Головна мета учорашнього урядового засідання — затвердити план імплементації Угоди про асоціацію з ЄС. «Ми визначили дуже амбіційні терміни — до 2017 року Угода повинна бути повністю імплементована. Для нас вкрай важливо адаптувати українське законодавство до європейських стандартів, показати, що Україна відповідає правилам ЄС, що ми провели дійсно європейські реформи, ухвалили зміни, які роблять Україну європейською державою не на папері, а в реальності». Тож чим швидше ЄС побачить, що Україна дійсно виконала норми Угоди, тим швидше наша держава матиме шанс подати заявку на вступ до ЄС, згідно зі статтею 49 Договору.

Голова Представництва ЄС в Україні Ян Томбінськи вважає, що багато положень Угоди збігаються з урядовим планом економічних реформ. Фото з Урядового порталу

Що обіцяли, те й зробили

Стосовно співпраці з Росією Арсеній Яценюк позитивних очікувань не має. Попросив урядовців готуватися до запровадження цією країною торговельних обмежень щодо України. За таких обставин Кабмін запровадить свої «дзеркальні заходи».

Щодо подальшої імплементації Угоди, то уряд уже розробив спеціальний механізм роботи. В кожному міністерстві є заступник міністра з питань євроінтеграції — він займається питаннями імплементації. В уряді створено офіс з питань європейської інтеграції — цей ключовий координаційний орган забезпечуватиме виконання норм Угоди. Європейські партнери України також створили групу допомоги, яка працює при профільних міністерствах та допомагатиме забезпечувати технічне виконання Угоди з ЄС

«У новому Кабінеті Міністрів новий парламент повинен призначити віце-прем’єр-міністра з питань європейської інтеграції, оскільки цей парламент не готовий працювати разом з урядом», — сказав Арсеній Яценюк, а потім передав слово послу ЄС в Україні Яну Томбінськи. Той розповів, що асоціація вимагає злагодженої та копіткої роботи, а «як еволюційний процес» має відбуватися у повній прозорості й діалозі із суспільством. За словами високопосадовця, багато положень Угоди збігаються з планом економічних реформ. Тож документ не створює загроз для третіх сторін, натомість відкриває перспективи для всіх партнерів України.

Ціна встановленого миру

Вже згодом Арсеній Яценюк означив позицію уряду щодо ухвалених парламентом законів «Про особливий режим на певних територіях Донецької та Луганської областей», «Про амністію» та «Про люстрацію».

«Обрано поганий варіант. Тепер ми прийматимемо рішення. Як із цим жити? Чи виступаємо ми за мир? Категорично так. Мир потрібен країні. Один день війни нам коштує 80 мільйонів гривень. Безцінним є людське життя, — сказав Прем’єр. — Легалізувати «ДНР» і «ЛНР» ніхто не дасть. Це моя політична позиція».

У цьому контексті Арсеній Яценюк зупинився на спірних пунктах закону. Зокрема документ передбачає обов’язкове фінансування урядом з державного бюджету всіх видатків на відновлення окремих територій Донбасу і забороняє скорочувати витрати на таке відновлення, навіть за умови зменшення коштів для інших регіонів. «Там, де ми контролюємо території, уряд сплачує всі зарплати, пенсії, соціальні видатки», — резюмував він.

Цього ж дня Прем’єр доручив Міністерству фінансів підготувати проект Закону «Про створення спеціального фонду відновлення окремих територій Донецької та Луганської областей». Його наповнюватимуть, за сценарієм уряду, пожертвами та прямим фінансуванням вітчизняних олігархів, міжнародних донорів. З державного бюджету до цього фонду надходитимуть кошти лише тоді, коли буде повністю відновлено контроль над усією територією країни, коли її підприємства на Донбасі почнуть працювати й сплачувати податки в центральний бюджет.

«Уряд не забиратиме гроші у Львова, Полтави, Києва, Житомира, пенсіонерів України, медиків, учителів і не відправлятиме їх на відновлення територій, які контролюються не Україною, щоб ці кошти розікрали російські терористи», — твердо пообіцяв Арсеній Яценюк.

Пункт про народну міліцію

Будь-які збройні формування, на переконання Прем’єра, повинні діяти виключно в межах, визначених вітчизняним законодавством, юрисдикція якого поширюватиметься на всіх правоохоронців і службовців.

Майбутні місцеві вибори на окремих територіях двох східних областей він також розкритикував. Уряд профінансує ці вибори, якщо Центральна виборча комісія їх оголосить і визнає вибори такими, що відбулися, якщо їх проведуть згідно з правилами та нормами міжнародного законодавства. Йдеться про допуск спостерігачів, відсутність тиску на членів виборчих комісій, забезпечення політичної конкуренції і вільного права на висунення кандидата в депутати. За будь-яких обставин легалізацію бандитизму Арсеній Яценюк пообіцяв не допустити.

Окрім цього, він зазначив, що реалізація Мирного плану за жодних обставин не повинна «розслабляти» Міністерство оборони й Міністерство внутрішніх справ. Ці відомства Прем’єр закликав до повної бойової готовності: «Віри немає. Тим більше росіянам. Не в планах Росії дарувати Україні мир та стабільність! Подивимося, яким чином реалізовуватимуться так звані мирні ініціативи». Він, як і раніше, вважає за необхідне проводити переговори щодо миру в чотиристоронньому форматі: США — ЄС — Україна — Росія.

«Я думав, що вони трішки розумніші»

Щодо відмови парламентаріїв внести до порядку денного законопроекти, пов’язані з економічними, соціальними та бюджетними урядовими реформами, Арсеній Яценюк висловився коротко: «Я думав, що вони трішки розумніші. Через ганебну політичну істерію українського парламенту ми не можемо внести до ВР закон «Про Державний бюджет на 2015 рік». Вони провалили ключовий пакет реформ, який готувався три місяці. Є кращі рішення — покажіть...»

Такий крок Прем’єр назвав болісним ударом по основі економічного розвитку на 2015 рік. Все ж таки ці документи уряд вноситиме до ВР повторно.

УРЯДОВІ РІШЕННЯ

Під дію Закону «Про люстрацію» потрапляє мільйон посадовців, держслужбовців, працівників правоохоронних органів, зокрема весь склад КМУ, МВС, СБУ, ГПУ, суддівська гілка — фактично вся владна вертикаль. Тому урядом доручено:

♦ Міністру Кабінету Міністрів — створити Комісію щодо перевірки чинних членів КМУ і заступників міністрів та всіх керівників органів центральної виконавчої влади, які призначаються КМУ, на предмет відповідності закону «Про люстрацію»;

♦ МВС — сформувати єдиний державний реєстр осіб, щодо яких застосовано механізм люстрації;

♦ Керівникам центральних органів виконавчої влади — створити комісії з люстрації в кожному міністерстві;

♦ Міністерству юстиції — створити громадську раду з питань люстрації.