Наприкінці вересня Рада національної безпеки та оборони України на рік заборонила 29-ти російським авіакомпаніям здійснювати рейси в українському напрямку. А також всі транзитні перельоти через нашу територію,  якщо на борту літаків є товари військового чи подвійного призначення, жива військова сила. Як відомо дотепер через наш повітряний простір російські авіакомпанії доставляли зброю у Сирію, здійснювали незаконні польоти до анексованого Криму та через заборонені зони. Вони мали сплатити 700 мільйонів гривень штрафів Держ авіаслужбі.

Відповідь Москви не забарилася. Росавіація повідомила про заборону з 25 жовтня літати у Російську Федерацію українським авіаперевізникам. Натомість Державіа служба вдалася до контрзаходів, запровадивши повну заборону польотів в Україну російським компаніям — навіть тим, що раніше не потрапили під санкції. При цьому зауважила, що готова скасувати своє останнє рішення, якщо Росавіація «не рубатиме» крила українським перевізникам.

Пасажири літатимуть у Росію з пересадкою. Фото Володимира ЗAЇКИ

Втрати будуть, але не критичні

Експерти називають це рішення політичним, але правильним і очевидним в умовах війни. «З огляду на те, що у нас війна, спочатку йдуть політичні рішення, а потім — економічні резони. Це рано чи пізно мало статися. Було б дуже дивно, якби Україна і надалі робила вигляд, що нічого не сталось і у нас сталі відносини», — зауважив у коментарі «УК» екс-міністр транспорту (2007—2009 рр.) Йосип Вінський.

На його думку, від закриття авіасполучення між Україною та Росією насамперед втратять російські компанії, які здійснювали левову частку перевезень у Росію. Безумовно, втратять і наші, зокрема Міжнародні авіалінії України (МАУ). «Але нічого критичного ні для Росії, ні для України у цьому немає, — переконаний Йосип Вінський. — Адже частка авіації у структурі пасажирських перевезень становить менше 0,5%, а напрямок Росії в частині авіаперевезень — близько 10%», — пояснив екс-міністр, додавши, що відтепер на Москву літатимуть переважно через Мінськ. Бо по-перше, це найкоротший транзитний шлях, а по-друге, Лукашенко вже висловив готовність поставити під це додаткові літаки.

«Україна завжди могла домовитися щодо перевезень із білорусами і  ніколи з Росією, — нагадав екс-міністр. — З останньою у нас завжди були проблеми — і з залізничними, і з автомобільними, і з авіаперевезеннями», — нагадав він, прогнозуючи можливість повного відкриття неба між країнами-сусідками лише після стабілізації їхніх політичних відносин.

Переорієнтація на інші хаби

Не бачать великої проблеми у закритті авіасполучення між Україною та Росією й у Мінінфраструктури та головний редактор авіаційного пор талу «Авіабіз» Богдан Долінце. За їхніми даними, більшість пасажирів, які летіли у російському напрямку, були транзитними і пересідали у Москві та інших містах Росії на літаки дальнього сполучення. Після закриття авіасполучення з Росією вони робитимуть пересадку в інших хабах, зокрема в Ризі, Європі, Стамбулі. А ті, хто літав безпосередньо у Росію та Москву, користуватимуться стиковочними рейсами з пересадкою у Кишиневі, Мінську, Ризі, Стамбулі. Це буде не набагато дорожче, але довше на годину-півтори, переконані у Мінінфра структури. Якщо ж матимуть вільний час, то зможуть поїхати одним із 15 потягів, які курсують у російському напрямку. Водночас за майже місяць дії часткових санкцій у Мінінфраструктури не помітили збільшення пасажиропотоку в бік Росії залізничним транспортом.

«Нині на ринку авіаперевезень активізувалися транзитні перельоти, зокрема новими гравцями. Приміром, з’явилися додаткові рейси з Одеси в Кишинів і з Кишинева в Москву. Активізувалась білоруська «Білавіа», яка запустила рейси з Мінська. Чимало компаній, зокрема МАУ, рекомендують летіти у Москву через Мінськ, пропонуючи квитки зі зниженою ціною», — розповів експерт Богдан Долінце. Водночас, за його словами, це тимчасовий захід. Згодом через певні фактори авіаперевізники змушені будуть підняти ціни на стиковочні рейси на 20—30%, транзитні — на 50%, припускає він.

На думку експерта, закриття неба з Росією у далекій перспективі може зіграти на руку українським компаніям, які заберуть на себе дальні напрямки, приміром, у Штати й Азію. «У короткостроковій перспективі авіакомпанії втратять, а в довгостроковій — можуть виграти», — переконаний він.

Президент МАУ Юрій Мірошников оцінює втрати компанії через закриття авіасполучення у шість мільйонів доларів. Нині МАУ планує збільшити кількість польотів у Мінськ — із одного до двох рейсів у день.  Щодо звичайних пасажирів, які часто літають в Москву у відрядження, то вони поки дещо розгублені. «Днями довелося летіти в Москву через Стамбул. Це нонсенс. Втратила час і гроші», — поскаржилася знайома у Фейсбуці.

Тож поки діють санкції, пасажирам потрібно шукати нові зручні маршрути у потрібному напрямку, а авіакомпаніям — розробити і запустити додаткові стиковочні й транзитні рейси, зручні та дешеві, які б не били по гаманцю пасажирів і були прийнятні за часом.

ДОВІДКА «УК»

За перше півріччя 2015 року з України в Росію і в зворотному напрямку літали 657 тисяч пасажирів. Із них 187 тисяч скористалися послугами українських авіакомпаній (МАУ, «Дніпро авіа» і «Мотор Січ»), решта — переважно російських перевізників.