Державна інспекція з безпеки на морському та річковому транспорті (Укрморрічінспекція, інспекція) здійснюватиме реєстрацію, перереєстрацію маломірних (малих) суден, видачу посвідчень судноводія маломірного судна не в центральному апараті в Києві, а в регіонах. Про це голова Укрморрічінспекції Павло Буланович повідомив на брифінгу в Кабінеті Міністрів. 

Першочерговим завданням в Укрморрічінспекції нині визначають поліпшення взаємодії її міжрегіональних територіальних органів та центрального апарату, максимальну передачу функцій на місця. В рамках децентралізації з дев’яти терорганів інспекції залишиться сім. При цьому кількість спеціалістів у них збільшиться за рахунок скорочення центрального апарату.

Штрафи підвищать

За п’ять місяців цього року, за даними інспекції, сталося сім аварійних пригод на морському і річковому транспорті, що майже вполовину менше, ніж за аналогічний період минулого року (шість людей загинуло і одна людина постраждала). За словами заступника голови інспекції Миколи Севиріна, основними причинами аварій є нехтування елементарними правилами безпеки тими, хто стоїть за штурвалом (наприклад виходять на воду без рятувальних жилетів). Чомусь у людей складається враження, що можна ставати за кермо плавзасобу і у стані алкогольного сп’яніння, бо ніхто цього не бачить.

Укрморрічінспекція планує сконцентруватися на зниженні рівня аварійності. З цією метою напередодні масового літнього відпочинку на морях, річках і озерах представники цієї структури активізують інформаційно-роз’яснювальну роботу серед громадян, щоб ті відповідальніше ставилися до виконання правил безпеки на воді. Фахівці вважають, що дотриманню цих правил сприятимуть збільшення розмірів штрафів за порушення вимог безпеки судноплавства в 10—20 разів.

«Можливо, це і непопулярний крок, але ми підготували зміни до адміністративного кодексу про істотне збільшення санкцій за порушення вимог безпеки судноплавства. Якщо раніше максимальний штраф становив 85 гривень, то тепер він збільшиться до 850—1700 гривень з позбавленням права керування плаваючим засобом, і можливим його вилученням (але тільки після того, як буде виписаний порядок такого вилучення)», — уточнив очільник інспекції Павло Буланович.

Також інспекція пропонує за використання незареєстрованих плавзасобів збільшити штрафи до 1700 гривень. Крім того, буде внесено зміни до одного з наказів Мініфраструктури в частині фіксації порушень. Інспектор здійснюватиме обов’язкову фотофіксацію саме на цифрові носії, а не на «плівкові». «Фотофіксація порушень повинна бути обов’язковою, адже це один з прямих доказів для проведення розслідування за обставинами», — каже він.

В Укрморрічінспекції сподіваються, що після підвищення штрафів громадяни відповідальніше  ставитимуться до виконання правил безпеки на воді. Фото Oлександра ЛЕПЕТУХИ

Не всі плавзасоби реєструватимуть

Укрморрічінспекція планує скасувати реєстрацію плавзасобів довжиною до 4,5 метра і суден із двигунами потужністю до 5 кінських сил (гумові човни, самохідні плавзасоби). Передбачено також зменшити кількість необхідних документів для проходження процедури реєстрації.

За словами Павла Булановича, нині для отримання документів на право керування маломірними судами охочі проходять навчання, перевірку знань за місцем проживання, потім документи пересилають до Києва, де їх обробляють, виписують документ на право керування і відправляють назад.

Цей тривалий механізм інспекція планує «перемістити» на місця. Таку ініціативу вже схвалено Мінінфраструктури, яке також підтримало ідею скасування щорічного техогляду плавзасобів з потужністю до 5 кінських сил, власники яких не займаються господарською діяльністю.

Окупація б’є по безпеці

Укрморрічінспекція підготувала проект постанови Кабінету Міністрів України, яким пропонує тимчасово закрити п’ять кримських портів та терміналів, що проводять вантажно-розвантажувальні операції, через неможливість гарантування безпеки судноплавства на території Криму. Зазначений проект розпорядження проходить процес узгодження і найближчим часом варто очікувати його появи.

Нагадаємо, що Україна в травні цього року повідомила Міжнародну морську організацію (IMO) про неможливість забезпечення належного рівня безпеки судноплавства та дотримання міжнародних зобов’язань, що випливають з необхідності збереження людського життя на морі, пошуку, порятунку в портах Євпаторія, Керч, Севастополь, Феодосія та Ялта. Таке рішення зумовлене неможливістю здійснення нашою країною взятих на себе міжнародних зобов’язань у сфері забезпечення безпеки мореплавства, збереження людського життя на морі, пошуку і порятунку в акваторії кримських портів, які вийшли з-під фактичного управління і контролю Мініфраструктури через окупацію території півострова.

ДОВІДКА «УК»

За даними Укрморрічінспекції, за 5 місяців 2010 року (до створення цього органу) в Україні на морському та річковому транспорті було зафіксовано 44 аварійні пригоди, за аналогічний період у 2011-му — 29, у 2012-му — 19, а торік — 13.