменшує собівартість продукції за рахунок зменшення кількості обладнання, яке необхідне для виконання робіт, — констатує Володимир Глушаков. — Без оновлення верстатного парку заводу сучасним обладнанням не може бути входження не лише в європейський ринок, а й годі сподіватися на конкурентоспроможність навіть на теренах України.