У ПРАВОВОМУ ПОЛІ

Батогом і пряником податкова спонукає до законослухняності

Протягом першого півріччя цього року діяв термін перехідних положень Податкового кодексу, впродовж якого застосовувалися мінімальні штрафні санкції (не більше однієї гривні) до тих, хто не встиг ознайомитися з новими законодавчими нормами. Відтепер за всі правопорушення треба буде відповідати сповна. Аби це ні для кого не стало несподіванкою, ДПС  нагадує, що відповідно до п.70.7 ст. 70 Кодексу фізичні особи    платники податків зобов’язані подавати відомості про зміну даних, які вносяться до облікової картки або повідомлення. Це може бути зміна прізвища, імені, по батькові, дати народження, місця проживання тощо. Про такі зміни слід повідомляти протягом місяця з дня їх виникнення.

Перевірок поменшало…

Що загрожує тим, хто порушить чинні норми, записано у ст. 119 Податкового кодексу, згідно з якою за неподання або порушення порядку подання інформації для формування та ведення Державного реєстру фізичних осіб    платників податків накладається  штраф у розмірі 85 грн. За ті самі дії, вчинені тим платником податків, до якого протягом року  застосовували штраф за таке саме порушення, він викладе вже 170 грн.

За словами голови ДПС Віталія Захарченка,  у ІІІ кварталі кількість перевірок зменшили на 57%. Цьому сприяло використання ризикоорієнтованої системи відбору платників до перевірок. Результати не забарилися: з початку  року донараховано узгоджених податкових зобов’язань на суму 2,3 млрд грн, з яких уже понад 1,8 млрд сплачено до бюджету.

  Ми відійшли від планування перевірок за галузевим принципом, адже бачимо, де є втрати бюджету, аналізуємо діяльність підприємств,    наголосив очільник ДПС під час зустрічі з молдовськими колегами. — Тож до  національного плану перевірок потрапляють лише ті підприємства, які мають високі ризики несплати податків. Наше завдання – стимулювати суб’єкти господарювання до прозорої роботи, добровільного виконання свого конституційного обов’язку зі сплати податків.

…а їхня результативність зросла

Шкода, що наразі без суворого контролю не обійтися. Адже саме завдяки перевіркам з початку нинішнього року податкова служба вивела з тіні 75 тисяч «заробітчан». Підприємствам, які наймали працівників без офіційного укладання трудових договорів, донараховано майже 164 млн грн штрафних санкцій та податку на доходи фізичних осіб.

Як повідомив заступник голови ДПС Олександр Клименко, всього виявлено 53 тис. громадян, яких використовували без офіційного працевлаштування. Крім того, знайдено 22 тис. осіб, що займалися дрібним підприємництвом без будь-яких дозвільних документів. У тих випадках, коли викривалися численні порушення трудового та податкового законодавства, проти суб’єктів господарювання порушували кримінальні справи. Приміром, на Луганщині приватне підприємство без будь-якого оформлення трудових відносин винайняло дві будівельні бригади загальною кількістю 47 осіб, які зводили зерносховища, корівники та котеджі, отримуючи зарплату в «конвертах». Жодних бюджетних відрахувань з виплачуваних сум (майже 2 млн грн) до бюджету не провадилося. Директора підприємства притягнуто до кримінальної відповідальності.

Подібні порушення контролери виявили у Запорізькій області, на Херсонщині. Загалом з початку року за матеріалами перевірок щодо гарантій оплати праці податковою  порушено 103 кримінальні справи за ухилення від сплати податків, зборів (обов’язкових платежів). До інших правоохоронних органів направлено 597 матеріалів для вжиття відповідних заходів. За наслідками розгляду порушено 252 кримінальні справи (150 — за грубе порушення трудового законодавства, 69 — за фактами невиплати заробітної плати).

Щоправда, не до всіх порушників застосовують жорсткі засоби впливу. Дає результати й роз’яснювальна робота податкової служби з керівниками суб’єктів господарювання. За її наслідками 4,2 тис. підприємств погасили заборгованість із заробітної плати майже на 400 млн грн. Окрім цього, з початку року 33 тис. підприємств збільшили розмір заробітної плати. Передусім ті, що платили так звану мінімалку.

Допомагали податківцям дотиснути недобросовісних роботодавців інші органи виконавчої влади. Так, завдяки роботі тимчасових комісій при обласних адміністраціях ще 3,2 тис. підприємств розрахувалися зі своїми працівниками на 390 млн грн. Бюджет отримав 58,2 млн податку на доходи фізичних осіб, а 10 тис. роботодавців підвищили заробітки своїх працівників. Проте й тут не обійшлося без жорстких заходів: до прокуратури податківці передали матеріали на 2 тис. юридичних осіб, які мали довготривалу заборгованість перед своїми трудовими колективами, та 12 тис. матеріалів щодо підприємств, де надто низький рівень оплати праці.