За даними експертів, у 2014 році Україна поновила рекорд споживання пропан-бутану, спаливши його більш ніж один мільйон тонн. За цим показником Україна вже входить у ТОП-10 держав у світі й у першу четвірку Європи. Але останнім часом скраплений газ підхопив розповсюджену паливну хворобу — слабке реагування на зміну цінової кон’юнктури. Як це нерідко буває з бензином — за найнезначніших передумов для зростання вітчизняні автозаправники активно змінюють цінники на АЗС. А ось зворотний процес іде дуже кволо… Схоже, ця хвороба продавців усіх видів пального, зокрема й пропан-бутану.

Проаналізуємо цінову динаміку останніх місяців, коли у світі ціни на нафту та інші енергоносії значно впали. За даними Української асоціації скрапленого газу (УАСГ), вартість палива на кордоні України (DAF-Гуково Argus) на 14 жовтня минулого року становила 745 доларів за тонну, тоді як у середині січня, за даними тієї ж агенції, вартість суміші пропан-бутану технічного (СПБТ) вже була близько 355 доларів за тонну (за даними «Консалтингової групи А-95», 305 доларів).

Чим вигідніше наповнити бак своєї автівки?. Фото з сайту cdn.autocentre.ua

Схожу динаміку продемонстрував і внутрішній оптовий ринок: якщо 2 жовтня 2014 року пропан-бутан продавали на аукціонах Укргазвидобування по 14 830 грн за тонну, то в січні — 8660 грн. Таким чином, світова ціна у цей період впала більш ніж на 50%, внутрішні оптові ціни — на 42%. А що з роздрібом? На початку жовтня в Україні середня ціна була 8,9 грн за літр, а тепер — 8 грн/л. Тобто цінники на газозаправних станціях втратили лише 6—7%. Наприкінці січня зниження роздрібних цін змістилося до 7,00—7,50 грн/л, але до темпів закупівельних цін у 40—50% ще далеко.

В УАСГ, що поєднує найбільших продавців газу, зауважують, що треба передовсім брати до уваги структуру постачання газу і ситуацію з курсом валюти. «Співвідношення кількості імпортованого СПБТ до внутрішнього виробництва становить 50/50, тобто ціна аукціонів має вплив на формування ринкової ціни — наполовину», — повідомив виконавчий директор УАСГ Олег Широков. Він звернув увагу і на збільшення податкового навантаження, що додало близько 50 копійок до кінцевої ціни.

За його прогнозом, автомобілістам у лютому варто очікувати близько 7 грн/л на АЗС. Експерт «Консалтингової групи А-95» Артем Куюн пояснює, що ціни не поспішають знижуватися, оскільки багато гравців неправильно оцінили ситуацію у листопаді й закупили великі обсяги пропан-бутану за імпортом. «У жовтні-листопаді Україна імпортувала рекордні обсяги скрапленого газу, який трейдери закупили на піку цін у Європі. Тож вони були вимушені реалізовувати запаси дорогого газу ще у січні, — каже він. — Цей буферний обсяг значно загальмував темпи падіння».

Отже, виходить, що за помилки стратегії бізнесу продовжує сплачувати споживач. Особливо тепер, коли важлива кожна копійка у спорожнілих кишенях українців. Цікаво, якщо невдовзі газ у світі почне дорожчати, як швидко відреагують «пропанові» цінники в Україні? Може, за цим нарешті почне спостерігати й Антимонопольний комітет?