ДИСКУСІЯ

Відміна обов’язкового техогляду приватного транспорту породжує низку правових колізій

Не встигла численна автолюбительська братія пережити ейфорію, викликану змінами у законодавстві про необов’язковість технічного огляду для приватних легковиків, як преса зарясніла матеріалами , присвяченими поки що теоретичним «підводним каменям» нових правил контролю за технічним станом автотранспорту. Особливо після повідомлення про закупівлю Міністерством внутрішніх справ мобільних станцій діагностики.

Авто на дорозі мусить бути справним

Справа в тім, що і в старому законодавстві, й у тому, яке набуде чинності в серпні, технічні вимоги до автомобілів залишаються незмінними. Перелік несправностей, за яких експлуатація вашого «залізного коня» забороняється, добре відомий – коли несправні гальма не дають змоги зупинити авто, а рульове управління – маневрувати під час їзди з мінімальною швидкістю, коли у темну пору доби або в інших умовах недостатньої видимості не світять лампи фар чи задні габаритні вогні, коли в дощ чи снігопад не працюють скло?очисники з боку керма…

Якщо ці дефекти за зовнішніми ознаками виявить інспектор ДАІ, він зобов’язаний зупинити автомобіль і скласти протокол. Посвячені в законодавчі тонкощі експерти стверджують, що технічна перевірка на дорогах має бути виключно безкоштовною. Але в такому разі порушується не багато не мало, а антимонопольне законодавство, зауважують інші, не менш посвячені, оскільки на приватних СТО за такі послуги беруть гроші, й ДАІ можуть звинуватити в несумлінній конкуренції. Якщо ж інспектор зупинить машину і направить на платну перевірку, він порушить статті Закону «Про захист прав споживачів», якими забороняються примусові асортименти послуг. Якесь замкнене коло виходить…

Страховики зберігають спокій

Інше. Днями заступник голови Ліги страхових організацій України Олександр Зальотов заявив у пресі, що страховики збільшать вартість своїх послуг для автовласників, які не пройшли техогляд на акредитованій СТО або сфальсифікували перевірку технічного стану транспортного засобу. У всякому разі страхові компанії шукатимуть можливості максимально підняти підсумкову вартість «автоцивілки», зазначив він. Але ж розміри страхових платежів закріплені законодавчо, скаже «підкований» у цих справах автовласник. Не проблема, переконаний фахівець — ціну обов’язкового полісу можна підняти або за рахунок підвищення коригуючих коефіцієнтів, або, кінець кінцем, внести зміни в те саме законодавство.

Правда, інші страховики не розділяють подібної думки. Навіть у разі законодавчих змін, що дозволять змінювати страховий платіж залежно від наявності чи відсутності техогляду, страхові компанії навряд чи підуть на якісь надбавки, вважає директор департаменту організації і розвитку продаж «PZU Україна» Василь Дужак. З одного боку на ринку автострахування зберігається висока конкуренція, з іншого — відсоток аварій, викликаних несправністю транспортних засобів, традиційно невеликий.

Найближчим часом об’єктивних причин для зростання тарифів автострахування в Україні немає, впевнені і учасники присвячених цим проблемам круглого столу, що відбувся днями в ЛІГАБізнесІнформі. Зокрема, член правління тієї ж страхової компанії «PZU» Віталій Щербина, відповідаючи на запитання про вірогідність підвищення тарифів з осені, наголосив: ми не збираємося нічого змінювати. Компанія щокварталу аналізує свій пакет пропозицій і поки не бачить для цього якихось, принаймні, зовнішніх чинників. З ним солідарний і заступник директора СК «Альфа Страхування» Андрій Тупчієнко, який також не бачить вагомих підстав змінювати страхові тарифи. Єдине, чого побоюються страховики, — зниження розцінок, оскільки деякі компанії знову вдаються до відвертого демпінгу.

Не повинні вплинути на тарифи страховиків і майбутні зміни в оформленні ДТП, так звані європротоколи, вважає голова комісії зі страхування Українського товариства фінансових аналітиків В’ячеслав Черняховський. Сьогодні важко уявити, що учасники ДТП поголовно не викликатимуть ДАІ, а оформлятимуть документи самостійно. За статистикою, у сусідів, де вже практикуються європротоколи, таких випадків дуже мало. Тим паче, власники того ж КАСКО в будь якому разі не обійдуться без ДАІ, бо договорами передбачена офіційна «даішна» довідка. Словом, поживемо — побачимо. Законодавчі акти теж перевіряються практикою.