ЗАКОНОТВОРЧІСТЬ

Новітні спекулянти поплатилися за невмотивоване здорожчання

Епопея з гречаною крупою, яка кудись раптово зникла й одразу почала дорожчати, тривала вельми довго. Врешті-решт продавців, які набили кишені надприбутками, таки наздогнала кара: Антимонопольний комітет оштрафував вісім підприємств за антиконкурентні узгоджені дії на 590 тис. грн.

По кишенях споживачів вдарила й змова, яка стосувалася забезпечення борошном хлібопекарських підприємств Києва. За вчинене порушення ПАТ «Київхліб», ПрАТ «Київмлин», ТОВ «Хліб столиці» оштрафовано кожне на 138 тис. грн, ТОВ «Торговий дім «Антаріс» і ТОВ «Агропромислова група «Південь» — кожне на 68 тис. грн.

 Аби на такі самі граблі не наступили фармацевти, Антимонопольний комітет рекомендував одинадцятьом вітчизняним виробникам та дев’ятьом дистриб’юторським компаніям утриматися від дій, що можуть призвести до економічно необ∂рунтованого підвищення цін або виникнення штучного дефіциту фармацевтичної продукції. Причому про результати розгляду рекомендацій учасники фармацевтичного ринку мають повідомити комітет у 15-денний термін. Для тих, кому попередження державних контролерів виявилося не надто зрозумілим, пояснення дала заступник голови АМКУ, державний уповноважений Лариса Колісник.

— З метою реалізації права громадян України на охорону здоров’я, — сказала вона, — держава забезпечує доступність найнеобхідніших лікарських засобів, зокрема й цінову. АМКУ розпочинає комплексне вивчення ринку лікарських засобів і надання рекомендацій щодо забезпечення цінової стабільності на ринку, особливо в період поширення та загострення сезонних інфекційних захворювань населення. Ми даємо можливість підприємствам переглянути складові, що формують ціну на лікарські засоби, визначитися, чи всі витрати, які закладені у вартість продукції, достатньо обгрунтовані.

Моніторинг цін на лікарські засоби проводили не перший рік. Нині АМКУ з’ясував, що з початку цього року ціни на окремі лікарські засоби зросли на 10–80%, однак підстав для такого здорожчання не знайшов. Тож і попередив основних суб’єктів ринку, передусім тих, які значно підвищували ціни на продукцію. У разі невиконання рекомендацій та порушення законодавства про захист економічної конкуренції комітет під час визначення розміру штрафу для порушника враховуватиме це як обтяжуючу обставину. Варто нагадати, що такі порушення тягнуть за собою відповідальність у вигляді штрафу до 10% доходу (виручки) суб’єкта господарювання від реалізації продукції за останній звітний рік.

У тому, що ігнорувати застереження державних контролерів не варто, переконалися в ТОВ «Рейнбо-ЛТД» (м. Київ), з якого Державна виконавча служба стягнула 500 тис. грн штрафу за порушення конкурентного законодавства. Напередодні Вищий господарський суд підтвердив законність застосування таких санкцій, залишивши в силі рішення Господарського суду міста Києва та Київського апеляційного господарського суду. ТОВ «Рейнбо-ЛТД» поплатилося за недобросовісну конкуренцію: компанія реалізовувала в Україні лікарський засіб «ДОЛАР» індійського виробництва в упаковці, що імітувала оформлення упаковки знеболювального препарату «ДОЛАРЕН» іншого індійського виробника.

У ще більшу суму обійшлася оманлива реклама ТОВ «Поштовий магазин», яке Антимонопольний комітет оштрафував на 1 млн 681 тис. грн. Товариство розмістило у друкованих виданнях рекламу: «300 000 гривень ЗА ОДНЕ СЛОВО»; «відгадайте закодоване на малюнку слово і… ВИГРАЙТЕ 300 000 ГРН». Насправді ж у такий спосіб «Поштовий магазин» лише зібрав адреси громадян з метою залучення їх у свої клієнти. Потім на адреси розіслав листи про гарантовану можливість виграшу головного (автомобіль або 150 тис. грн) та додаткових призів за умови замовлення продукції зі свого каталогу, які у кілька разів перевищували середню вартість аналогічних товарів у торговельних мережах. При цьому внаслідок специфічного викладу інформації у споживача складалося враження, що саме він — переможець розіграшу. Насправді ж йому гарантували тільки право на участь в акції.

— Антимонопольний комітет не дозволить нікому наживатися на довірі громадян, — заявив перший заступник голови комітету Рафаель Кузьмін. — На черзі — всі ті підприємства, що вперто дотримуються принципу недобросовісності та будують свій бізнес на обмані людей.

Серед них не лише ті, хто поширює оманливу рекламу, а й тіньовики, які підробляють товари, створюючи недобросовісну конкуренцію. На нечесних виробників чекатиме відповідальність аж до кримінальної включно. Насамперед ідеться про якість продуктів харчування.