БЕЗПЕКА РУХУ

Законодавці спробують змінити правила гри на ринку зовнішньої реклами

Доводиться визнавати рацію психологів і безлічі рекламних агенцій, що головний рушій багатьох процесів, не кажучи вже про торгівлю, — реклама. Гендлярство вона справді рухає, і в таких масштабах й у такому, з дозволу сказати, асортименті, що незабаром в арсеналі людства зовсім не залишиться речей, які не продаються. Як і місць, звідкіля вона «капає на мізки» затурканим багатьма реаліями «споживачам»… Без жодних тобі обмежень, правил, а то й здорового глузду.

Але, схоже, в одній своїй частині всюдисуща і нахабна реклама таки «дістала» не кого-небудь, а самих суб’єктів законодавчої ініціативи разом із законодавцями. Наприкінці червня Кабінет Міністрів підтримав пропозиції Міністерства внутрішніх справ про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розміщення зовнішньої реклами на автомобільних дорогах загального користування, а також на вулицях міст та інших населених пунктів. Головна причина напрацювання такого документа — турбота про безпеку дорожнього руху, заявляють ініціатори внесення саме таких змін у чинне законодавство, зокрема в закони «Про рекламу» та «Про автомобільні дороги». Окрім того, автори посилаються на проголошену Президентом Програму економічних реформ на 2010—2014 роки, де передбачається гармонізація вітчизняної законодавчої бази про зовнішню рекламу з європейською, а також встановлюється заборона на розміщення рекламної інформації на дорожніх знаках.

Якщо коротко, йдеться про заборону розташування засобів зовнішньої реклами на тротуарах, велосипедних і пішохідних доріжках, а також алеях; поза населеними пунктами на відстані менш ніж 10 метрів від краю проїзної частини (тепер 5 метрів); у межах смуги відведення автомобільних доріг загального користування; на роздільних смугах таких доріг; на поверхнях та опорах дорожніх знаків, освітлення, інших штучних споруд; у зонах транспортних розв’язок, мостів і шляхопроводів і загалом у всіх місцях концентрації дорожньо-транспортних пригод. Водночас законопроект систематизує рекламний ринок, чіткіше визначає поняття зовнішньої реклами і реклами на транспорті. Характерно, що в документі міститься спроба упорядкувати тему соціальної реклами: на думку експертів, якщо й віддавати обочини під таку «наочну агітацію», то виключно соціального спрямування. Само собою, така рекламна продукція має бути естетично привабливою, ненав’язливою, якщо хочете, креативною, бо повинна прикрашати місце, де розташована.

Означений законопроект уже дістав підтримку профільного комітету Верховної Ради. Щоправда, в сесійну залу на обговорення й ухвалення документ потрапить не раніше осені, у кращому разі у вересні, коли парламентарі повернуться з канікул. За оптимістичними прогнозами його авторів, нові рекламні правила можуть запрацювати вже з початку наступного року.

Природно, поки що теоретичні спроби упорядкувати рекламне свавілля на дорогах помітно схвилювали численну рекламну громадськість. Учасники ринку стверджують, що такі ініціативи фактично знищать галузь. За словами голови координаційної ради Асоціації зовнішньої реклами України Артема Біденка, над автошляхами країни нині розміщено близько 40 тисяч рекламних конструкцій, що становить майже 90% ринку зовнішньої реклами. Гроші там крутяться величезні: за даними Всеукраїнської рекламної коаліції, до півтора мільярда гривень. Тому на застороги психологів, що численні білборди відволікають увагу водіїв, не зважають, посилаючись на брак даних про конкретні дорожньо-транспортні пригоди, причинами яких стала зовнішня реклама.

А що водії? Здебільшого опитані власники автомобілів заявляють, що вони на рекламу не звертають уваги. Категоричніші в цьому плані ті, хто проводить за кермом більшість робочого часу, — водії пасажирських автобусів чи великовантажних трейлерів, оскільки з висоти своїх кабін вони бачать значно ширшу дорожню картину. Повірте, після рейсу в очах просто мерехтить від засилля закликів «вигідно» купувати квартири чи ще «вигідніше» відпочивати на далеких і близьких морях-островах, кажуть далекобійники. І заявляють, що нашим дорогам не вистачає фактично всього, а ось реклами надлишок.