ОБЛІК І КОНТРОЛЬ 

Чому кияни не поспішають повіряти квартирні водоміри?

Цього літа кияни масово заходилися встановлювати квартирні лічильники води. Так, за перше півріччя їх встановлено 15 402. А загалом уже є більш як 700 тис. Враховуючи, що особових рахунків житлофонду в Києві, за даними ГІОЦ, налічується 942 766, можна припустити, що до завершення «загальної водоміризації» залишилось не так багато. Люди дедалі більше переконуються: засоби обліку вже стають, по суті, предметами першої необхідності в домі. Адже користування ресурсами дедалі дорожчає. У прес-службі Київводоканалу навели такі дані: сім’я з трьох людей, що разом споживає в середньому 5 м3 холодної води на місяць і має лічильник, сплачує втричі менше, ніж така сама родина, що безобліково користується послугою. Адже норма використання води лише на одну особу нині — 5,5 м3.

Однак періодично водомір треба повіряти: аби він точно рахував саме ту кількість холодної води, яка спожита в помешканні. Люди й не проти. Ось тільки часто кияни просто не знають, до кого їм звернутися, аби цей прилад обліку демонтували, а потім повернули та опломбували. Наприклад, Микола Орлов каже, що лічильник встановив років із п’ять тому. Платить за його показниками, як належить, задоволений економією, але через який термін йому треба повіряти прилад, навіть не знає. Із ЖЕКу жодних сигналів з вимогою «уточнити» правильність водоміра не надходило. Тож чоловік і не поспішає сам на цю справу напрошуватися.

А Марія Михайлівна мешкає в будинку, де створене ОСББ, і лічильники в її квартирі також встановлені давно. І вона теж не знає, як їх повіряти, та й чи треба це робити взагалі. Каже, дочка шукала інформацію про це в Інтернеті, але нічого конкретного про те, як бути їм, не дізналася. Тож подзвонила нам.

Прилади обліку мають бути точними. Фото Олександра ЛЕПЕТУХИ

Ми ж, у свою чергу, звернулися по роз’яснення до Київводоканалу. Адже саме в його сервісному центрі на початку року відкрили модернову й точну автоматизовану лінію повірки лічильників. Тож ми запитали: через який час треба повіряти квартирні водоміри? Однак виявилося, що однозначної відповіді на це запитання немає. Адже до кожного лічильника потрібен «індивідуальний підхід», бо різні моделі мають різний міжповірочний інтервал.

— Згідно із Законом «Про метрологію та метрологічну діяльність» (ст.28 п.2), засоби вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, підлягають періодичній повірці через міжповірочні інтервали, порядок встановлення яких визначає нормативно-правовий акт центрального органу виконавчої влади у сфері метрології. Підприємства, організації та фізичні особи зобов’язані своєчасно (з урахуванням установлених міжповірочних інтервалів) подавати засоби вимірювальної техніки на повірку. Контроль за виконанням повірки лічильників по закінченні міжповірочного інтервалу здійснюється за допомогою реєстру повірки засобів обліку, що його має вести виконавець послуг, тобто ЖЕКи, ЖБК, ОСББ тощо. Лічильники, що не пройшли повірку, вважаються недійсними і забороненими до використання як засоби обліку. В такому разі нарахування плати за холодну воду та водовідведення ведеться згідно з нормами, затвердженими Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, — відповіли нам у Київводоканалі.

Утім, навряд чи багатьом киянам, у яких давно не повірені лічильники, варто турбуватися, що їм перестануть рахувати оплату за воду за лічильником. Як нам розповіли, не всі виконавці послуг стежать за термінами повірки водомірів. Та навіть якщо сам споживач виявить житлово-комунальну свідомість — дізнається, коли саме потрібно перевірити водомір, то зіткнеться з низкою складнощів. Адже його треба зняти, а після повірки поставити на місце. Ви вмієте це робити? Отож-бо.

— Основна причина того, що кияни не поспішають повіряти свої засоби обліку, полягає у відсутності централізованої служби, яка б виконувала монтаж, демонтаж та опломбування квартирних лічильників. ОСББ, ЖБК, ЖЕКи часто відмовляються проводити такі роботи. Найчастіше кияни просто не розуміють, до кого їм слід звернутися, аби лічильник, що потребує повірки, демонтували, а потім повернули б на місце та опломбували, — пояснили нам у прес-службі Київводоканалу. Також зазначили, що ТОВ «Водоканал-сервіс» вирішило допомогти киянам у цій справі — пропонує повний цикл відповідних робіт. Щоправда, не безплатно. Виклик майстра, який демонтує лічильник, відвезе його до сервісного центру, повірить, опломбує та знов установить в оселі, разом з усіма роботами коштуватиме трохи більш як 100 гривень. А ще «Водоканал-сервіс» розробив систему знижок. За два прилади обліку треба платити 184 гривні, тобто по 92 гривні за кожний, а за три — 264 гривні, а це по 88 за одиницю.

Отже, навіть дисконт є. Ось тільки хто має платити за цю послугу? Як з’ясувалося, відповідно до п.3 ст.28 Закону «Про метрологію та метрологічну діяльність», періодична повірка, обслуговування та ремонт (зокрема демонтаж, транспортування та монтаж) засобів вимірювальної техніки, які належать фізичним особам, що не є суб’єктами підприємницької діяльності, здійснюється за рахунок підприємств та організацій, які надають послуги. Але з огляду на відсутність такої складової у тарифі за комунальні послуги надавачі (виконавці) послуг не в змозі здійснювати обслуговування, повірку та ремонт лічильників за власний рахунок.

Отже, законодавство не змушує споживачів платити за повірку лічильників. А самі вони далеко не всі поспішають це робити. Комунальники ж не мають грошей на цю справу. Так що спіть спокійно: навіть із  «простроченим» лічильником. В усякому разі, поки що. Або ж самі турбуйтеся про його точність.