Експлуатаційні показники роботи залізниць торік поліпшилися. А це означає, що вагони та локомотиви стали використовувати ефективніше. Як повідомили в Державній адміністрації залізничного транспорту, перевізник, аби  забезпечити в повному обсязі  перевезення пасажирів та вантажів, прагне максимально ефективно використовувати рухомий склад, який через значну зношеність постійно скорочується.

Запасні колії рятують лише тимчасово.Фото Oлександра ЛЕПЕТУХИ

Інтенсивна експлуатація

Ось яка ситуація склалася на ринку вантажних перевезень за підсумками минулого року: середньодобова продуктивність локомотивного парку становила 1424 тисячі тонно-кілометрів (на 4% більше від планового), середньодобове навантаження на залізницях — 1,034 мільйона тонн, або 98,5% планового показника. При цьому обіг вантажного вагона пришвидшився і становив 7,54 доби (106,4% планового завдання).

Усе це дало змогу більш ніж на 2 години зменшити середній час користування вагонами на під’їзних коліях промислових підприємств. Позитивних змін вдалося досягти збільшенням пропускної спроможності інфраструктури у напрямку морських портів. Упродовж 2013 року залізничники відчутно розвинули залізничну інфраструктуру  припортових станцій та збільшили пропускну спроможність залізничних підходів до портів Азово-Чорноморського басейну.

Якщо говорити про конкретні роботи, то це укладання на деяких дільницях других колій, їхня електрифікація, реконструкція пристроїв сигналізації, автоматизації та блокування. На ці роботи витратили понад 39 мільйонів гривень, з яких власні кошти залізниць становлять 29,35 мільйона. Ще майже 10 мільйонів вклали інвестори. Зокрема за їхні кошти виконано  роботи  з  будівництва  роз’їзду  дільниці  Чорноморська — Берегова, що дало змогу збільшити пропускну спроможність цієї дільниці з 32 до 44 пар поїздів на добу. Аби зрозуміти важливість зробленого, варто нагадати, що ділянка Чорноморська — Берегова Одеської залізниці — єдиний залізничний підхід до порту Южного, на який припадає весь обсяг вантажів, який перевозять до порту залізницею.

 

Модернізація власним коштом

І це не єдине досягнення Одеської залізниці. Торік власним коштом вона завершила модернізацію електричної централізації (ЕЦ) з  реконструкцією колійного розвитку станції Олександрівка  та  модернізації  ЕЦ станції Трикратне. Мабуть, це мало про що скаже нефахівцеві. Однак якщо переказати це доступною мовою, то така модернізація сприяє вдосконаленню перевезень, підвищенню пропускної та переробної спроможності станції, а також рівня безпеки руху поїздів і умов праці залізничників.

Скажімо, реконструкція станції Трикратне дасть змогу збільшити пропускну спроможність напрямку Знам’янка — Помічна — Колосівка — Одеса-Сортувальна. Тут варто зазначити, що, крім реконструкції пристроїв контактної мережі та електропостачання, завершили першу модернізацію колійного розвитку станції Трикратне. А це сім комплектів стрілочних переводів,  реконструкції другої головної колії та дільниць примикання до перегонів, укладення шостої станційної колії та побудова вздовж неї платформи.

Триває розроблення проекту електрифікації дільниці Долинська — Миколаїв та дільниці Миколаїв — Колосівка  завдовжки 253 км. Це дасть змогу створити паралельний напрямок для пасажирських поїздів на Крим і забезпечить безперебійне перевезення вантажів до портів Миколаївського та Одеського регіонів. Матиме зиск і сама залізниця: переведення напрямку на електротягу зменшить витрати на паливо у 3,7 раза.

Усі ці заходи реалізовували в рамках галузевої програми комплексного розвитку залізничної інфраструктури портових переробних комплексів, припортових станцій та підходів до них. Програма розрахована до 2015 року, однак вже нині є певні результати. За даними головного управління перевезень Укрзалізниці, за  перший місяць 2014 року навантаження збільшилися на понад 3%  порівняно з аналогічним періодом 2013-го.

На ситуацію може істотно вплинути й оновлення локомотивного парку, амортизація якого нині сягає майже 90%. За словами міністра інфраструктури Володимира Козака, в 2014-му Укрзалізниця планує придбати 59 вантажних електровозів, що більше, ніж було придбано за весь час існування транспортного відомства.

Важливо, що більшість електровозів будуть вітчизняного виробництва. Їх виготовлять на Луганськтепловозі. Щоправда, локалізація виробництва у 2014 році становитиме лише 30—40%. Зате вже наступного року вона має досягти  майже 80%. Окрім того, залізничники продовжать роботу щодо організації виробництва у Запоріжжі сучасних електровозів спільно із компанією «Skoda transportation a.s.».

У цьогорічних планах Укрзалізниці є й розширення вагонного парку. Планують придбати близько двох тисяч вантажних вагонів та  напіввагонів, а також 16 колійних машин. Усю техніку закуповуватимуть за власні кошти перевізника, кредитні запозичення та на умовах фінансового лізингу.