НОРМОТВОРЧІСТЬ

Чиновників відучать трактувати документи по-своєму

Ліцензійні умови — це та сфера, де всі положення мають бути чітко виписані. Якщо ж норми не досить конкретні, одразу виникають проблеми. Скажімо там, де йдеться про арбітражних керуючих, чиновники можуть трактувати деякі вимоги на власний розсуд. Аби з-під таких зловживань вибити під∂рунтя, Держкомпідприємництва запропонувало унеможливити двояке трактування нормативів.

Отож ті вимоги, які чиновники можуть сприймати на власний розсуд і без належних підстав забирати ліцензії, вилучать із нових ліцензійних умов. На цьому зійшлися учасники наради, проведеної Держкомпідприємництва за участі Мін’юсту та об’єднань арбітражних керуючих.

Зокрема було узгоджено процедури звітності арбітражними керуючими перед комітетом кредиторів та здійснення аналізу на предмет фіктивного банкрутства, а також вилучено із ліцензійних умов ті, що можуть дозволити чиновникам без належних підстав забирати ліцензії.

Невдовзі планують затвердити й нові вимоги до аудиторського висновку. Держкомпідприємництва вже погодило проект рішення, розроблений Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку.

Згідно з ним аудитор буде зобов’язаний висловлювати власну думку щодо можливості безперервної діяльності підприємства через 12 місяців. Сам аудиторський висновок, який подається при розкритті інформації емітентами цінних паперів, повинен відповідати вимогам Міжнародних стандартів контролю якості.

На переконання розробників, запровадження цього проекту рішення сприятиме прозорості та доступності до інформації широкого кола зацікавлених осіб (передусім ідеться про потенційних інвесторів), а також сприятиме залученню інвестицій (у тому числі й іноземних) у реальний сектор економіки.

У тому, що переглядати чинні нормативні акти треба, ніхто не сумнівається. Нині уряд продовжує затверджувати переліки платних адміністративних послуг, які надають центральні органи виконавчої влади, а Держкомпідприємництва встигло переглянути 32 відповідних проекти постанов і погодило низку проектів Кабінету Міністрів.

Серед них постанова, розроблена Держкомземом, якою передбачено вносити плату за надання адмінпослуг одноразово за весь комплекс робіт. Відповідною постановою також передбачено, що плата за державну реєстрацію земельної ділянки становитиме 72 грн, реєстрація державного акта на право власності чи право постійного користування — 69 грн, а державна реєстрація договору оренди та відповідні зміни до нього коштуватимуть 108 грн.

Деякі пропозиції Держкомпідприємництва відхилило. Зокрема відмовило у погодженні постанови, якою передбачено стягнення плати за надання виписки з Державного реєстру юридичних та фізичних осіб-підприємців.

Водночас із затвердженням переліку платних адмінпослуг на рівні центральних органів влади розпочинається перегляд відповідних послуг і на рівні органів місцевого самоврядування. Усі ці заходи мають полегшити ведення бізнесу й дати по руках злодійкуватим чиновникам. Верховна Рада схвалила законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності посадових осіб органів державної влади та органів місцевого самоврядування».

Санкції, які прописані в документі, передбачають, що перше порушення законодавства у сфері ліцензування вдарить чиновника по кишені: штраф від 510 до 850 грн. У разі повторного порушення законодавства у сфері ліцензування та дозвільної системи посадовця звільнятимуть. Штраф чекатиме й на тих, хто не подав на обов’язкову державну реєстрацію нормативно-правові акти чи вимагав виконувати документи, які не пройшли таку реєстрацію, або ж у будь-якій формі розсилав роз’яснення, що встановлюють правові норми.

Закон спрямували на підпис Президенту. Однак той наклав вето, оскільки вважає, що в ньому не передбачено колективної відповідальності за регуляторні акти, прийняті з порушенням встановленого порядку.