«Сподіваюся, що до середини червня буде завершено оцінку активів Укрзалізниці компанією «Делойт», яку підтвердить Фонд держмайна, і ми зможемо розпочати формування балансу нового акціонерного товариства. Думаю, до початку вересня матимемо компанію — Публічне акціонерне товариство (ПАТ) «Укрзалізниця», — повідомив міністр інфраструктури Андрій Пивоварський. 

На обіцяне чекають три роки

Підписаний 15 березня 2012 року Закон «Про особливості створення державного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування» створив необхідну  основу для початку реформ у цій галузі.

Чому ж його виконання за ці три роки так і не втілили в життя? Експерти галузі вважають, що це питання лежить суто в політичній площині і залежить від волі керівника країни. І нині, в епоху бурхливих змін, такий час настав.

Так, ПАТ «Українська залізниця», 100% акцій якого закріплено в держвласності, створять на базі однойменного держпідприємства (ДП). До нього також увійдуть понад 50 підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, що реорганізують шляхом злиття. До переліку підприємств, на базі яких утворюється ПАТ, увійшли шість залізниць, вагоноремонтні заводи, залізничні держпідприємства, проектно-вишукувальні інститути залізничного транспорту, низка проектно-конструкторсько-технологічних бюро.

Що ж таке акціонування дасть самій галузі й пасажирам? Адже останні вже давно чекають на них.

Одразу зазначимо: експерти впевнені, що через збитковість пасажирських перевезень ціни на залізничні квитки не стануть нижчими. Проте якість обслуговування й безпека на найпопулярнішому виді транспорту стануть значно вищими.

За умови прозорості роботи інвестиції спрямують на заміну рухомого складу європейського типу. Чимало коштів вкладатимуть у вокзальну інфраструктуру, яку також оновлюватимуть.

Докорінні зміни, пов’язані з акціонуванням підприємства, призведуть до певного скорочення персоналу. Нині ж у структурі працює 300 тисяч робітників. Нове керівництво має подбати про зайнятість вивільнених людей.

Старі локомотиви завдяки інвестиціям замінять сучасними. Фото з сайту torange.ru

Врахували досвід сусідів

«Укрзалізниця має дві мети. Перша — продовження активної роботи з інвесторами щодо інвестування у галузь. Друга — наведення  суцільного порядку на всіх щаблях. Так, у процесі корпоратизації буде створено чітку вертикальну структуру компанії (нині в ній шість юросіб, управління якими здійснює ДП)», — сказав «УК» експерт Центру транспортних стратегій Дмитро Ягелло.

У Центрі транспортних стратегій вважають, що в процесі акціонування ДП доцільно використати російський та польський досвіди. Реформа української залізниці в першу чергу грунтувалася на принципах докорінних змін у ВАТ «Російські залізниці». Проте потрібно враховувати й тамтешні негативні процеси. Наприклад, в РФ усі вагони передали приватним гравцям, внаслідок чого впала ефективність диспетчеризації, зросли оборотність і дефіцит вагонів. Зрозуміло, це не додало комфорту для пасажирів. 

У Польщі до початку реформування залізниці перебували у подібному стані з нашим ще не акціонованим підприємством. Нині вантажна залізнична компанія цієї країни — PKP Cargo — другий за оборотом перевізник Європи,  2013 року успішно дебютувала на Варшавській фондовій біржі.

Є сподівання, що акціонування нашої Укрзалізниці сприятиме її прозорості й закінченню корпоративних чвар, і гидке каченя перетвориться на прекрасного лебедя. Щодо питання, чи торгуватимуть акціями ПАТ на українських фондових біржах, то поки що про приватизацію підприємства не йдеться, його цінні папери будуть у держвласності і не потраплять у відкритий доступ на фондовий ринок. У разі проведення приватизації якогось пакета акцій  фізособи та юрособи зможуть їх придбати.

КОМПЕТЕНТНО

Консолідація знизить адмінвитрати

Андрій БЕСПЯТОВ,
керуючий директор, глава аналітичного
департаменту інвестиційної
компанії Dragon Capital:

— Зараз розрізнена структура Укрзалізниці заважає оперативно приймати рішення з управління підприємством. Кожна з шести залізниць проводить свою фінансову й інші політики, що істотно ускладнює менеджмент цієї критично важливої для держави компанії, зокрема й вироблення стратегії, залучення фінансування тощо.

По суті це штучні утворення. Крім того, на тлі економічної кризи було б правильно навести лад у державних компаніях, зокрема за видатками. Укрзалізниця — найбільший роботодавець у країні. Держава не повинна утримувати величезний штат адміністративного персоналу як на рівні окремих підрозділів, так і на рівні компанії. А консолідація всіх підприємств в одне дасть змогу значно знизити витрати на адміністративний персонал.