Нинішній ваговий контроль наших доріг, покликаний захищати їх від пошкоджень, завданих перевантаженими автівками, створює  корупційну нішу для змови між працівниками різних служб, інспекцій, держорганів. Вони не перешкоджають пересуванню дорогами машин-порушників, тому хочемо взяти на озброєння досвід польських колег, які використовують в аналогічній службі мобільні пересувні вантажні комплекси. Це воєнізована служба, яка перевіряє не лише перевантаження, а й безпеку вантажу. Про це у комунікативному центрі уряду повідомив в. о. міністра інфраструктури України Олександр Малін. За його словами, в Україні скористаються досвідом Ізраїлю, який живе у стані постійної терористичної загрози, а також досвідом американської берегової охорони.

Цю новацію запровадить новостворений орган — Державна служба України з безпеки на транспорті. Вона з’явиться згідно з постановою Кабінету Міністрів від 10 вересня цього року №442  «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади». Згідно з цим документом, зокрема буде створено Державну службу України з безпеки на транспорті,  реорганізовану шляхом злиття Державної інспекції з безпеки на морському та річковому транспорті та Державної інспекції з безпеки на наземному транспорті. Новоствореній службі буде підпорядкована і Державна спеціальна служба транспорту. Вона виконує спеціальні завдання — інженерно-саперні, військово-інженерно-будівельні й завдання, пов’язані з охороною  інфраструктури транспорту. Саме остання деталь визначатиме нову політику, що стосуватиметься безпеки на транспорті.

Вантаж  старих схем

Нині, за неофіційними даними, за пересування перевантажених лісовозів, наприклад на Львівщині, на вагових комплексах водії платять по 600—800 гривень. З огляду на те, що цього року Укравтодор профінансували на 24% критичного мінімуму за останні 10 років, то за наявності таких порушень складно від нього вимагати належного стану доріг. На думку Олександра Маліна, оскільки нинішні державні норми з будівництва автомобільних доріг загального користування розраховані на те, що повна маса автомобіля, який рухається ними, не може перевищувати 38—40 тонн (за нормами ЄС), то потрібно дотримуватися норм перевезень вантажу (детальніше на http://pvl-group.com.ua/ ). А якщо хочемо возити по 70 тонн, слід змінювати державно-будівельні норми і будувати кожну дорогу як злітно-посадкову смугу в аеропортах з необмеженим навантаженням. Але тоді значно зросте собівартість будівництва доріг.

Як пояснив в. о. міністра інфраструктури, раніше безпека на транспорті складалася з наглядово-контрольних перевірочних елементів, які насправді мали часто корупційний зміст. Вони були формальними стосовно взятих Україною міжнародних зобов’язань у сфері безпеки на транспорті й тому мали сумнівну практичну користь. Пріоритетним завданням у сфері безпеки на транспорті у зв’язку з тим, що змінилася ситуація в країні та навколо неї через появу диверсійно-терористичної загрози втручання в роботу підприємств і комунікацій сфери транспорту, найважливішим завданням тепер є захист та інженерно-воєнне прикриття значимих об’єктів транспортної інфраструктури, а також захист громадян від терористичної загрози у місцях масового скупчення на транспортних вузлах.

Ревізія повноважень

Звичайно, інспекційні й контрольні функції, які Україна відповідно до чинного законодавства має виконувати за міжнародними зобов’язаннями, вводять у завдання нової служби. «Ми докладаємо зусиль, щоб ці зобов’язання скоротити. Наприклад, частково вивели і продовжуємо виводити велику частину маломірного флоту з-під контролю та нагляду державних органів. Це саме стосується і баз-стоянок такого флоту. Якщо на місцевого значення річці є дві палиці, до яких прив’язані два човни (так звана база стоянки маломірного флоту), то контролювати і наглядати за безпекою мають органи місцевого самоврядування і місцевий підрозділ служби з надзвичайних ситуацій», — зазначив Олександр Малін.

«Спрощення всієї системи нагляду та контролю за маломірними судами актуальне. Давно назріла передача органам місцевого самоврядування функції регулювання цих питань (все, що стосується баз стоянки маломірних суден)», — погоджується з пропозицією Міністерства інфраструктури  представник громадської ради при  Укрморрічінспекції Олександр Щипцов. 

Контрольно-наглядові функції реорганізованих органів переглянуть.  Зокрема, у зв’язку з корпоратизацією Укрзалізниці, в результаті якої вона перестане бути адміністрацією залізничного комплексу, а стане публічним акціонерним товариством, вона втратить право мати воєнізовану охорону. Тому ці функції на стратегічних залізничних вузлах і гарантування безпеки перевезень теж перейдуть до Держслужби України з безпеки на транспорті.  Належної уваги потребує і група стратегічних об’єктів інфраструктури. До них зокрема належать залізничні й автомобільні мости державного значення, шлюзи Дніпровського каскаду. Мінінфраструктури не чекає реорганізації, а вже сьогодні проводить необхідну роботу.

КОМПЕТЕНТНО

Олександр КАВА, 
член експертної ради при Мінінфраструктури:

— Створення нової інспекції дасть змогу координувати безпеку в усіх видах транспорту і забезпечити найкомфортніші умови для громадян, українського бізнесу і держави. Оскільки раніше функції були розподілені між двома органами влади, це не забезпечувало взаємодії й ефективної координації між безпекою на морському і річковому та сухопутних видах транспорту. На інспекцію має бути покладена функція з вагового контролю, оскільки європейський досвід свідчить, що вагові обмеження стосуються 11,5 тонни, а будь-які порушення караються високими штрафами, порівнянними з місячним або двомісячним доходами перевізника від діяльності. Інакше ми ніколи не побудуємо нормальної мережі доріг.