Кому з нас не доводилося бачити автобус із написами «Нерегулярні перевезення»? Мабуть, багато хто сам користувався цими послугами. Адже досить часто проїзд у таких автобусах дешевший, та й відстані вони долають значно швидше, майже не роблячи зупинок. Тож нічого поганого у цьому зазвичай не вбачаємо. Але це тільки за умови, що безпека руху нас не надто турбує. Сідаємо у переобладнаний з вантажного пасажирський мікроавтобус,  не зважаємо, хто за кермом та в якому він стані. І лише тоді, коли стається аварія, жахаємося її наслідків.

За такої ситуації «ліві» транспортні засоби перевозять пасажирів чи не регулярніше, ніж узаконені рейсові. І це при тому, що обласні державні адміністрації мають усі правові механізми для координації дій контролюючих органів та всі правові механізми для виведення з ринку перевізників, що здійснюють регулярні перевезення під виглядом регулярних спеціальних, нерегулярних та перевезень для власних потреб. Принаймні так стверджують у Мінінфраструктури, посилаючись на удосконалення власними зусиллями нормативно-правової бази у сфері організації пасажирських автоперевезень.

— Торік, — наголосив на відеоконференції з чотирма регіонами начальник відділу внутрішніх перевезень департаменту автомобільного транспорту міністерства Володимир Балін, — ми ухвалили, і вони вже набрали чинності, новий Порядок ведення реєстру автобусних маршрутів та Порядок організації пасажирських перевезень. Також спростили паспорт автобусного маршруту, внесли зміни до наказу, яким регулюються відносини перевізників з автостанціями, і змінили форму дозволу на перевезення на міжобласних маршрутах.

У відомстві переконані, що цим створено привабливі умови для роботи автоперевізників у правовому полі. Мовляв, якщо місцеві органи виконавчої влади та  органи місцевого самоврядування вестимуть реєстри автобусних маршрутів, це дасть змогу відстежувати реальний пасажиропотік, згідно з яким можна формувати, тобто відкривати, закривати чи змінювати, розклад руху на тому чи тому маршруті. 

Наявністю ліцензії у водія таки варто поцікавитися. Фото Oлександра ЛЕПЕТУХИ

Окрім того, у міністерстві сподіваються, що Верховна Рада у першому кварталі цього року таки схвалить довгоочікуваний законопроект «Про автомобільний транспорт». Передбачається, що він значно посилить вимоги до перевізників.

— Нова редакція, — переконаний Володимир Балін, —  містить чіткі визначення регулярних, нерегулярних спеціальних, нерегулярних та перевезень для власних потреб. Там також посилено відповідальність перевізників, а саме: значно зростуть штрафні санкції до порушників автотранспортного законодавства.

Та й це ще не все. У профільному відомстві  пропонують внести до Адміністративного кодексу низку нових покарань. Приміром, якщо у перевізника немає дозвільних документів, то під час першої перевірки на нього накладають  штраф і карають оплатним вилученням транспортного засобу. При повторному порушенні штраф буде ще більший, а автобус конфіскують. Мовляв, якщо цих правил дотримуватися, то при злагодженій роботі всіх учасників процесу організації перевезень можна створити здорову конкуренцію  на ринку й гарантувати безпеку пасажирам.

А що саме так може бути, сумніватися не доводиться, вважає керівник департаменту. На підтвердження сказаному наводить приклад ефективної співпраці у Харківській, Львівській, Одеській та Дніпропетровській областях, де нині вже немає замаскованих під нерегулярні масових перевезень.

 Однак це скоріше виняток, а не правило. Адже за оцінками експертів, нині в Україні майже третина пасажирських автомобільних перевезень здійснюється поза правовим полем. Зокрема не все гаразд на цьому ринку в Полтавській, Рівненській, Сумській, Черкаській, Чернігівській областях. Тож Мінінфраструктури разом з місцевими органами влади цих областей напрацьовує спільні  плани дій з виведення недобросовісних перевізників із ринку. Наскільки успішною буде така взаємодія, покаже час.