Коли йдеться про суперечку між органами державного контролю щодо створення нової структури, громада навряд чи може бути арбітром, адже завжди має претензії до роботи правоохоронців та фіскалів. У когось вони правомірні, у когось несправедливі. Однак, виходячи з того, що від дій цих органів залежить багато що як у суспільному, так і в особистому житті громадян, бути осторонь ніхто не може.

Річ у тім, що розроблений Міністерством доходів і зборів законопроект «Про основні засади організації діяльності служби фінансових розслідувань», Державна фінансова інспекція не підтримує, стверджуючи, що прийняття цього документа може призвести до суттєвих негативних явищ у сфері державних фінансів. Водночас реформування контрольно-наглядових та правоохоронних органів у економічній сфері держави на сьогодні є актуальним питанням.

Що ж, власне, передбачає законопроект? Передусім створення Служби фінансових розслідувань, як центрального органу виконавчої влади зі спеціальним статусом. Свої функції йому мають передати Держфінінспекція, податкова міліція, підрозділи боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом, Міністерство доходів і зборів; підрозділи МВС з боротьби із економічною злочинністю та з організованою злочинністю, а також підрозділи контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері економічної безпеки СБУ. Тобто створюється досить потужна структура з широкими функціями, яка має навести лад у сфері державних фінансів.

Однак саме це не сприймають у Держфінінспекції. Мовляв, поєднання в одному органі функцій розслідування та контрольно-перевірочних є не тільки алогічним, а й містить суттєві ризики для фінансово-бюджетної безпеки держави. Аргументів кілька. Передусім той, що з одного боку пропонується розмежувати контрольно-перевірочні функції за дотриманням податкового законодавства та розслідування злочинів у цій сфері (виокремлення податкової міліції з системи органів доходів і зборів), а з другого — об’єднати в єдиному органі контрольно-перевірочні функції за дотриманням бюджетного законодавства та розслідування злочинів у цій сфері.

Ще один аргумент — надання одному органу контрольно-перевірочних та  правоохоронних функцій, який може призвести до необ∂рунтованого розширення його повноважень, виникнення суттєвих корупційних ризиків у діяльності такої структури. Нині ж розподіл функцій контролю та слідства між органами державного фінансового контролю та правоохоронними органами дає змогу забезпечити об’єктивне та неупереджене вивчення всіх обставин кримінальних правопорушень в економічній сфері. Іншими словами, контролери стежать один за одним.

— Службу фінансових розслідувань, — переконаний в.о. голови Держфінінспекції Віктор Костюшко, —  потрібно створювати як правоохоронний орган з розслідування економічних злочинів на базі податкової міліції без передачі контрольно-перевірочних функцій органів Держфінінспекції. Це цілком узгоджується з позицією Прем’єр-міністра Арсенія Яценюка, висловленою на засіданні Кабінету Міністрів України 25 березня 2014 року.

Очільник відомства побоюється, що наділення правоохоронного органу ще й повноваженнями на здійснення контролю за процедурними нормами (бухгалтерським обліком, фінансовою звітністю, складанням бюджетної звітності, паспортів бюджетних програм та звітів про їх виконання) може відтиснути на другий план, а згодом і повністю знівелювати контроль за веденням такого обліку та звітності в усіх розпорядників коштів державного та місцевих бюджетів, суб’єктів господарювання державного сектора економіки, яких налічується понад 80 тисяч. Окрім того, зникнення відчуття безкарності за допущені порушення може спровокувати  негативні наслідки у сфері використання бюджетних коштів та державних активів, втрату контролю за їх обліком та використанням.

ІНША ДУМКА

Роман БЛАЖКО,
старший юрист юридичної фірми
«Лаврінович і партнери» :

— Створення Служби фінансових розслідувань — питання неоднозначне. Однак я більше схиляюся до того, що такий орган потрібен. Об’єднання зусиль кількох структур, які працюють у цій сфері, призведе до їхньої тіснішої співпраці, до усунення протиріч і конкуренції між ними, до обміну накопиченим досвідом у боротьбі з фінансовими зловживаннями. Я впевнений, що об’єднання кількох органів в один дасть позитивний ефект. Принаймні підприємці боятимуться не кількох структур, які почергово навідуються з перевірками, а однієї.