Навіть у часи спокійніші від нинішніх запуск нових потужних виробництв не був для нашої країни річчю буденною. А коли новий завод — від першої палі й до першої продукції — народжується у країні, охопленій суспільними потрясіннями, війною та економічною кризою, то його появу можна назвати маленьким дивом. Саме воно було презентовано 16 липня на Одещині — неподалік найглибоководнішого в нашій країні порту «Южний». Найбільший і найсучасніший в Україні й один із найбільших у Європі олійноекстракційний завод збудувала компанія Allseeds усього за 17 місяців. Нині його потужність становить 2400 тонн соняшнику на добу. Універсальне обладнання може переробляти і ріпак — у цьому разі потужність становитиме 1800 тонн на добу або 1500 тонн сої. На заводі встановлено новітнє обладнання італійського, німецького, бельгійського та швейцарського виробництва. Уже зараз тут 250 нових робочих місць.

«Це свято для України!» — заявив на церемонії відкриття підприємства міністр АПК Олексій Павленко. Йдеться про одну з найбільших інвестицій не лише на Одещині, а й в Україні загалом.

Ось такий матиме вигляд у 2021 році маслоекстракційний завод «Олсидз». Фото Світлани СКРЯБІНОЇ

До того ж ці 200 мільйонів доларів залучено у галузь, де країна — світовий лідер. «Україна — номер перший у світі з експорту соняшникової олії, — каже Олексій Павленко, — новий завод закріпить ці позиції й дасть змогу розширити наш експорт за іншими  товарними групами».

Масштабна інвестиція — ще й своєрідний і дуже переконливий символ того, що, попри всі складнощі, європейський бізнес не втрачає віри в Україну як у перспективного партнера. Група компаній Allseeds заснована громадянами Швейцарії та Нідерландів, її офіси розташовані у Женеві, Києві та порту «Южний».

Прикладом великої довіри назвав «олійну» інвестицію посол Швейцарії в Україні та Республіці Молдова Крістіан Шьоненбергер. «Інвестиції надійшли торік, коли у країні були війна та економічна криза, — зауважив пан посол, — і за весь цей час західні інвестори не відкликали жодної інвестиції, а тільки привели нові».

Крістіан Шьоненбергер принагідно анонсував чотирирічну програму співпраці між урядом Швейцарії та Україною у галузі сільського господарства, на реалізацію якої його країна планує надати 100 мільйонів доларів.

 Представники місцевої влади підкреслювали, що готові зробити все, від них залежне, щоб інвестиції ефективно працювали на користь бізнесу та місцевих громад. Щоправда, навіть в умовах святкових церемоній не можна було оминути одне вузьке місце. «Два роки ми просимо дати нам змогу побудувати причали», — каже голова правління групи компаній Allseeds В’ячеслав Петрище. Сьогодні бізнесмен не може навіть порахувати всі ті варіанти негативних відповідей, які він отримав із цього приводу в Адміністрації морських портів України.

Посприяти у розв’язанні цієї проблеми й «переказати привіт голові портової адміністрації в Києві» пообіцяв голова Одеської ОДА Міхеіл Саакашвілі. Ситуацію з доступом до причалів він порівняв із монополістськими діями в галузі пасажирських авіаперевезень: «Порти наче державні, але насправді власники приватних причалів домовилися і не пускають інших до моря».

Однак так чинять не всі. Саме через співпрацю із приватною компанією «Трансінвестсервіс» (ТІС), у якої причали в акваторії порту «Южний», завод Allseeds має нині життєво необхідний йому вихід до моря.

«На сьогодні нас це цілком влаштовує, — каже В’ячеслав Петрище. Нині обсяги перевалки на цьому виробництві ще не такі високі, і ми доволі комфортно почуваємося з компанією ТІС, за що їм велика подяка. Це, либонь, ще одна компанія у цьому регіоні, котра щось будує».    

Повністю знімати з порядку денного питання власних причалів аж ніяк не випадає. Адже у найближчих планах компанії — будівництво ще одного заводу, аналогічного щойно відкритому. Після цього обсяги виробництва подвояться. Коли ж до 2021 року буде освоєно всі 600 мільйонів доларів, як передбачає інвестпроект, загальна перевалка комплексу може сягнути 10 мільйонів тонн на рік. І тоді без власних причалів компанії не зможуть обійтися.

Певний зустрічний рух з боку уряду все-таки є. В’ячеслав Петрище цінує рішення Мінінфраструктури, за яким потужність найближчої залізничної станції збільшать відповідно до потреб масштабного інвестпроекту. А тому сподівається, що урядовці будуть послідовними у своїй прихильності до інвесторів і дозволять їм отримати повноцінний вихід до моря.