Станом на 20 вересня цього року до Державної архітектурно-будівельної інспекції України (ДАБІ, Держархбудінспекція) надійшов 21 лист-звернення щодо ініціативи утворення місцевих органів держархбудконтролю. Цей процес відбувається через набуття чинності з 1 вересня цього року закону щодо децентралізації повноважень у сфері архітектурно-будівельного контролю та удосконалення містобудівного законодавства (№1546). Тепер сільська, селищна, міська ради можуть створити в своєму складі виконавчі органи архітектурно-будівельного контролю (в народі їх називають інспекції).

Ініціатива знизу

«Спостерігаємо низьку активність більшості місцевих рад брати на себе повноваження у сфері держархбудконтролю. Якщо великі міста — Київ, Одеса, Львів, Харків, Дніпропетровськ, Миколаїв, Івано-Франківськ та інші — вже заявили про бажання створити власні органи держархбудконтролю, то менші населені пункти не поспішають, — констатують у ДАБІ. — Децентралізацію держархбудконтролю гальмує дефіцит професійних кадрів. Якщо, наприклад, у Києві та Київській області з цим немає проблем, то в райцентрі чи селі знайти висококваліфікованого будівельника або юриста проблематично. Крім того, деякі місцеві органи влади свідомо не хочуть брати на себе відповідальність. Для них набагато зручніше кивати на ДАБІ, мовляв, це вони винні у незаконних і проблемних будівництвах. Тим часом саме місцева влада виділяє землю під будівництво та видає містобудівні умови і обмеження. Без цих базових документів забудовник не може отримати  дозвільні документи в Держархбудінспекції.

Створення інспекцій в складі органів місцевого самоврядування (ОМС) визначається і можливостями місцевої громади: обсягами будівництва в населеному пункті, можливістю фінансування відповідного органу. «Для села, де будують 3—25 будинків на рік, сенсу створювати такий орган немає. Їх доцільно створювати в містах та селищах, де щомісяця починають будувати та здають в експлуатацію принаймні 10 житлових будинків, а також об’єкти промислового та цивільного призначення. Втім усе залежить від бажання, можливостей та потреб місцевої громади», — каже виконуючий обов’язки директора департаменту містобудування та архітектури Київської облдержадміністрації Олег Стародубець.

На його думку, перші виконавчі органи держархбудконтролю буде створено не раніше, ніж за 1,5—2 місяці. Адже для цього потрібно пройти деякі процедури. Зокрема прийняти відповідне рішення на сесії місцевої ради (в більшості населених пунктів відбуваються раз на місяць), затвердити положення про цей орган держархбудконтролю та посадові інструкції його працівників, підписати акт спільної з Держархбудінспекцією комісії. Гальмує цей процес і відставання нормативної бази. 

Ближче до людей

У зв’язку з децентралізацією сфери держархбудконтролю саме оформлення дозвільних документів на будівництво не зміниться. Але тепер функції реєстрації повідомлень та декларацій про початок цих робіт та готовність об’єктів до експлуатації переходять до інспекцій ДАБІ при місцевих органах влади. Громадянин здає декларацію до центру надання адміністративних послуг, де її приймають та передають на реєстрацію в департамент чи управління Держархбудінспекції. Після децентралізації людина так само подаватиме документ до Центру надання адміністративних послуг, але її вже реєструватиме місцева інспекція. Нині заповнити бланки документів людям допомагають працівники ДАБІ, які консультують громадян у ЦНАП та у спеціальних консультаційних центрах.

