За інформацією Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації (НКРЗІ), забезпеченість населення України, зокрема, основними телефонними апаратами у 2014 році у розрахунку на 100 жителів становить 23,7%, а мобільним зв’язком – 142,4% на 100 чоловік у середньому по країні. Доходи від надання телекомунікаційних, поштових та кур'єрських послуг у минулому році порівняно з 2013 роком виросли на 0,3% (52 млрд 434,0 млн грн.).

Якісне забезпечення населення послугами фіксованого телефонного зв’язку та рухомого (мобільного) зв’язку, у т.ч. поштового зв’язку, здійснюється тарифним регулюванням НКРЗІ, яка забезпечує оптимальне поєднання розміру тарифів на послуги з урахуванням платоспроможності населення, економічних інтересів суб’єктів ринку цих послуг, підвищенням якості послуг зв’язку, а також розвитку та модернізації телекомунікаційних мереж.

Яку оцінку дають громадяни сучасним засобам телекомунікації та поштового зв'язку? Як поводять себе на ринку основні оператори зв’язку? Які питання потребують пильнішої уваги державного регулятора? На ці запитання дає відповідь аналіз звернень на урядову «гарячу лінію» (понад 1200 звернень від початку року). Найбільше заявників наразі турбує функціонування мереж зв’язку, зокрема стаціонарного телефонного зв’язку.

Так, пенсіонер, учасник Великої Вітчизняної війни з м. Ізмаїл Одеської області, просив допомогти відновити роботу стаціонарної телефонної лінії. Його звернення до Ізмаїльської філії ПАТ «Укртелеком» не дало очікуваного результату.

З Державної інспекції з питань захисту прав споживачів в Одеській області повідомили, що послугу ветерану війни відновлено. Ця інформація підтвердилася зворотним зв’язком.

Пенсіонерку з Львівської області, яка має статус дитини війни, турбувало, що протягом трьох тижнів не працювало дротове радіо. За повідомленням Львівської філії ПАТ «Укртелеком», роботу дротового радіомовлення відновили та пообіцяли здійснити перерахунок абонентської плати за період, коли абонентка не користувалася радіоточкою. Зворотним зв’язком заявниця підтвердила , що її радіо працює, коригування розрахунків проведено.

Чимало заявників нарікали на недоліки в роботі поштового зв’язку, невчасну доставку поштових відправлень та періодичних видань, незадовільний стан здійснення різних видів виплат через поштові відділення.

Пенсіонер з м. Конотоп Сумської області поскаржився, що поштове відділення затримує доставку поштової кореспонденції. Сумська дирекція УДППЗ «Укрпошта» пояснила, що проблеми виникли у зв’язку з відсутністю листоноші та повідомили про впорядкування графіку доставки поштових відправлень та періодичних видань, що заявник підтвердив зворотним зв’язком. 

Багато людей цікавляться, коли буде запроваджено послугу збереження номера при зміні мобільного оператора і що гальмує цей процес?

Як пояснюють експерти, проблема полягає в тому, що оператори конкурують один з одним, зокрема щодо вартості послуг і кількості абонентів. Збереження номера є досить вагомим важелем впливу на відтік клієнтів. Оператори свідомо обмежують можливість зберегти свій мобільний номер користувачеві і таким чином втримують його у своїй мережі. Найближчим часом очікується впровадження послуги 3G. У зв’язку з цим в операторів мобільного зв’язку з'явиться додаткова можливість підвищення середнього доходу з абонента завдяки застосуванню сучасних технологій мобільного зв’язку. Надання послуги перенесення абонентського номера з однієї мережі в іншу фахівці прогнозують на початок 2016 року.

Чимало споживачів мобільного зв’язку скаржаться на необґрунтоване підвищення тарифів на дзвінки з мобільних телефонів та на зміну операторами тарифних планів на послуги. Без попередження та попередньої згоди з абонентами, оператори стягують додаткову плату за включення послуг, які користувачі не замовляли.

Заявниця з Луганщини повідомляла, що компанія «МТС Україна» безпідставно, на її думку, зняла кошти з її рахунку. Працівники оператора не надали жодних пояснень на запит абонентки. За результатами розгляду звернення НКРЗІ, кошти громадянці повернули.

У ПрАТ «МТС Україна» згадану спірну ситуацію пояснюють недотриманням правил користування мобільним телефоном. Прилад зв'язку, який працює в стандарті GSM 900/1800 або GSM 900/1800/1900, автоматично приймає сигнал стільникової мережі оператора, в тому числі – роумінг. Встановлення ручного вибору мережі у прикордонній зоні запобігає реєстрації мобільного телефону в мережі іноземного мобільного оператора. В компанії також повідомили, що прийняте рішення є винятком, заявниці відшкодували утримані кошти.

Тарифи на послуги мобільні оператори встановлюють самостійно. Регулятор не втручається в їхню цінову політику. Водночас в обов'язки операторів мобільного зв’язку в Україні входить інформування громадян на своїх сайтах і в засобах масової інформації про зміну тарифних планів і тарифів. Згідно з Законом України «Про телекомунікації» споживачі під час замовлення телекомунікаційних послуг мають право оскаржити неправомірні дії операторів, провайдерів телекомунікацій, зокрема, шляхом звернення до суду. 

Загалом за період із 16 по 22 березня на урядову «гарячу лінію» надійшло 32 660 дзвінків, через Інтернет зареєстровано 449 звернень.

0-800-507-309 — Урядова «гаряча лінія» працює цілодобово. 044-284-19-15 – для жителів м. Києва. +380-44-284-19-15 — для громадян, які перебувають за кордоном.

Веб-сайт Урядового контактного центру www.ukc.gov.ua

Раїса КУЛЬЧИЦЬКА
для «Урядового кур’єра»