ВЕРНІСАЖ

У Сумському обласному художньому музеї імені Н. Онацького відкрилася виставка художніх полотен та скульптурних робіт уродженки Лебединського району, учениці Івана Айвазовського Юлії Бразоль. Нинішнього року минає 155-та річниця від дня її народження.

Ю. Бразоль, хоч і жила певний час у Лебедині та різних маєтках Лебединського повіту (Рябушки, Гудимівка), навчалася живопису у харківського майстра Євдокима Волошинова, все ж за способом світосприйняття, масштабністю художнього відображення сягає європейських і світових просторів. Цьому значною мірою сприяли численні подорожі країнами Близького та Далекого Сходу, участь у міжнародних виставках, зокрема, Парижі (1900 рік), де за скульптуру "Будяк" одержала почесний відгук та бронзовий канделябр. Її роботи експонувалися на виставках у Петербурзі, Москві, Харкові, Нижньому Новгороді, Томську. Свого часу землячка брала мистецькі уроки в Івана Айвазовського, який високо цінував талант художниці, відомих російських скульпторів Марка Антокольського та Володимира Беклемішева, майстрів Німеччини, Італії. На жаль, майже нічого невідомо про останній період її життя. Опісля 1917 року вона вимушена була виїхати за кордон, де сліди сім'ї безнадійно загубилися.

А на сумській виставці відвідувачі мають змогу побачити 35 робіт талановитої землячки. Це портрет самої Юлії Бразоль пензля харківського живописця Вікентія Слендзінського. Пейзажі і натюрморти художниці прості і невибагливі. Автор свідомо уникає всього ефектного, віддаючи перевагу скромним і, на перший погляд, незначним фрагментам довкілля. Але під рукою майстра вони набувають особливої образності і забарвлення. Особливих успіхів досягла художниця у зображенні повітря і води - вони дуже природні. Подібне можна сказати про гриби - низка натюрмортів пропонує розмаїття цих дарів природи.

Привертають увагу скульптури і горельєфи "Аврора", "Жінка на скелі", "Сестри". В них автор постає як тонкий майстер у відчутті об'єму, руху, простору.

Свого часу за Юлією Бразоль закріпився образ сентиментальної "домашньої" поміщиці. Однак її творча спадщина свідчить, що це була вольова, активна і цілеспрямована натура.