Перший заступник голови
Антимонопольного комітету України
Рафаель КУЗЬМІН

Торік у Антимонопольному комітеті (АМКУ, Комітет) зафіксували майже на третину більше порушень законодавства про захист економічної конкуренції, ніж у 2012 році. Які заходи вживав і вживатиме Комітет щодо запобігання таким порушенням та забезпечення умов чесної конкуренції, «УК» розповів перший заступник голови АМКУ Рафаель КУЗЬМІН. 

 Ринкова економіка — коли дотримуються умов чесної конкуренції. Зважаючи на це, охарактеризуйте економіку нашої країни.

— Конкуренція — невід’ємна риса ринкової економіки і найважливіший чинник, що забезпечує ефективність функціонування товарних ринків. Але сам по собі ринковий характер економічних відносин не забезпечує добросовісної конкуренції чи відсутність монопольних зловживань.

Необхідність державно-правового захисту економічної конкуренції вперше виникла понад століття тому в країнах, ринковий характер економіки яких не викликав жодних сумнівів, — у США та Німеччині. Але і сьогодні наші колеги з конкурентних відомств США, Євросоюзу та його окремих членів, Японії, Південної Кореї щорічно розглядають десятки, сотні справ про обмеження конкуренції, зловживання монопольним (домінуючим) становищем тощо і накладають на порушників штрафи у сотні мільйонів доларів США. Тож недотримання умов чесної конкуренції, на жаль, притаманне саме ринковій економіці, тому є потреба у відповідному державному втручанні.

Оцінювати стан конкуренції на загальнодержавному рівні — складне завдання. З початку 2000-х років АМКУ організовує наукові дослідження стану конкуренції в Україні в цілому та в розрізі окремих галузей та регіонів. Останні дослідження свідчать: у ціновому виразі майже половина всіх товарів, робіт і послуг реалізовується суб’єктами господарювання на ринках за умов чесної конкуренції. Це ринки більшості промислових товарів масового вжитку, продовольчих товарів, послуг автотранспорту.

На олігопольних ринках, тобто з невеликою кількістю учасників, а отже, і з існуванням ризику обмеження конкуренції внаслідок, зокрема, антиконкурентних змов, продавалося майже 17% продукції. Частка її реалізації на ринках з ознаками домінування, що істотно обмежує конкуренцію, становить майже 30%, а там, де є лише один продавець і передумови конкуренції повністю відсутні (це здебільшого ринки природних монополій та платних адміністративних послуг) — трохи більше 7%.

Наукові дослідження в інших країнах свідчать, що приблизно така ситуація мала місце в економіці США у 30—50-ті роки минулого століття, тобто за часів панування там індустріальної економіки. У державах з постіндустріальною та інформаційною економікою, у тих же сучасних США, картина інша: за умов чесної конкуренції у ціновому виразі реалізується не менше 80% усіх товарів, робіт і послуг.

Послуга одна, а тарифи різні 

 Часто вітчизняні підприємці торік нехтували правилами конкуренції?

— Протягом 2013-го АМКУ виявив понад 7600 порушень законодавства про захист економічної конкуренції, що майже на 30% перевищує показник за 2012 рік. 

 Назвіть найбільш монополізовані галузі національної економіки.

— Конкуренції немає або практично немає на ринках інфраструктурних послуг (сфера природних монополій). Наприклад, йдеться про послуги з транспортування природного газу трубопроводами та його розподіл, передачу та розподіл електроенергії, користування об’єктами інфраструктури, що забезпечують рух залізничного транспорту загального користування, поштового зв’язку, централізованого водопостачання та водовідведення, централізованого постачання теплової енергії, спеціалізованих послуг транспортних терміналів, портів.

Конкуренції зовсім немає на більшості ринків послуг, пов’язаних зі здійсненням функцій держави, а обмежена вона у будівництві, сфері телекомунікацій, електрозв’язку, у сфері охорони здоров’я, переробній промисловості (у тому числі переробці сільгосппродукції — в окремих регіонах).

 А наслідок незмінний — зростання цін.

 

 Які резонансні порушення викриті торік і як швидко, адже є нарікання на те, що Комітет реагує із запізненням, що не дуже дієво?

— АМКУ надає рекомендації або розглядає справи про порушення конкурентного законодавства. На виконання Національного плану дій на 2013 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010—2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава» АМКУ дослідив ринки реалізації лікарських засобів, підключення об’єктів будівництва, в тому числі об’єктів житлового будівництва до інженерних мереж електро-, газо-, тепло-, водопостачання і надання комунальних послуг; збору, вивезення, перероблення (оброблення) та захоронення твердих побутових відходів; супутніх послуг при наданні адміністративних послуг; ритуальних послуг. 

До прикладу, результат щодо ринків побутових відходів: надано 339 рекомендацій про запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції та усунення умов, що сприяють їх вчиненню; розглянуто 108 справ про порушення.

