Ініціатива Прем’єр-міністра Арсенія Яценюка замінити паперові акцизні марки електронними була здебільшого позитивно сприйнята українським бізнесом. Адже зараз виробники підакцизної продукції змушені переплачувати за паперові марки, які аж ніяк не убезпечують їхні товари від підробок і контрабанди. Єдине, чого остерігаються виробники, — це непрозорості вибору та вартості нової моделі акцизів. Йдеться про те, щоб у нову систему не прокралися старі проблеми.

Місяць тому Прем’єр дав доручення розробити модель переходу нашої країни з паперових акцизних марок на електронні. Міністерство доходів і зборів взялося виконувати доручення керівника уряду і навіть вже сформувало для цього відповідну робочу групу.

Як офіційно заявили в прес-службі міністерства, «робоча група за участі представників компаній-провайдерів систем цифрового маркування провела низку робочих зустрічей, на яких розглядались питання щодо можливості запровадження в Україні електронного обліку та системи відслідковування товарів підакцизної групи, у тому числі пива та слабоалкогольної продукції».

Щоправда, поки що невідомі ані склад цієї робочої групи, ані перелік згаданих компаній-провайдерів, ані процедура відбору нової системи. У міністерстві лише сказали, що «після визначення робочою групою оптимального провайдера електронного обліку та систем цифрового маркування для підприємств і суб’єктів господарювання на території України ця система буде представлена виробникам та імпортерам підакцизної продукції». Виробників така непрозорість прийняття рішень дещо лякає. Адже невідомо, чи проводитиметься передбачена законодавством процедура тендеру, за якими критеріями буде обраний так званий «оптимальний провайдер». Тобто чи не стане спроба ліквідації корупції та зловживань лише зміною старих схем та нові?

Також є побоювання, що нова акцизна система — у разі непрозорого прийняття рішення робочою групою — може бути невиправдано дорогою для виробника і, відповідно, для споживача. «В Росії запровадження електронної акцизної марки коштувало величезних грошей. Система, яка у них нині діє, вимагає постійних удосконалень, проте вона ніяк не допомогла прибрати з полиць магазинів контрафактну продукцію» — нагадує виконавчий директор Асоціації «Укргорілка» Аліна Шолохман.

Справді, за інформацією фінансового аналітика Мар’яна Заблоцького, якщо зараз одна акцизна марка коштує 27 копійок для алкоголю і 14 копійок для пачки сигарет, то у разі непрозорого прийняття рішення за тендером, вартість марки може зрости в декілька разів. І ці гроші йтимуть не в держбюджет.

«Ухвалювати рішення про запровадження нової системи акцизних маркувань варто тільки після ретельних консультацій з виробниками підакцизних товарів. Повинен відбутися відкритий тендер, щоб гарантувати дешевизну системи й відсутність корупції при замовленні», — впевнений Мар’ян Заблоцький.

КОМПЕТЕНТНО

Виробники підтримали ініціативу Прем’єра

Валентина ХОМЕНКО,
генеральний директор
Асоціації «Укртютюн»:

— Ми підтримуємо ініціативу Прем’єр-міністра щодо запровадження електронної систему обліку підакцизних товарів. Але її ефективність залежатиме від технологій, які буде покладено в її основу. Важливо, щоб у новій системі було виправлено недоліки існуючих паперових акцизних марок: передовсім, невиправдано висока затратність їх виробництва й адміністрування, слабка захищеність від підробок і високі корупційні ризики.

Сергій МИХАЙЛЕЧКО,
директор Асоціації
«Виноградарі і винороби України»:

— Те, що питання нелегального обігу алкогольної продукції порушено безпосередньо Прем’єр-міністром, дає надію на реальні зміни. Алкогольна галузь нашої країни вже настільки поринула в «тінь», що йдеться про мільярди гривень, які щорічно втрачає держбюджет. Як показав досвід минулих років, акцизна марка не стала дієвим методом боротьби з тіньовим ринком. Заміна паперу, кольору, дизайну, нанесення голограми — ці нововведення лягали на плечі виробників. Але нелегальні ділки їх просто ігнорували і клеїли підробки. Запропонований варіант електронного обліку акцизної марки має потенціал, хоч система теж поки що зовсім не ідеальна.