ПРАВИЛА

Уже два тижні країна живе за новим Законом  «Про громадські організації»

Англійці, які впродовж кількох століть вибудовували свою державу, примудрилися навіть за фактичної відсутності повноцінної конституції утвердити у своєму суспільстві непорушну повагу до законів, яких і донині дотримуються члени королівської сім’ї, міністри тамтешнього уряду і рядові громадяни. Тому вони мають право говорити, що демократія по-британському — це правління більшості, яка поважає права меншості.

Чинний до кінця грудня 2012-го вітчизняний Закон «Про об’єднання», ухвалений  20 років тому, переважно ототожнював ще  радянські норми  кінця 1990-х. І це свого часу дало підстави Європейському суду з прав людини визнати цей вердикт таким, що грубо порушує права українців на об’єднання, закріплює дискримінаційну процедуру такого об’єднання та його легалізацію, не дозволяє залучати волонтерів, як це має місце у всьому демократичному світі, тощо.

Законопроект, розроблений йому на зміну наприкінці 2010-го,  в травні 2011-го року пройшов перше читання, і після тривалих дебатів у парламентських стінах та громадських обговорень став повноцінним законом  у березні 2012-го, а чинності набув лише тепер, із 1 січня нового, 2013 року.

Тож відтепер громадські організації можуть об’єднувати нас, громадян, для здійснення і захисту будь-яких прав та свобод, задоволення громадських та інших законних інтересів. Щоправда, законодавець дозволив їм лише  захист інтересів членів таких  організацій, водночас зазначивши:  членство може бути без фіксації, тобто навіть без відповідного мандата.

Мінімальна кількість засновників громадської організації, яка за бажанням діятиме на території всієї країни, — дві особи: раніше для цього треба було щонайменше 42 осередки у всіх регіонах.  Громадські спілки  нині можуть об’єднати будь-яких юридичних осіб приватного права (тобто бути створеними за ініціативою приватних осіб), а не за розпорядженням державних структур чи органів місцевого самоврядування.

Важлива демократична процедура нового закону — скасування колишніх повноважень органів юстиції з контролю за відповідністю діяльності громадських організацій до їхніх статутів. Ще одна європейська норма вимагає, щоб статути таких організацій обов’язково  містили порядок оскарження їхніми членами  ухвал, дій чи бездіяльності органів управління  — господарські суди такі скарги не розглядатимуть.

Як завважила в середу на брифінгу радник Президента — керівник головного управління Адміністрації Президента України з питань конституційно-правової модернізації Марина Ставнійчук, керівництво держави сподівається, що  завдяки набранню чинності нового закону з 1 січня цього року зросте активність і збільшиться кількість вітчизняних громадських організацій. Цьому, за її словами,  значною мірою сприятиме спрощення процедури реєстрації та розширення можливості їхньої діяльності. До речі, спеціальна моніторингова група відстежуватиме та аналізуватиме ймовірні проблеми з реалізацією нового законодавства і розроблятиме пропозиції з їх усунення.

З-поміж кількох рудиментів радянського зразка в  новому документі залишилося, приміром, право органів юстиції відмовляти у визнанні рішення громадської організації про саморозпуск. Не зайве також згадати, що виконання чинного закону вимагає ухвалення поправок майже до 200 інших законодавчих актів.

«З початку 2013 року за новим порядком уже зареєстровано дві громадські організації, причім строк їхньої реєстрації не перевищував передбачених законом семи днів. У відповідних органах перебуває ще низка заяв на реєстрацію».

Радник Президента — керівник головного управління Адміністрації Президента України Марина СТАВНІЙЧУК