Торкнеться децентралізація і так званої будівельної амністії, яка діє в нашій країні до кінця 2015 року. Це швидкий спосіб легалізувати самочинні будівництва, якщо будівельні роботи відбувалися в період із 5 серпня 1992-го по 12 березня 2011 року і не порушують державних будівельних норм щодо розміщення об’єкта. Щоб узаконити самочинну будівлю до 300 квадратних метрів, потрібно зібрати пакет документів, де головне — відмітка в техпаспорті про техобстеження споруди. Її ставить БТІ, якщо отримує позитивні висновки від місцевої архітектури (департамент чи управління при місцевій раді). Потім слід заповнити декларацію на готовність об’єкта до експлуатації і подати до ЦНАП. Після децентралізації ця процедура не зміниться. Проте декларації оброблятимуть і реєструватимуть не департаменти ДАБІ, а новостворені органи держархбудконтролю.

Рішення про створення таких органів у Київській області прийняли Макарівська селищна, Білоцерківська та Ірпінська міські ради. «Саме завдяки створенню місцевої інспекції зменшиться термін на видачу повідомлень про початок підготовчих/будівельних робіт, декларації про початок їхнього виконання та декларації про готовність об’єктів до експлуатації. Інспекція почне нарешті діяти в інтересах тієї територіальної громади, в межах якої її було створено. Ірпінцям не доведеться їхати до Києва», — зазначає представник Ірпінської міської ради Михайло Сапон.

«Якщо управління ОМС у сфері містобудівної діяльності ОМС не влаштовуватиме жителів населеного пункту, то люди матимуть змогу на наступних місцевих виборах висловити своє незадоволення  голосуванням. Місцевий інспектор матиме змогу реагувати на скарги громадян та забудовників оперативніше, ніж його колега в області. Фахівець, який володіє ситуацією на місці, зможе діяти на випередження, попереджати недбалих, необізнаних забудовників про можливі негативні наслідки вже на початку будівництва», — вважає Олег Стародубець.

Якщо дозвільні процедури та процеси будівництва проходитимуть без встромляння забудовникам палок у колеса, вплив органів місцевого самоврядування на містобудівну діяльність може підвищити інвестиційну привабливість населених пунктів.

ОФІЦІЙНО 

Голова Державної  архітектурно-будівельної  інспекції України  Олексій  КУДРЯВЦЕВ:

— Мета реформи держархбудконтролю — наведення ладу у сфері містобудування, подолання проблеми самочинних будівництв, надання громадянам та підприємцям якісних адмінпослуг. Важливо, щоб підприємці змогли чесно та законно будувати, а громадяни — отримувати надійні, безпечні та комфортні будови. Одним із наслідків децентралізації стане зменшення обсягів незаконних будівництв. Адже в руках місцевої влади буде вся документація — від землі до декларації. Їм буде простіше здійснити містобудівний моніторинг і виявити порушника. Громадянам стане зрозуміло, хто з посадовців відповідає за ухвалення рішень. Тобто посилиться відповідальність місцевої влади перед громадою. 

ДОВІДКА «УК»

Під час будівництва нового індивідуального (реконструкції наявного) житлового будинку та оформлення на нього права власності забудовник має пройти три інстанції. Перша — відділ містобудування та архітектури місцевої держадміністрації. Там він оформляє будівельний паспорт (на житловий будинок до 300 квадратних метрів) або містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (для будинків, загальна площа яких перевищує 300 квадратних метрів).

Другий крок — подає до департаменту ДАБІ в області або місцевого органу (у разі його створення) повідомлення про початок виконання робіт (проект на будинок до 300 кв. метрів розробляють за бажанням замовника). Для будинку загальною площею понад 300 квадратних метрів розробляють проектну документацію, після чого замовник реєструє в інспекції декларацію про початок будробіт. Після завершення будівництва забудовник проводить інвентаризацію будинку та господарських споруд. Раніше її проводили лише БТІ, нині — інші підприємства, у складі яких є фахівці, що мають відповідний кваліфікаційний сертифікат. Після проведення інвентаризації замовник подає для реєстрації декларацію про готовність об’єкта до експлуатації до департаменту ДАБІ в області.

Третій крок — після реєстрації цієї декларації звертається до держреєстратора для проведення держреєстрації речових прав на будинок.