Сільський туризм переконливо довів, що він важливий чинник розв’язання соціально-економічних проблем села. Він сприяє зайнятості, розвитку сільської інфраструктури, отриманню стабільних та вагомих прибутків селян, зміцненню бюджету сільських поселень. Розвиток сільського туризму в Україні — це не є щось недосяжно далеке, а найближче завдання, для розв’язання якого існують усі передумови, переконані в Уманському державному педагогічному університеті ім. Павла Тичини.

Саме ця тематика стала основою проекту бізнес-центру навчально-наукового інституту економіки та бізнес-освіти. Мета проекту — надання комплексної тренінгової та консультаційної допомоги підприємцям-початківцям у цій галузі. Програма проекту сфокусована на наданні інформаційних послуг з ефективного управління підприємством, розробленні бізнес-планів, сприянні у проведенні  маркетингових досліджень туристичного продукту, пошуку ділових партнерів,  інформуванні про новини в законодавстві.

Учасники тренінгу активно вчаться поєднувати інтереси місцевих громад із розвитком туризму. Фото надав бізнес-центр ННІ економіки та бізнес-освіти УДПУ

Заплановане науковці разом зі студентами крок за кроком втілюють у життя. Недавно у бізнес-центрі навчально-наукового інституту економіки та бізнес-освіти разом з Уманською районною радою організували тренінг із бізнес-планування. Сільські та селищні голови, представники місцевого бізнесу, громадськості, власники агросадиб, майстри народних ремесел та інші зацікавлені жителі сіл району та міста під час тренінгу активно вчилися поєднувати інтереси місцевих громад із розвитком туризму. У цьому їм допомагали  головний спеціаліст районної ради Наталія Гейко, директор навчально-наукового інституту економіки та бізнес-освіти професор Ольга Чирва, завідувач кафедри маркетингу, менеджменту та управління бізнесом доцент Світлана Подзігун.

Грамотно скомпонувати бізнес-план з урахуванням можливостей місцевих підприємств та перспектив розвитку галузі туризму, як виявилося, завдання не з простих. Слід визначити пріоритетні цілі й завдання, напрями діяльності, обґрунтувати необхідні ресурси та засоби їх використання. Учасники тренінгу з інтересом заглиблювалися в нову для себе сферу, вчилися мислити категоріями розвитку цілого регіону. А ділова гра, під час якої вони працювали над Swot-аналізом власного бізнесу, закріпила здобуті знання, допомогла зміцнити впевненість у досягненні позитивного результату такого планування.

Майстриня із с. Пугачівка Валентина Альошкіна поділилася власним досвідом створення захопливої атракції «Чарівна ниточка» та секретами давнього ремесла — ниткопрядіння з різних видів сировини. За її словами, майстер-класи у її садибі цікаві не лише туристам, а й школярам району.

У садибі майстрині із с. Пугачівки Валентини Альошкіної знайдуть для себе багато цікавого і дорослі, і діти.

Власник коржівського водяного млина Сергій Халахур, до якого туристи останнім часом навідуються дедалі частіше, зауважив, що для ширшого їх залучення необхідно подбати про створення відповідних умов, зокрема відремонтувати дороги, налагодити змістовну роботу туристсько-інформаційного центру, посилити інформаційну роботу для підвищення іміджу регіону.

Алла Кисіль, директор Кочубіївської загальноосвітньої школи, запропонувала проект «До здоров’я через цілющу силу природи» і зазначила, що це кроки до самовідновлення втрачених фізичних і душевних сил українця, який потерпає від стресів, поганого стану навколишнього середовища. Основною проблемою власниці «Садиби в Алли» було неефективне здійснення маркетингової діяльності. В її налагодженні допоміг тренінг, який організував університет.

А ось Сергієві Чернію із села Собківка та Сергієві Поліщуку («Еколісопарк», с. Кочержинці) допомогли методичні розробки науковців університету. Наявність міцної матеріально-технічної бази, таланти народних майстрів, історична архітектура — все це приваблює сюди багатьох мандрівників з усіх куточків України та з-за кордону.

Нині бізнес-центр науково-навчального інституту економіки та бізнес-освіти   започатковує  проведення циклу семінарів-тренінгів для власників садиб Уманського району і міста Умань: «Організація та планування сільського зеленого туризму»,  «Сільський зелений туризм як окрема форма рекреаційної діяльності», «Особливості менеджменту сільського зеленого туризму», «Маркетинг сільського зеленого туризму».

Проект допомагає розвивати та розширювати бізнес підприємцям, що вже працюють, і виробити бізнес-ідею людям, які планують займатися підприємницькою діяльністю в сільській місцевості.

— Сільський туризм та екотуризм — це напрями, в яких можуть і мають розвиватись українські села, — переконана Світлана Подзігун. — Особливо ті, туристичний потенціал яких закладено географічно, історично чи культурно. Таких багато зокрема й на Уманщині.

— Тенденції останніх років свідчать, що західні країни бачать перспективу українського сільського відпочинку, — додає Ольга Чирва. — Тому міжнародні фонди й надають організаторам туризму організаційну й технічну допомогу. Проте й перешкод на шляху розвитку сільського туризму в Україні ще чимало: брак належної інфраструктури, інвестицій, велика частка туристичного «чорного ринку». Необхідна відчутніша фінансова підтримка держави.

Україна, зокрема й Черкащина, хоч і невеликими, але впевненими кроками прямує до розвитку та організації сільського туризму, який стає частиною загальної стратегії розвитку туризму в державі. Уже нині українські мандрівники й іноземні гості отримують задоволення від мальовничих ландшафтів, затишної атмосфери українських містечок, гостинності нашого народу і дедалі більше переконуються, що Україна багата давніми традиціями, природними, історико-архітектурними та культурними цінностями. Нам є що показати.