На ринках послуг з приєднання до інженерних мереж до найбільш характерних порушень, виявлених органами Комітету торік, належить включення до технічних умов (ТУ) на приєднання до електричних мереж вимог, відповідно до яких ці ТУ вступають в дію виключно після укладення замовником договору про реалізацію ТУ лише з цією енергопостачальною організацією; включення до ТУ вимог щодо проведення заходів, які фактично не є необхідними для забезпечення приєднання.

Так,  ПАТ «Енергопостачальна компанія «Одесаобленерго» змушувала укладати договори лише з нею, хоча дозвільні документи на виконання проектних та будівельно-монтажних робіт, пов’язаних з реалізацією технічних умов на приєднання до електричних мереж, мають понад 250 суб’єктів господарювання, що діють в Одеській області. ТОВ «Луганське енергетичне об’єднання» включило до договорів на передачу електроенергії місцевими (локальними) електромережами умови, не передбачені нормативними актами у сфері енергетики. Це призвело до додаткових необ∂рунтованих витрат постачальників електроенергії.

Загалом за результатами вжитих заходів з початку 2013 року органами АМКУ було розглянуто 119 справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції щодо діяльності газорозподільних і електропередавальних підприємств. Майже 200 порушень, пов’язаних з приєднанням до газових мереж та місцевих (локальних) електричних мереж, припинено внаслідок виконання обов’язкових для розгляду рекомендацій Комітету.

Комітет дослідив низку адмінпослуг, що надаються як на рівні центральних органів виконавчої влади, так і на всіх інших рівнях, аж до селищної ради. Встановлено коло платних супутніх послуг, без оплати яких не надаються адміністративні послуги, і у разі виявлення ознак порушень законодавства про захист економічної конкуренції розпочинались справи або надавались рекомендації, спрямовані на запобігання та усунення таких фактів. Зокрема, виявлено факти встановлення та застосування суб’єктами надання супутніх послуг економічно необгрунтованих завищених цін (тарифів); стягнення із заявників плати за послуги, які мають надаватися безоплатно, або за непотрібні їм та не передбачені законодавством; застосування різної вартості за надані однакові супутні послуги (виконані роботи).

У центрі уваги Комітету традиційно залишаються ринки послуг централізованого тепло- та водопостачання. АМКУ виявив невиконання суб’єктами господарювання та органами місцевого самоврядування вимог чинного законодавства, зокрема щодо дотримання порядку встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги. Серед порушень: брак контролю за розрахунками цих тарифів та неподання їх на затвердження до органу місцевого самоврядування; недотримання 15-денного терміну повідомлення споживачів про зміну цін/тарифів на житлово-комунальні послуги; затвердження різних тарифів для однієї категорії споживачів (населення) на одну й ту ж саму послугу.

Торік Комітет наклав на порушників понад 740 мільйонів гривень штрафів, найбільше — за зловживання монопольним (домінуючим) становищем та за антиконкурентні узгоджені дії.

Плани на рік

 Над чим працюватимете далі?

— Нині АМКУ досліджує ринок надання послуг (робіт), під постійним контролем перебувають житлово-комунальні послуги. Триває дослідження ринків лікарських засобів, технічного контролю колісних транспортних засобів, стартувала перевірка ринку послуг, що надаються припортовими елеваторами.

Відповідно до проекту Національного плану дій на 2014 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010—2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава» АМКУ продовжить дослідження у сфері супутніх послуг при наданні адмінпослуг.  Комітет перевірить окремі товарні ринки (регіонального та загальнодержавного значення), які є соціально важливими та важливими для бізнесу, в тому числі на ринках послуг, пов’язаних із регулюванням земельних відносин, із здійсненням державного ветеринарного та фітосанітарного контролю та у сферах державної реєстрації актів цивільного стану та речових прав на нерухоме майно.

 Які послуги є супутніми у різних сферах?

— При проведенні системного дослідження ринків СП при наданні адмінпослуг органами Комітету до поняття «СП» включались всі види обов’язкових платних послуг та робіт, пов’язаних з наданням адмінпослуг. Зокрема, це виготовлення довідок, витягів, звітів, проектів, технічних умов, надання висновків, погоджень, проведення експертиз, досліджень, моніторингів, виготовлення викопіювань, графічних матеріалів. Також до СП були віднесені інформаційно-консультаційні послуги, які нав’язуються фізичним та юридичним особам. Перелік СП до певної адмінпослуги визначався з переліку документів, які необхідно надати суб’єкту для її отримання. Такий перелік документів має міститися в інформаційній картці адміністративних послуг, розробка якої передбачена Законом України «Про адміністративні послуги».

Оксана МАЛОЛЄТКОВА,
«Урядовий кур’єр» 

ДОСЬЄ «УК»

Рафаель КУЗЬМІН. Закінчив Донецький державний університет за спеціальністю «правознавство». Кандидат юридичних наук. Заслужений юрист України.

У період 1996—1997 рр. — заступник голови Донецького обласного відділення Антимонопольного комітету. Очолював незалежний Третейський суд при Лізі юридичного захисту інтересів споживачів. 2007—2010 рр. — старший помічник заступника Генерального прокурора України. З квітня 2010 року призначений на посаду заступника голови АМКУ — державного уповноваженого, а з 11 травня 2011 року — першим заступником голови АМКУ.  »