Щоб розпочати перевірку е-декларацій, Національне агентство з питань запобігання корупції розробило спеціальні порядки. Ці документи передано на юстування до Міністерства юстиції, де до них висловили зауваження.

Права  людини  передовсім

З наступного року порядок проведення перевірки декларацій та порядок моніторингу стилю життя чиновників стосуватиметься великої кількості державних службовців, представників місцевої влади, працівників бюджетної сфери та інших. Тому ці документи мають бути ідеально прописані, щоб у майбутньому не створити зайвих проблем.

Процедура державної реєстрації актів у Міністерстві юстиції, передбачена чинним законодавством, стосується всіх органів державної влади. Здебільшого ні в кого з них не виникає проблем у підготовці підзаконних актів. Суть цієї реєстрації така: на вимогу закону більшість органів державної влади створює порядки, які уточнюють окремі процедури. Щоб ці документи були справді якісними, їх мають узгодити зокрема в Мін’юсті, де стежать за тим, щоб деякі органи не намагалися взяти на себе більше повноважень, ніж передбачено законом, обмежуючи права людини.

Порядок перевірки е-декларацій не повинен порушувати права людини. Фото з сайту cilentonotizie.

Процедура юстування звична, і всі оперативно реагують на висловлені Мін’юстом зауваження й працюють над удосконаленням документів. Загалом порядок реєстрації нормативно-правових актів єдиний для всіх органів державної влади.

«На жаль, НАЗК уже не вперше намагається зареєструвати неякісні документи, не усуваючи зауваження Мін’юсту відразу, не проводячи обговорення до моменту подачі документів на наш розгляд. Ми вважаємо, що такий підхід неприпустимий, — сказала під час прес-конференції, яка відбулася в Кризовому медіа-центрі, перший заступник міністра юстиції Наталія Севостьянова. — Наголошуємо, що неякісні документи, які порушують права людини і не відповідають чинному законодавству, Міністерство юстиції не реєструватиме. Є широкий перелік зауважень, що стосується і цих, і попередніх документів, які надавало НАЗК».

Щодо зауважень до наданих порядків, то у Мін’юсті наголошують, що ці документи не містять жодних термінів початку чи завершення таких перевірок. У подальшому це унеможливлює притягнення порушників до кримінальної відповідальності. А в порядку моніторингу способу життя зовсім не роз’яснено, що це за моніторинг і як він відбуватиметься. Заступник міністра юстиції Сергій Петухов нагадав, що саме Мін’юст був розробником нового антикорупційного законодавства України і тому завжди послідовно підтримував створення НАЗК, а також систему е-декларування. Однак це не означає, що НАЗК має отримати абсолютно нічим не обмежені й не регульовані повноваження. Оскільки це може призвести до порушення прав людини і можливості зловживань, а також до корупційних ризиків, які є в такій ситуації. Саме тому ці порядки було повернуто на доопрацювання.

«Затвердження такого порядку — це створення «інквізиції» в Україні, де сотні «інквізиторів», так званих уповноважених осіб, можуть таємно у всій країні збирати інформацію протягом необмеженого терміну і потім притягувати людей до відповідальності. Така уповноважена особа одноосібно складає висновок за результатами моніторингу, де встановлюється невідповідність способу життя чиновника, з поясненнями у довільній формі. Потім цей папірець даватиме право розпочати кримінальну справу проти людини чи публічно оголосити, що вона корупціонер, — заявив Сергій Петухов. — Саме тому ми прийняли рішення опублікувати наші висновки, щоб будь-яка особа могла з ними ознайомитися і зробити для себе висновки. Сподіваємося, в агентстві зроблять аналогічний крок стосовно текстів порядків».

Підлягає  доопрацюванню

Заступник міністра юстиції Гія Гецадзе додав: найбільший ризик нині полягає в тому, щоб спеціально створені антикорупційні органи не перетворилися на корупційні. «Вважаю, що НАЗК насамперед має працювати відкрито. Ми повинні створити ефективний механізм моніторингу за участю громадського середовища», — наголосив Гія Гецадзе.

На думку народного депутата Ігоря Алексєєва, порядки, надіслані до Міністерства юстиції, м’яко кажучи, не фахові. «Приймаючи порядки з такими недоліками, ми створюємо можливість для чиновників оскаржувати результати перевірки через суд і так затягувати притягнення до відповідальності. Тому в НАЗК мають бути зацікавлені в тому, щоб створити якісний і фаховий продукт. Закликаю перейти від звинувачень до фахової роботи», — наголосив він.

За словами народного депутата Андрія Помазанова, через непрофесійну підготовку документів  НАЗК Міністерство юстиції змушене пояснювати народу України свою позицію і розповідати державному органу, покликаному боротися з корупцією, як треба працювати.

«Маємо зареєструвати якісно розроблені документи, в яких буде прописано і загальні положення, і конкретні дії, й строки виконання, і відповідальність за цю роботу. Причини того, що всього цього немає у запропонованих порядках, — або некомпетентність, або свідоме завалювання реформи. Закликаю всіх членів НАЗК працювати спільно з Міністерством юстиції. Нічого нового в тому, що Мін’юст відмовився юстувати недосконалий підзаконний акт, немає. Треба допрацювати і зробити такий документ, який надасть можливість ефективно перевірити 800 тисяч декларацій і виявити корупціонерів», — резюмував депутат.

Насамкінець у Мін’юсті сказали, що запрошували до участі у прес-кон ференції представників  НАЗК, проте вони не прийшли.