Ще ніхто не знає, скільки вихідних матимемо на зимові свята, а Укрзалізниця вже майже тиждень активно реалізує квитки на новорічно-різдвяні канікули. Однак ті, хто поспішив придбати проїзні документи, з неприємністю констатували, що вартість проїзду зросла. І, мовляв, цього разу без жодних попереджень.

Попередили і не раз, поспішив відповісти на ще не поставлене запитання на спеціально зібраній прес-конференції заступник генерального директора Укр?залізниці Павло Чекалов. Він нагадав, що ще у березні 2012 року був підписаний наказ про гнучке регулювання тарифів за календарними періодами. Згідно з цим документом вартість квитків у різний час залежить від величини так званого коефіцієнта. Найвищим (1,1) він буває у передноворіччя — з 25 по 30 грудня. Якщо до цього додати ще й надбавку по днях тижня, то і виходить здорожчання, яке так роздратувало пасажирів.

Можливо, їх заспокоїть факт, що така практика — не українське ноу-хау, а світовий досвід. До того ж Укр?залізниця, застосовуючи високий коефіцієнт під час пікових перевезень, не збагачується, а завдяки цьому лише доводить  середній коефіцієнт упродовж року до одиниці.

Треба ж було їй заробити кошти, щоб мобілізувати для потреб пасажирів весь придатний до зимових перевезень парк вагонів: 3521 — у цілорічних поїздах і 510 — для формування 30 додаткових складів. З таким потенціалом проблем не повинно бути.

— Квитків вистачить на всіх бажаючих, — запевнив журналістів Павло Чекалов. — Можливо, не на той поїзд, але в потрібному напрямку пасажири обов’язково поїдуть. У період наймасовіших перевезень (з 26 по 30 грудня) в середньому за добу їм пропонуватимуть понад 126 тисяч місць у всі регіони України. Найбільше у західному напрямку — майже 18 тисяч.

І щоб ні в кого не виникло жодних сумнівів щодо спроможності перевізника, додав: для осінньо-зимових перевезень 2013—2014 років залізниця підготувала 4031 вагон, з яких 3128 обладнані системою електроопалення, решту обігріватимуть вугіллям.

Усі цілорічні графікові поїзди у дні пікових перевезень будуть поповнені до максимально допустимої схеми. Йдеться передусім про ті 26, які курсуватимуть у західному напрямку, де навіть скасовано повагонний продаж квитків, а також про 19 — на кримському, по 11 — на одеському і донецькому, 13 — на харківському.

Якщо й цього буде замало, виручити мають додаткові потяги. Їх уже призначили 13, а за потреби можуть мобілізувати всі 30. Наразі найбільше поїздів (8), де пасажирам запропонують 84 970 місць, спрямують все в тому ж найпопулярнішому західному напрямку. Реалізацію квитків на додаткові потяги відкриють після того, як усі графікові будуть заповнені.

Станом на 18 листопада продаж на 5 пар додаткових поїздів уже розпочався. Щоб відправити таку кількість рухомого складу, доведеться зробити інтенсивнішим графік руху. Якщо в середньому за добу зі станції «Київ-Пасажирський» поїзди відправлялися з інтервалом 14 хвилин, то в пікові години вони відходитимуть кожні 7 хвилин.

Подбав перевізник і про те, щоб квитки не скуповували спекулянти. Заради цього змінили систему резервування через Інтернет. Як і раніше, одна особа може замовити 9 квитків, однак час їх викупу скорочено до однієї доби. До того ж якщо імена пасажирів при замовленні та викупі квитків не збігатимуться, проїзних документів не оформлять.

На жаль, наразі скористатися послугами Інтернету не можуть студенти. Причина — фіктивні студентські квитки, які масово використовувалися при оформленні проїзних документів. Однак з 1 липня 2014 року заборону знімуть. До цього часу Міністерство освіти і науки має надати Укрзалізниці реальну базу даних.

Щодо електронних проїзних документів, які дають змогу сідати у вагон без обміну роздруківки на квиток, то Укрзалізниця постійно збільшує перелік таких поїздів. Окрім потягів Інтерсіті+, цей порядок уже чинний для шести нічних, у листопаді до них додасться ще 15.