ПАЛЬНЕ

Чого чекати на вивісках АЗС?

Як і прогнозував «УК», загальне падіння на світових біржах основних індексів цінних паперів призвело до зниження вартості нафти. Крім того, протягом останніх тижнів посилилося побоювання щодо повторення фінансової кризи  на кшталт   2008 року. На цьому тлі навіть фінансові спекулянти, які з початку року провокували зростання цін на нафту, зрозуміли, що зниження темпів розвитку світової економіки призведе до зменшення  попиту на енергоносії і до значних утрат інвесторів.

Лише за останні три тижні ф’ючерси знизилися в ціні на 14%, а з початку 2011 року їх падіння становить 7%. Як наслідок — ціна на нафту марки Brent знизилась до критичної позначки трохи більше 100 доларів  за барель. Більшість експертів у своїх прогнозах кажуть, що до кінця року світова вартість нафти може знизитись до позначки  80 дол./барель. Наш пересічний споживач пального скаже: прогноз — діло не певне, і матиме рацію. В Україні  ціни не лише  тримаються на рівні більш ніж долар і кількадесят центів за літр, а й  поступово продовжують зростати. Світова тенденція  для них  начебто не показник.

Водночас в ЄС така ситуація вже позначилась на вартості  бензину та дизельного пального. 

 

У більшості країн  лише  протягом першої декади серпня спостерігалося зниження ціни на бензин А-95, про що свідчать дані Європейської комісії. Зокрема, найбільше падіння  було  у Німеччині (-3,9%), Швеції (-3,8%), Бельгії (-3%) та Угорщині (-2,1%).

«Безумовно, ситуація на світових ринках має позначитись на ціні  енергоносіїв і в Україні. Передовсім  бензину та дизельного пального. Проте переробка дешевої нафти на вітчизняних НПЗ  та постачання партій імпортного бензину на внутрішній ринок потребують певного часу, до 1,5 місяця, за  умови, що  на ситуацію не вплинуть внутрішні чинники (на кшталт підвищення ставки акцизу на імпорт нафтопродуктів). Отже, ціна на бензин і дизельне пальне   у нашій державі  має знизитися вже наприкінці вересня — жовтня поточного року», — таку думку висловив у коментарі для редакції незалежний енергетичний експерт Валентин Землянський. Додавши, що цікаві енергетично-політичні  аргументи щодо ціноутворення на пальне і газ, який постачається в Україну з  Росії. «Суть у тому,  що вартість блакитного палива  чітко пов’язана із  світовою ціною на нафту  і не є таємницею, що наш північний сусід на цьому заробляє  значні кошти, використовуючи своє монопольне становище.  Ситуація ускладнюється тим, що російське керівництво трактує  питання перегляду контрактів на постачання газу в Україну  як суто політичне, незважаючи на світові тенденції. Цілком імовірно, що між «Нафтогазом» та «Газпромом» уже знайдено компромісне рішення щодо зміни умов постачання російського газу в Україну, але політична непримиренність Кремля стає на заваді реалізації цих домовленостей», —констатує експерт.

Щодо пального: пропозиція перевищує попит. Фото Володимира ЗАЇКИ

Водночас, навіть за умови існуючого контракту ціна на російський газ також прямо залежить від світової вартості нафти та похідних продуктів переробки. Якщо Україні вдасться встояти наступні півроку, з весни 2012-го вартість російського газу автоматично почне знижуватись, а у другій половині наступного року може повернутися до прийнятного для української економіки значення у 200-230 дол. за 1 тис. куб. метрів.

Таким чином, Україна може розраховувати на поступове зниження вартості газу  внаслідок зростання негативних тенденцій у світовій економіці.

Щодо пального, то з урахуванням збільшення акцизів на нафтопродукти з 1 вересня 2011 року  ціна позначиться  на роздрібному рівні. Світова кон’юнктура  частково вплине на вітчизняні АЗС. «Нинішній баланс ринку  профіцитний, тобто пропозиція перевищує попит. Передумов до істотних коливань цін не спостерігається. Відповідно збільшення ціни на АЗС має відбутися суворо в межах підвищення акцизу», — сказав у коментарі для ЗМІ експерт ринку нафтопродуктів Вадим Бойченко. Зокрема він наголосив, що досі уряд чітко утримував ринок від можливих спекуляцій і різких стрибків. На його думку, з урахуванням попередньої практики «підвищення цін буде поступовим, пролонгованим».

Інші експерти стверджують, що ціни на популярні марки бензину можуть зрости до кінця вересня на 25 — 50 копійок за літр. Як бачимо, різниця велика, але — це лише прогнози. Проте, на всяк випадок, тримайте у своєму гаманці зайву сотню гривень для поповнення бака вашої автівки.