Народні обранці у першому читанні ухвалили закон, на який вже давно чекала Україна, — «Про електронну комерцію». Цей документ регулює онлайн-торгівлю та використання електронних грошей. Утім, слід сказати, що відсутність такого закону багато років поспіль не стала перепоною для розвитку електронної торгівлі в нашій країні. Саме про це влучно сказала народний депутат Ольга Белькова, яка представляла цей документ перед колегами, — він фактично унормовує те, чого ринок досяг сам.

Нарешті визнано

Неабиякий розвиток цього сегменту ринку говорить сам за себе. Так, обсяг ринку електронної комерції (який ще називають e-commerce) становить майже 2 мільярди доларів на рік. Утім і така чимала цифра могла б бути значно більшою, тому депутати впевнені в тому, що остаточне ухвалення цього закону надасть ще більший поштовх у цьому напрямі.

Важливим є те, що в цьому документі описані загальні принципи роботи на ринку, права, а також обов’язки онлайн-продавців і покупців. Також розмежовано відповідальність продавців товарів та постачальників послуг проміжного характеру. До останніх належать інтернет- і хостинг-провайдери та компанії, які реєструють доменні імена.

Експерти впевнені, що непересічністю законопроекту, який було ухвалено у першому читанні, стало те, що електронну торгівлю нарешті визнано на законодавчому рівні. Приміром, нині часто-густо відбувається так: якщо покупець хоче повернути товар в інтернет-магазин, то йому потрібно їхати в офіс цієї віртуальної фірми і підписувати договір або відсилати туди відскановану паперову угоду.

З прийняттям закону ситуація врегулюється: всі «віртуальні» угоди укладатимуться з використанням цифрового літерного коду, який надсилатиметься покупцеві на пошту або мобільний телефон. Він слугуватиме для «скріплення» верифікаційної угоди.

Як пояснила кореспонденту «УК» заступник директора інтернет-магазину Matrix Оксана Маньківська, перехід на цифровий літерний код є масштабною зміною, яка значно спростить весь процес повернення товару. Проте він є доволі складним, адже треба здійснити велику кількість структурних змін.  «Приміром, у США при купівлі в інтернет-магазині разом з товаром клієнту надходить окрема коробка для повернення, яка має штрих-код (тобто літерний код) і, таким чином, це йому забезпечує зворотну доставку безкоштовно. Покупець просто кладе товар у цю коробку та відправляє виробнику, — зазначає вона. — Виокремлюють три основних умови, за якими у клієнтів може виникнути необхідність у поверненні товару: його брак, помилки продавця та покупця».

Щодо самого закону, то Оксана Маньківська додає: наступними кроками після його остаточного ухвалення повинно стати спрощення ліцензування електронних грошей, розвиток логістики, відкриття митно-ліцензійних складів тощо.

Чимало фігурантів ринку, які так чи інакше пов’язані з цим бізнесом, вітають цей закон. Більшість з них упевнена в тому, що він усуне нечесну роботу електронних магазинів-одноденок. Вони часто некоректно поводяться зі своїми клієнтами, тож у людей справляється враження, що схожі ситуації відбувається всюди на ринку. Проте це зовсім не так, адже великі компанії, які працюють в електронній комерції, як кажуть, на совість, ретельно оберігаючи свою позитивну репутацію.

Утім не всі керівники підприємств, які працюють у сфері інтернет-торгівлі, вважають, що остаточно ухвалений законопроект суттєво змінить стан справ на ринку. Зокрема генеральний директор відомої онлайн-компанії «Розетка», яка торгує побутовою та IT-технікою, Владислав Чечоткін зазначає, що станеться так: діючий нині ринок статус де-факто змінить на статус де-юре.

Ще рік тому в Україні через Всесвітню павутину продавалося понад 16%  побутової техніки. Фото Oлександра ЛЕПЕТУХИ

Розвиток відбувався швидко

Вже торік деякі українські банки співпрацювали з покупцями техніки та інтернет-магазинами щодо сплати за товар послугою на виплат (у розстрочку). Однак обов’язковою умовою для цього є відкриття кредитної карти у фінустанові. Так, техніку можна купувати, сплачуючи частинами та замовляючи її в Інтернеті за вигідними цінами. Для цього необхідно ввести дані банківської карти, потім підтвердити оформлення розстрочки паролем, який приходить на номер, пов’язаний із кредиткою, і все — товар привезуть покупцю, а сплатити за нього можна протягом зручного терміну.

Цікаво, що керівники банківських установ, які практикують такі послуги, вважають, що це дозволить істотно збільшити оборот інтернет-магазинів. Навіть називають цифру — до 30%. Хоча треба справедливо визнати, що частка проплат за покупки за допомогою банківських карток в Україні, за словами незалежних експертів, а також і самих банкірів, становить лише 4%. Проте позабанківська інтернет-торгівля в нашій країні таки розвивається неабиякими темпами.

Цікавим у цьому сенсі є дослідження компанії GfK, яке було проведено ще у червні 2013 року. Воно показало, що ринок електронної комерції України розвивається навіть більшими темпами, ніж, приміром, у сусідній Польщі, яка вже давно є, так би мовити, повноцінною європейською державою.

Так, в Україні рівно рік тому в Інтернеті вже продавалося 16,6%  побутової техніки від загальної кількості (показник Польщі — 15,4%, Росії — 11,6). Фахівці GfK стверджували, що у 2013-му вітчизняний ринок електронної комерції був на четвертому місці за даним показником на європейському континенті. А річне зростання цього сектору в нашій країни минулого року становило 14,1%.

Таким чином, навіть без ухваленого закону «Про електронну комерцію» ринок знаходив чіткі механізми роботи задля блага всіх його учасників. Проте з його остаточним прийняттям працювати має стати ще легше.