ДЕРЖАВНА КИШЕНЯ 

Економічний блок уряду не підтримує ініціативу профільного відомства щодо скасування оподаткування імпортної нафти, оскільки це може завдати бюджету збитків на 25 млрд гривень

Ганна ЛЯЛЮК
для «Урядового кур’єра»

Те, про що говорять і мріють в Україні — незалежність від газової монополії, на нафтовому ринку давно є реальністю. Бензин ми імпортуємо більш ніж з десяти країн, що унеможливлює будь-які цінові домовленості. Нафту Україна отримує з Росії, Азербайджану, Казахстану, видобуває з власних родовищ. При цьому ринок  регулює сам себе, без втручання держави.

Чи помітили автомобілісти, що Росія з 2007  року заблокувала постачання нафти на Кременчуцький НПЗ, а з березня цього року взагалі не експортує її до України? Ні, бо вільне місце миттю зайняли конкуренти: завод у Кременчуці збільшив виробництво бензину з української й азербайджанської сировини, додаткові обсяги імпортного пального завезли з країн ЄС. А чи можлива така ситуація із газом? Риторичне запитання.

Безумовно, прикро, що українські НПЗ завантажені менш ніж на 10 відсотків, хоча можуть повністю задовольнити потреби внутрішнього ринку в моторному паливі. Але хто у цьому винен? У вільному ринку вони працюють лише з 2005 року, коли уряд відмовився від імпортних мит на нафтопродукти для протидії місцевим ціновим змовам.

До цього приватних власників нафтопереробки щорічно вмовляли вкладати гроші у модернізацію, але ніхто не квапився інвестувати у виробництво європейської якості. Дешевше було домовлятися про продовження випуску низькоякісного продукту.

Нині приватні НПЗ пропонують повернутися на 7 років назад, коли погоду на українському ринку робила нафтова суміш сорту «Юралс». Цей «стрибок у минуле» хочуть фінансувати за рахунок держави та автовласників.

Невже незабаром за ціною на бензин і з дробини не дотягнешься?. Фото Олександра ЛЕПЕТУХИ

Рахунок на мільярди

Наприкінці червня у Верховній Раді  зареєстровано законопроект про внесення змін  до статті 195  Податкового кодексу України (щодо  закупівлі  сировини  для завантаження  виробничих потужностей  вітчизняних нафтопереробних заводів). Ним пропонується  звільнити від оподаткування у 2012-2013 роках імпорт нафти.

Документ, напевно, з’явився не випадково, бо до цього Міністерство енергетики та вугільної промисловості України виступило з ініціативою скасувати ПДВ на ввезення 10 млн тонн нафти та обмежити імпорт бензину за рахунок спеціального мита чи квот.

Минулого тижня Прем’єр-міністр Микола Азаров провів нараду з проблем нафтопереробки. Під час цієї зустрічі, за даними однієї з інформагенцій,  представники Мінфіну та Мінекономрозвитку назвали пропозиції профільного відомства такими, що не відповідають державним інтересам і нормам Всесвітньої організації торгівлі та можуть викликати санкції інших держав проти українських товарів.

При цьому зауважили, що наприкінці грудня 2011 р. Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі відмовилася обмежувати імпорт палива через відсутність загрози для вітчизняного виробника. І це зрозуміло, бо бензину завозять більше саме тому, що українські НПЗ скорочують виробництво чи то через ремонти, чи то через невідповідність готового продукту сучасним стандартам.

Бензин  подорожчає першим

Мінфін і Мінекономрозвитку зазначили, що мита призводять до значного зростання цін на пальне та інші товари. А це знизить їх вжиток, тому навряд чи підвищить переробку на українських НПЗ. Може виникнути загроза дефіциту пального. Через пільги для імпортної нафти бюджет втратить більш ніж 25 млрд грн податків, підрахували фінансисти.

За розрахунками інвестиційної компанії «Альтана Капітал», через імпортні мита літр палива подорожчає на 70—80 копійок. «На 10 млн тонн внутрішнього споживання бензину та дизелю споживачі переплатять нафтовим компаніям понад 10 млрд грн», — зазначив директор консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.

На думку експертів, фінансувати модернізацію українських НПЗ повинні власники цих заводів — потужні нафтові компанії. У свою чергу внеском держави має стати ліквідація тіньового  сегмента ринку у вигляді контрабанди та фальсифікату, а також пільги під час постачання спеціалізованого обладнання для модернізації НПЗ.

ДОВІДКА «УК»

В Україні нафтопродукти виробляють 6 приватних НПЗ та Шебелинський газопереробний завод «Нафтогазу України». Проектні потужності НПЗ дають змогу переробляти 51 млн т нафти на рік. У 2011 році перероблено 9 млн т сировини, у 2010 році — 11 млн т.

ДУМКА ЕКСПЕРТА

Імпортні мита прискорять інфляцію

                                   
Микола Василевич
генеральний директор
ТОВ «БНК-Україна»:

— Обмежувальні заходи ніколи не приводили до поліпшення конкуренції та підвищення якості продукції, а ось зростання цін буде обов’язково. Чинний з травня механізм плаваючої акцизної ставки залежно від вартості нафти не дає змоги  нафтотрейдерам пропорційно змінювати ціни на АЗС при їх зниженні на європейському ринку. Якщо ціни на бензин у Європі знижуються, то в Україні вони залишаються стабільними, адже різниця йде в бюджет у вигляді підвищеного акцизу. Якщо буде введено обмеження на імпорт нафтопродуктів, ми ризикуємо отримати найдорожчі енергоресурси в Європі і зростання цін на всьому ланцюжку виробництво — транспорт — кінцевий споживач. Заходи підтримки НПЗ необхідно також проаналізувати на предмет відповідності антимонопольному законодавству.